پایان نامه رشته مدیریت صنعتی بررسی صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین

پایان نامه رشته مدیریت صنعتی بررسی صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین

دانلود پایان نامه رشته مدیریت بررسی صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین با فرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 85

دانلود پایان نامه آماده

مقدمه

سوداگران اولین دانشمندان و اقتصاددانانی بودند که به تجارت خارجی با دیدی مثبت مینگریستند سوداگران، آن را تنها و مکانیزم کسب ثروت و قدرت اقتصادی قلمداد میکردند. طبیعیون با تکیه بر شیوه" آزادی عمل" خواهان حذف کلیه موانع فرا راه مبادلات آزاد بین المللی شدند. کلاسیک ها آن را موتور محرکه توسعه اقتصادی خوانده و نئو کلاسیک ها در این مثبت اندیشی چنان پیش رفتند که عبارتهای معروف"تجارت کافی است و یا " تجارت از عهده تمامی معضلات بر می آید" بیانگر نقش پیشرو و پر اهمتی است که این اقتصاددانان برای مکانیسم اقتصادی قائلند.

در دیدگاه مقابل، منتقدین تجارت آزاد قرار دارند که در کل،تحارت را وسیله انتقال منابع و فرصتها از کشورهای پیرامون به مرکز و تخریب پایه های خود اتکایی تکنیکی در کشورهای پیرامون میدانند و همچنین مسأله تغییر رابطه مبادله به ضرر کشورهای در حال توسعه طی زمان مورد تاکید و توجه قرار گرفته و تجارت خارجی عامل این زیان تلقی می شود. یکی از اندیشه های مهم در این طیف، نقطه نظرات فریدریک لیست بنیان گذار مکتب تاریخی است که بر حمایت گرایی و ملی گرایی به طور موقت و تا زمان کسب فرصت وامکان رقابت محصولات داخلی با مشابه خارج تأکید میکند.

در بعد راهبردها،میتوان به دو گرایش برون و درون گرایی اشاره کرد که هر یک با ابزارها و مختصات خود راهبردهایی را به منظور کسب فرصت در عرصه رقابت جهانی برای نیل به توسعه اقتصادی طرح میکنند گرچه تعاقب نگرش حمایت گرایی تقریبا در تاریخ توسعه تمامی کشورها دیده میشود، لیکن اتخاذ این رویه به صورتی افراطی هزنه های جدی بر اقتصاد اغلب کشورهای جهان سوم وارد کرده است. اجرای بدون زمان بندی و غیر مشروط سیاستهای حمایتی سبب شده برخی صنایع نوزاد هرگز به مرحله بلوغ اقتصادی نرسند و عرضه کالای نامرغوب با هزینه تمام شده بالا و در شرایط انحصاری و شبه آن، آثار شدید کاهش رفاهی بر مصرف کننده جهان سومی داشته است.

 

                                                                         فهرست                                             صفحه
مقدمه    1
فصل اول
- ادبیات موضوع و سیرتکامل نظریه ها ( توسعه صادرات )    3
- صادرات و رشد اقتصادی    7
استراتژی تجارت بین الملل     9
رابطه میان کاهش ارزش پول و توسعه صادرات    11
- بازار یابی بین المللی    13
- تحقیقات بازار صادرات    13
- تشویق و توسعه صادرات    19
- قیمت گذاری    20
- پیشنهاد قیمت صادراتی    20
- مکاتبه در صادرات    21
- نقش تامین مالی صادرات در توسعه صادرات    22
- عوامل مؤثر در توسعه صادرات     23
- مروری بر بازرگانی خارجی ایران    27

فصل دوم – جمهوری خلق چین    32
* بخش اول
- جغرافیای طبیعی    32

* بخش دوم
- جغرافیای انسانی    36

* بخش سوم
- جغرافیای سیاسی    44

* بخش چهارم
- اوضاع اقتصادی چین    53
- صادرات    57
- واردات    60


فصل سوم -تحلیلی بر روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین62

* بخش اول
- روابط سیاسی    62

* بخش دوم
- روابط بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و چین    68
- صادرات غیر نفتی ایران به چین     69
- واردات ایران از چین    70

 فصل چهارم -صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به کشور چین    73

* بخش اول
- صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران    73

* بخش دوم
- صادرات غیر نفتی ایران به چین    74
- ترکیب صادرات جمهوری اسلامی ایران به چین    75

فصل پنجم - نتیجه گیری    80



خرید و دانلود پایان نامه رشته مدیریت صنعتی بررسی صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.