خلاصه مقاله:
راه های کم ترافیک باتوجه به اینکه میزان ونوع ترافیک متفاوتی باسایرراه ها دارندبایددرنحوه طراحی روسازی آن ها متفاوت عملکردبدلیل مسائل اقتصادی استفاده ازمصالح محلی به جای مصالح باکیفیت بالا که دارای هزینه های تولید و حمل و نقل زیادی هستند مطرح میشود درکشورمابدلیل اینکه حدود 70درصدراه هایموجود را راه های روستایی و محلی تشکیل میدهند لذا ضروری است روش مناسبی برای طراحی و استفاده ازمصالح محلی برای این نوع راه ها اتخاذگردد تاعلاوه برکاهش هزینه های ساخت بیشترین کارایی ازمصالح موجود ایجادشود باتوجه به اینکه طراح های انجام شده درکشور برای راه های روستایی مانند راه های اصلی می باشد و طراحی های انجام شده با مصالح با کیفیت بالا انجام میشود لذا دربرخی ازمناطق نمی توان کیفیت مصالح محلی را به کیفیت مصالحی که درطراحی مدنظر بوده است رسانید دراین راستا روشهای طراحی های متداول طراحی راه های کم ترافیک مورد بررسی قرارگرفته و راه کارهایی برای استفاده ازمصالح باکیفیت پایین ارایه داده شده است
کلمات کلیدی:مصالح محلی ، مصالح با کیفیت پایین ، راه های کم ترافیک ، راه روستایی ، Fps21