پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی رفتار دینامیکی قابهای مهاربندی شده با سیستمهای میراگر
دانشگاه تهران
استاد راهنما: دکتر شاهرخ مالک
پژوهشگر: علیرضا پهلوانی نیا
تابستان 1376
فرمت فایل: PDF و شامل 111 صفحه
چکیده:
بهبود رفتار ساختمانها از طریق کاهش اثر بارهای جانبی از موضوعات مطرح و نوین در دانش امروزی مربوط به علم ساختمان است که مبتنی بر کاهش انرژی وارده بر سازه از طریق استهلاک آن میباشد.
یکی از روشهای کاهش انرژی وارده به سازه، بهرهگیری از سیستمهای غیرفعال میباشد که به دلیل قابلیت کاربرد آن برای تقویت سازههای موجود و در حال احداث همواره مورد توجه بوده است.
در بررسی حاضر، بر اثر لاغری بر رفتار سازه در مهاربندیهای فشاری طبق توصیههای UBC توجه شده است . قابهای به کار رفته در این آنالیز، قابهای تک دهانهای هستند که به روش آنالیز طیفی (با استفاده از طیف طراحی السنترو با میرائی 2 درصد) برای 25 درصد بار جانبی با روش تنش مجاز طراحی شدهاند. برای هر دو نوع مهاربندیهای X و 8 شکل، مقاطع تیرها و ستونها یکسان بوده و تنها تفاوت آنها، اعضاء مهاربندی بودهاند که در حالت معمولی و با توجه به توصیههای آییننامه (افزایش 25 درصد برای بار مهاربندهای فشاری و نیز محدود ساختن حداکثر لاغری به میزان 120) طراحی شدهاند. نتایج حاصله، حاکی از آن است که قاب دارای مهاربند ضربدری (X) در مقایسه با قاب دارای مهاربند (8) شکل، برای اعضاء با لاغری بالا، (محدوده 200) تغییر مکانهای جانبی کمتری را سبب میگردد. هنگامی که در طراحی مقدار لاغری برای طراحی اعضاء فشاری مهاربند به مقدار 120 محدود شده است ، برخلاف نتیجه گذشته، رفتار قاب به همراه مهاربندی از نوع (8) شکل در قابهای مهاربندی شده مورد مقایسه عملکرد بهتری را نشان میدهد. رفتار دینامیکی سازههای مجهز به میراگر مختلف شامل میراگر اصطکاکی لغزشی و میراگر افزاینده استهلاک و سختی به وسیله برنامه DRAIN - 2DX مورد ارزیابی قرار گرفته است . کاهش در میزان تغییر مکان جانبی از عمدهترین مزیتهای کاربرد میراگرها برای سازه بدست آمده است . نیروها در اعضاء اصلی و نیز برش پایه در طبقات ، کاهش قابل ملاحظهای پیدا کرده و در بهبود رفتار سازه مؤثر بودهاند. توانائی استهلاک انرژی که عامل مهمی در به تعویق افتادن زمان خرابی و انهدام یا آسیب رسیدن به سازه میباشد، به نحو مؤثری افزایش یافته است . در مقایسهای که بین رفتار دینامیکی قابهای بیان شده دارای مهاربند همگرای متقاربالمحور (8 و x) در وضعیت با میراگر و بدون آن انجام گرفته است ، میراگر افزاینده استهلاک و سختی کاهش بیشتری را در تغییر مکانهای نسبی طبقات در مقایسه با قاب دارای میراگر اصطکاکی لغزشی سبب گشته است.
با توجه به آنکه مطالعات انجام شده در چارچوب انجام پایاننامه، منحصر به تعداد محدودی مدلهای تحلیل شده میباشد، نتایج حاصله را نمیتوان بدون انجام مطالعات پارامتریک گسترده تعمیم یافته دانست.
می توانید نمونه نمایشی شامل 20 صفحه نخست پایان نامه را از لینک زیر دریافت کنید.
http://omidcivil.persiangig.com/sellfile/118n.zip/download
** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **