مقدمه:
سیستم فرمان انواع گوناگونی دارد از جمله سیستم فرمان مکانیکی(دنده شانه ای و پینیون)،هیدرولیکی والکتریکی که در این مقاله به آن ها می پردازیم.
امروزه پیشرفت های علمی و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته نیز شده است.یکی از این صنایع و اجزای وابسته،قسمت فرمان خودرو است که وظیفه ی خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود.
برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود.لذا مجموعه ی تشکیل دهنده ی این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد.معمول ترین این سیستم ها،سیستم دنده شانه ای و پینیون است،به طوری که پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکت خطی انجام می دهد.در این حال پینیون حرکت دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده،دنده شانه ای نیزحرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال می دهد.
....... فصل اول:مقدمه
1-1- مقدمه: 2
1-2- فرمان.. 3
1-2-1- وظیفه سیستم فرمان: 3
1-2-2- ویژگی های سیستم فرمان: 5
1-2-2-1- تلاش فرماندهی (steering effort): 5
1-2-2-2- حس فرمان دهی (steering feel): 5
1-2-2-3- سرعت فرمان دهی: 6
1-2-2-4-نرخ فرمان دهی یا ضریب فرمان (steering ratio): 6
1-2-2-5- بازه فرمان دهی : 6
1-3- مکانیزم فرمان.. 7
1-4- پارالوگرام: 7
1-4-1- مزایای پارالوگرام: 7
1-4-2- معایب پارالوگرام: 8
1-5- راک و پینیون: 8
1-5-1- مزایای راک و پینیون: 8
1-5-2- معایب راک و پینیون: 9
....... فصل دوم:انواع سیستم های فرمان و خصوصیات آن ها
2-1- انواع فرمان.. 11
2-1-1- دسته بندی سیستم های فرمان: 11
2-1-1-1- سیستم فرمان دستی: 12
2-1-1-2- سیستم فرمان توانی: 12
2-1-1-3- سیستم فرمان هیدرولیکی: 13
2-1-1-4- سیستم فرمان الکتریکی: 18
2-1-1-5- سیستم فرمان مکانیکی: 23
2-2-غربیلک فرمان(Steering wheel ): 25
2-2-1- تعداد گردش غربیلک: 25
2-3- اهرم بندی فرمان: 26
2-4- اهرم هزار خار (Pitman): 28
....... فصل سوم :جعبه فرمان
3-1- انواع جعبه فرمان مکانیکی.. 30
3-1-1- جعبه فرمان کشویی: 30
3-1-1-1- طرز کار: 30
3-2- جعبه فرمان حلزونی تاج خروس: 33
3-3- جعبه فرمان ساچمه ای: 35
3-4- جعبه فرمان انگشتی: 37
3-5- جعبه فرمان حلزونی غلتکی: 39
3-6- انواع فلکه و میل فرمان.. 40
3-7- سیستم اهرم بندی دستگاه فرمان.. 42
3-8- زوایای فرمان (زوایای چرخ) 43
3-8-1- زوایای چرخ جلو: 43
3-8-1-1- زاویه کستر: 43
3-8-1-2- زاویه کمبر: 45
3-9- زاویه محور چرخش چرخ جلو ( کینگ پین): 47
3-9-1- سه دلیل برای داشتن زاویه کینگ پین وجود دارد: 47
3-10- شعاع دوران (شعاع چرخش چرخ جلو، شعاع فرمان) 49
3-11- شعاع دوران مثبت: 49
3-11-1- اثرات شعاع دوران مثبت: 49
3-12- شعاع دوران منفی: 50
3-12-1- اثرات: 50
3-13- شعاع چرخش چرخ جلو (شعاع فرمان): 50
3-14- زاویه تواین (Toe in): 51
3-15- زوایه تواوت (Toe out): 51
3-16- شعاع دوران: 52
3-17- مو شکافی : 52
3-18- اصل اکرمان.. 53
3-19- هندسه فرمان.. 54
3-19-1- ذوزنقه فرمان: 54
3-19-1-1- اضلاع موازی ذوزنقه عبارت اند از: 54
3-19-1-2- اضلاع کوچک تر غیر موازی ذوزنقه عبارتند از: 54
3-20- فرمان کشیدگی: 55
3-21- لاستیک سایی: 56
....... فصل چهارم:فرمان های پرقدرت الکتریکی
4-1- سیر تکامل سیستم فرمان.. 58
4-2- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تسمه. 58
4-3- فرمان الکتریکی(EPS) 59
4-3-1- طرز کار: 60
4-3-2- محل نصب EPS : 60
4-3-2-1- نصب بر روی ستون فرمان: 60
4-3-2-2- نصب بر روی پینیون: 61
4-3-2-3- نصب بر روی دنده شانه ای: 62
4-3-3- مزایای فرمان الکتریکی نسبت به فرمان هیدرولیکی: 65
4-4- چگونگی کارکرد فرمان برقی : 66
4-5- اجزاء تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی (EPS ) : 67
4-5-1- جعبه فرمان : 67
4-5-2- موتور DC : 68
4-5-3- مکانیزم تقلیل : 68
4-5-4- سنسور TORQUE : 68
4-5-5- کنترل یونیت EPS.. 69
4-6- سیستم EPS شرکت جنرال موتور وچند نمونه از مدهای کارکردی آن: 69
4-7- تعویض قطعات برای فرمان پرقدرت برقی.. 70
4-8- مقایسه فرمان های الکتریکی با فرمان های هیدرولیک... 71
4-8-1- فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک (HPS) 72
4-8-2- فرمان با نیروی کمکی الکتریکی (EPS) 73
4-9- مقایسه کلی.. 74
4-10- نبرد رو در رو 75
4-11- جمع بندی.. 79