مقاله "حقوق بشر در نهج البلاغه" به زبان فارسی

مقاله

مقاله "حقوق بشر در نهج البلاغه" به زبان فارسی

این مقاله ی جالب در 13 صفحه با فرمت وورد آماده ی تغییر و اصلاحات می باشد و مناسب دانشجویان رشته ی حقوق، علوم سیاسی و سایر علاقه مندان به این موضوع است. اگر می خواهید تحقیق ارائه کنید و یا کنفرانس بدهید، گزینه ی خوبی پیش روی شماست. در پایین چکیده ی این مقاله را بخوانید:

حقوق بشر از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود، این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد. این حقوق به تمامی افرد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه‌ی جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همه‌ی افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیّت، جنسیّت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.

بشر در طول تاریخ، دوره‌های مختلف و طولانی را از بیداد و ستم تجربه کرده است، در این راستا تاریخ اسناد و خاطراتی را از ظهور انقلاب‌های مختلف برای مبارزه با این ظلم و ستم و برقراری عدل و عدالت در جای‌جای خود ثبت کرده است، این در شرایطی است که مولا علی علیه‌السلام قرن‌ها پیش از ظهور مبنایی به نام حقوق بشر، در اندیشه‌ی سیاسی مغرب زمین، نسبت به این حقوق در کردار و گفتار خود توجه داشته‌اند و در نهج‌البلاغه با بلیغ‌ترین بیان، از حقوق اولیه‌ی انسان‌ها حمایت و از او به عنوان یک موجود باکرامت یاد کرده، و برای او بهترین نظام حقوقی را پایه‌ریزی ‌نموده است. حقوق اولیه و حق حیات که در اندیشه‌ی معاصر، حیات آدمی را از هر تهدیدی مصون می‌داند در سیره‌ی امیرالمؤمنین علی (ع) ظهور یافت و در رفتار او با ابن‌ملجم به اوج خود رسید. همچنین توجه امام به آزادی های فردی در رفتار امام با خوارج به منصه‌‌ی ظهور رسید به این صورت که از دیدگاه حضرت امیر (ع) اختلاف نظر سیاسی و نقد بر دستگاه حاکم و تشکیل حزب و گروه حق افراد است. در این راستا حق مخالفان نیز در سیره‌ی امام علی (ع) تعریف می‌شود. در این بین تنها عامل مقالبه با مخالفان، اندیشه‌ی براندازی است که سیره‌ی امام در برخورد با معاویه بر قوه‌ی قاهره دالت دارد. همچنین حق مالکیت فردی نیز با ملاحظه‌ی شرایط عمومی در نزد امام معنا می‌یابد. این مقاله بر آن است تا با روشی توصیفی و تحلیل به موضوعات پرداخته شده‌ی حقوق بشری از منظر امام علی (ع) در نهج‌البلاغه بپردازد. نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که مکاتب غربی علی‌رغم اینکه خود را مبدأ و بنیان‌گذار حقوق بشر می‌دانند اما مبتکر اصلی حقوق بشر نیستند، از این رو پیشینه‌ و ریشه‌های حقوق بشر را می‌توان در ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام جستجو نمود



خرید و دانلود مقاله


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.