بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از نحوه انتقال و پیشگیری از هپاتیت B و C در دانشگاه علوم پزشکی زنجان سال تحصیلی 1393-1392
چکیده
زمینه: «هپاتیت ویروسی» معمولاً اشاره به عفونتهای هپاتیت B، C و ... دارد که از طریق خون و فرآوردههای خونی انتقال مییابد. این ویروسها قادر به انتقال بوده و بعنوان عامل خطر عفونت منتقل شونده در دندانپزشکی تبدیل شدهاند. به منظور پیشگیری تزریق واکسن(برای هپاتیتB)، رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از روشهای غلط زندگی توصیه می شود.
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نحوه انتقال و پیشگیری عفونت هپاتیت B وC در سال تحصیلی 1393- 1392انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی مقطعی،96 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با استفاده از یک پرسش نامه که پایایی و روایی آن تأیید شده بود بررسی شدند . این پرسشنامه شامل 19 سوال بودکه 3 سوال مربوط به ویژگی های فردی پاسخگویان و 16 سوال برای سنجش آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نحوه انتقال و پیشگیری از هپاتیت B وC می شد. نمره آگاهی دندانپزشکان با محاسبه تعداد پاسخ های صحیح پرسشنامه تعیین شد و داده ها با آزمون آماری تی (t) تحلیل شدند.
یافته ها: از 96دانشجوی مورد پژوهش 52 نفر (1/54 درصد) زن و 44 نفر (9/45 درصد) مرد بودند. میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نحوه انتقال و پیشگیری عفونت هپاتیت B وC درسطح بالایی(حدود80درصدازکل نمره) قراردارد.
نتیجه گیری: بین میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نحوه انتقال و پیشگیری عفونت هپاتیت BوC براساس جنسیت تفاوت معنی داری وجوددارد اما بر حسب ترم تحصیلی گذرانده شده تفاوت معنی داری وجود ندارد.
کلید واژه ها: آگاهی،انتقال، پیشگیری، هپاتیت B ، هپاتیتC
بیان مسئله (توجیه اهمیت موضوع)
«هپاتیت ویروسی» که در میان مراقبین بهداشتی استفاده میشود معمولاً اشاره به عفونتهای هپاتیت B، C و D دارد که از طریق خون و فرآوردههای خونی انتقال مییابد.(3) این ویروسها قادر به انتقال بین مراقبین بهداشتی بوده و بعنوان عامل خطر عفونت منتقل شونده در دندانپزشکی تبدیل شدهاند. در این میان هپاتیت B و C بیشترین بروز را در مراقبین بهداشتی دارند.(8)
ویروس هپاتیت B جزو ویروسهای DNAدار دارای پوشش و با DNA دو رشتهای حلقوی است.(9) این ویروس، تمایل زیادی برای ادغام شدن با DNA سلول میزبان دارد. انتقال ویروس از طریق خون، بزاق و سایر مایعات بدن روی می دهد. طبق مطالعات WHO، تقریباً 30% بیماران آلوده به HBV بدون تظاهرات بالینی هستند و افرادی که به مدت بیش از شش ماه آلوده به HBV باقی بمانند ناقل مزمن محسوب میشوند.(10)
تلقیحات اتفاقی از طریق سوزن آلوده یکی از روشهای انتقال بیمارستانی هپاتیت B و C در کارکنان مراقبتهای پزشکی و دندانپزشکی میباشد. میزان انتقال هپاتیت Bپس از تلقیحات سوزن آلوده بیماران با HBsAg(+)30%-6% و بروز هپاتیت C پس از تماس سوزن آلوده 8/1% اعلام شده است.(12و13و14)
در بررسیهای مختلف در دندانپزشکان 4/1-05/0 و در جراحان فک و صورت تا 2 % آنتیبادی ضد هپاتیت C یافت شده است.(19)
تعداد صفحات 77 word
+ فایل Spss پایان نامه
فهرست مطالب
عنوان....................................................................................صفحه
چکیده فارسی ...............................................................................III
فصل اول: کلیات ..............................................................................X
مقدمه ..............................................................................................1
بیان مساله....................................................................................3
اهداف ........................................................................................21
هدف کلی .....................................................................................21
اهداف جزیی .................................................................................21
هدف کاربردی..................................................................................21
فرضیات............................................................................................21
تعریف واژه های کلیدی........................................................................22
محدودیت های طرح ...............................................................................22
فصل دوم: بررسی متون..........................................................................23
مروری برپژوهش های خارج ازایران..........................................................24
مروری برپژوهش های داخل ایران............................................................26
فصل سوم: مواد و روش ها .....................................................................30
نوع پژوهش............................................................................................31
جامعه مورد پژوهش...................................................................................31
نمونه پژوهش ..........................................................................................31
متغیرها ....................................................................................................31
روش اجرای طرح .........................................................................................32
روش و ابزار گردآوری داده ها ........................................................................33
تجزیه و تحلیل داده ها ...................................................................................33
ملاحظات اخلاقی..............................................................................................33
فصل چهارم : یافته ها .....................................................................................34
یافته های توصیفی ...........................................................................................35
یافته های استنباطی............................................................................................44
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات ..................................................................51
بحث .............................................................................................................52
نتیجه گیری ....................................................................................................54
پیشنهادات ......................................................................................................55
منابع...............................................................................................................56
چکیده انگلیسی ................................................................................................65
پیوست
فهرست جداول
عنوان..........................................................................................صفحه
جدول1- جدول متغیرها.........................................................................32
جدول2- توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت.............................................36
جدول3- توزیع پاسخگویان برحسب سال ورود به دانشگاه.............................36
جدول4- توزیع پاسخگویان برحسب ترم تحصیلی گذرانده شده......................37
جدول5- آمارهای مربوط به سوالات سنجش کننده آگاهی ................................38
جدول6- آزمون معنی داری تفاوت میزان آگاهی از عفونت هپاتیتBوC براساس جنسیت....................44
جدول7- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های3و5................... 45
جدول8- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های3و7.....................46
جدول9- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های3و11..................47
جدول10- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های5و7..................48
جدول11- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های5و11...............49
جدول12- آزمون تفاوت یا عدم تفاوت معنی داربین میزان آگاهی دانشجویان ترم های7و11..............50