پایان نامه بررسی رابطه شادکامی با کیفیت زندگی دانشجویان شهرستان....

مقدمه

کیفیت زندگی انسان یک مسئله اخلاقی پیچیده می باشد و تعریف واضح و روشن برای آن امری دشوار است. کیفیت زندگی معیار و اندازه گیری بهترین انرژی یا نیرو در فرد است که این نیرو برای سازگاری موفقیت آمیز با چالش های موجود در دنیای واقعی می باشد.

بررسی شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب و تأثیر آن بر روی کیفیت زندگی آنان درسال 1395 مدنظر می باشد.

بیان مسئله

کیفیت زندگی در حدود 40 سال پیش در آمریکا معرفی شد و علوم اجتماعی پرچمدار روح و سنجش آن شد. در اواخر قرن 20 موضوع کیفیت زندگی در علوم اجتماعی بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار گرفت و در سال 1995 با تأسیس جامعه بین المللی برای تحقیق درباره کیفیت زندگی، اینگونه تحقیقات نهادینه شدند (مختاری، نظری، 1389، 17).

برخی از پژوهشگران شادکامی را حالت روانی مثبتی می دانند که با سطح بالای رضامندی کلی از زندگی، عاطفه مثبت و سطح پایین عاطفه منفی مشخص می شود. برخی پژوهشگران نیز شادکامی را متغیری شخصیتی می دانند که پایه ای زیست شناختی دارد.

هیجان مثبت، رضایت از زندگی، نبود هیجانات منفی، روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن زندگی، رشد شخصیتی، دوست داشتن دیگران و طبیعت نیز شروط لازم برای رسیدن به شادکامی هستند.

اهمیت و ضرورت

اهمیت شادکامی در این است که باعث سلامت بیشتر و بهتر، افزایش موفقیت ، افزایش خود تنظیمی ، افزایش رفتارهای یاری رسان ، تسهیل خلاقیت و تفکر واگرا، عملکرد بهتر در فعالیت های چند بعدی، افزایش طول عمر می شود.

اهداف پژوهش

هدف کلی: بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و شادکامی در بین دانشجویان

اهداف جزئی:

بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دختربررسی کیفیت زندگی دانشجویان پسربررسی شادکامی دانشجویان دختربررسی شادکامی دانشجویان دختربررسی رابطه بین کیفیت زندگی و شادکامی دخترانبررسی رابطه بین کیفیت زندگی و شادکامی پسرانمقایسه کیفیت زندگی و شادکامی دختران و پسران

 

فرضیه ها

به نظر می رسد بین کیفیت زندگی و شادکامی دختران رابطه معناداری وجود دارد.

به نظر می رسد بین کیفیت زندگی و شادکامی پسران رابطه معناداری وجود دارد.

به نظر می رسد کیفیت زندگی و شادکامی در دختران و پسران با هم تفاوت دارد.

سوالات

آیا کیفیت زندگی و شادکامی در دختران و پسران با هم متفاوت است؟

آیا کیفیت زندگی تأثیری بر شادکامی در پسران دارد؟

آیا کیفیت زندگی تأثیری بر شادکامی در دختران دارد؟

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها

تعاریف مفهومی

شادکامی: شادکامی مجموعه ای از مهارت هاست که شما را در استفاده بهینه از زندگی و لذت بردن از لحظات کمک می کند.

شادکامی سازه ای مستقل است که از سه جزء اساسی هیجان مثبت، رضایت از زندگی و نبود هیجانات منفی تشکیل شده است (آرجیل، 1999).

کیفیت زندگی: کیفیت زندگی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از"ادراک افراد از وضعیت زندگی در عرصهء فرهنگ و سیستم ارزشی که در آن زندگی می‌کنند با اهداف، انتظارات،معیارها و امور مهم مرتبط است‌"(دوایهی و سینگ‌9،2001).

تعاریف عملیاتی

شادکامی: عبارت است از نمره ای که آزمودنی از آزمون شادکامی به دست می آورد.

کیفیت زندگی: نمره ای است که فرد در پرسشنامه ی پرسش نامه کیفیت زندگی (sf-36 ) کسب می کند.

و..........................



خرید و دانلود پایان نامه بررسی رابطه شادکامی با کیفیت زندگی دانشجویان شهرستان....


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.