قسمت پنجم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های مربوط به بازار در حال افول

ویژگی های بازار در حال افول:

درآمد سالانه صنعت رو به کاهش است به دلیلاشباع بازارکاهش سایز بازارظهور محصولات یا تکنولوژی های جایگزین

مثال: بازار کبریت

در صورتی که در چنین بازاری فعالیت می کنید از استراتژی های زیر استفاده نمایید:

1- استراتژی برداشت (دوشیدن بازار):

در این روش سعی می شود تا حداکثر تعداد فروش اخذ شود، هزینه ها کاهش و قیمت محصول در حد معقول افزایش یابد. این روش زمانی کاربرد دارد که نقاط قوت درونی شرکت ما کمتر از نقاط ضعف و فرصت های بیرونی کمتر از تهدید ها باشند.

2- حفظ:

در این حالت سعی می شود تا با رصد همیشگی رقبا، ایجاد پیوند نزدیکتر با مشتری، اثر گذاشتن روی فرآیند های معاملاتی و ... بازار فعلی را حفظ کنیم. این روش زمانی کاربرد دارد که نقاط قوت درونی شرکت ما کمتر از نقاط ضعف و فرصت های بیرونی بیشتر از تهدید ها باشند.

 

مثال: ثبت پتنت، افزایش طول مدت قرارداد و انحصاری کردن رقبا

3- بازمانده سودآور:

در این روش تلاش می شود تا بازارهای موجود را به تسخیر خود درآوریم. این روش زمانی کاربرد دارد که نقاط قوت درونی شرکت ما بیشتر از نقاط ضعف و فرصت های بیرونی بیشتر از تهدید ها باشند.

 

مثال: خرید رقبا در بازارهای سودآور

4- بازارهای خاص و کوچک:

این روش زمانی کاربرد دارد که نقاط قوت درونی شرکت ما بیشتر از نقاط ضعف و فرصت های بیرونی کمتر از تهدید ها باشند. در واقع تلاش می کنیم تا یک بازار کوچک را که در آن محصول و یا خدمت شناخته شده ولی حضور رقبا در ان مشکل است، شناسایی و بر روی آن تمرکز کنیم.

توجه: پیشنهاد می گردد تا حداقل 2 مورد از استراتژی های فوق را برای بازار در حال افول انتخاب کرده بصورتی که میزان استراتژی بازمانده سودآور، 4 برابر، استراتژی دوشیدن بازار، 2 برابر میزان استراتژی های بازار خاص و استراتژی حفظ را تشکیل دهند. به عبارتی دیگر، سهم بیشتر استراتژی ها مربوط به بازمانده سود آور می باشد.

 

در نهایت باید به این نکته مهم اشاره نمود که می توان با اتخاذ تدابیری، یک بازار در حال افول را به یک بازار در حال رشد و بالغ تبدیل کرد. مانند کبریت های معطر و رنگی

  

این مجموعه آموزش رایگان با هدف نشر و توسعه رایگان علم استراتژی بازاردر 5 قسمت تهیه گردیده و بر روی وبسایت قرار گرفته است. تمام حقوق معنوی این مطالب آموزشی برای وبسایت www.mba.sellfile.ir محفوظ می باشد.

 

جهت مشاهده هر قسمت بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 

قسمت اول سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی بازار (Market Strategy) چیست؟

 

قسمت دوم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های ورود به بازار

 

قسمت سوم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های مربوط به بازار در حال رشد

 

قسمت چهارم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های مربوط به بازار بالغ

 

قسمت پنجم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های مربوط به بازار در حال افول

 

 

شما دوست عزیز و محترم می توانید با ما از طریق ایمیل mba.sellfile.ir@gmail.com 
(یا فرم تماس)
تماس گرفته و انتقادات، پیشنهادات و سئوالات خود را مطرح نمایید. 

 

با تشکر از انتخاب شما

مدیریت وبسایت  www.MBA.SellFile.ir

 



خرید و دانلود قسمت پنجم سری آموزش رایگان استراتژی بازار : استراتژی های مربوط به بازار در حال افول


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.