دانلود مقاله بررسی میزان نقش عوامل جامعه شناختی بر بروز طلاق در زندانیان زندان مرکزی رشت

مقدمه:                                                                                                                                    

       زنگ خانه به صدا در می آید بچه ها خوشحال هر کدام به سمت در می دوند تا زودتر آنرا باز کنند چون انتظار ورود کسی را می کشند فردی که می تواند گرمای از دست رفته زندگی را به آنان باز گرداند آری آنان انتظار ورود پدری را دارند که سال های قبل ندانسته و ناخواسته مرتکب جرمی شده بود و اکنون تاوان آن را کودکان معصومش پس می دادند. آری! آنان انتظار ورود پدری را دارند که یک لبخندش تلخی تمام این سال های سخت و جان فرسا را به یک باره به کام آنها شیرین می کند. آری! آنان انتظار پدری را دارند که اکنون اگر چشم انتظاری کودکان بی سرپرستش را می دید به خود دیگر جرأت ارتکاب جرم ناخواسته و ندانسته را هم نمی داد. امّا با باز شدن در، تمام نگاه های منتظر بچه ها، خشک می شود به جای پدر، مادر سراسیمه و مضطربشان را می بیند که همیشه بی سر و صدا و سریع می آمد و می رفت ولی این بار کمی فـرق می کـرد، مـادر دیگر جنب و جوش سابق را نـداشت. بلکه انگار کوله باری از مشکلات را بدوش می کشد و سلانه سلانه وارد خانه می شود بچه ها پشت سرش می پرسند "مامان، بابا کو؟" "مگه قرار نبود بیاد"... امّا هیچ جوابی دریافت نمی کنند جز شناسنامه ای که از دست مادر به زمین می افتد.......

 

توصیف و بیان مسأله:

      یکی از عمده ترین مسائلی که جوامع امروز بشری با آن دست به گریبانند و به عنوان یک معضل مهم، مشکلات عدیده ای را برای افراد و نهایتاً جامعه ایجاد نموده است از هم گسیختگی خانوادگی یا به بیان رایـج تر طلاق است. معنـای جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی است (فرهنگ عمید) و به بیان برخی رها شدن از قید نکاح است (منتخب الغات) که در عرف عام معنای جدایی از آن در ذهن متبادر می شود (ساروخانی، 1372؛ به نقل از جلیلیان، 1375).

     در سال های اخیر با افزایش آمار روز افزون طلاق، این مسأله به یک روند و معظل مهم اجتماعی تبدیل شده و متأسفانه روز به روز افزایش می یابد امروزه شاهد از هم گسیختگی بسیاری از پیوند های زناشویی هستیم از هم پاشیدگی که بدنبال خود تبعات منفی بسیاری از جمله: مشکلات روحی و روانی زوجین و کودکان، زمینه سازی جرایم مختلف، بی سرپرست شدن بسیاری از کودکان و... را بر پیکره جامعه بر جای می گذارد و بطوری که امروزه جامعه شناسان معتقدند فقر و طلاق مادران بسیاری از جرایم و مشکلات جوامع اند (ربیعی،1377).

     ارتکاب جرم و به تبع آن مجازات زندان نیز یکی از موارد بسیار مهمی است که در مباحث طلاق و تبعات آن،از آن صحبت به میان می آید با نگاهی مو شکافانه تر، می توان به معادله "طلاق پیش زمینه ای برای ارتکاب جرم است" از منظری دیگر نگریست و آن این است که" ارتکاب جرم و به تبع آن زندانی شدن فرد پیش زمینه ای برای طلاق است" در متون مختلف جامعه شناسی و روان شناسی همواره به بررسی طلاق و تبعات منفی آن پرداخته شده است امّا در بستر جامعه عادی، امّا وقتی پای بستری دیگر به میان می آید مسأله کمی متفاوت می گردد زیرا باید دید که طلاق می تواند بستر زندان باشد یا زندان بستر طلاق؟

روش تحقیق:

 

- طرح تحقیق: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، جزو پژوهش های بنیادی است و به دنبال بسط و گسترش اطلاعات زمینه ای در خصوص آسیب شناسی زندانیان می باشد اما از لحاظ روش گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها-موسوم به طرح تحقیق- جزو طرح های همبستگی است زیرا به دنبال بررسی میزان نقش عوامل اجتماعی تعیین کننده ای است که بر بروز طلاق تأثیرگذار می باشند.

- اهداف و فرضیات: هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، بررسی میزان نقش عوامل جامعه شناختی است که طبق تحقیقات قبلی در حوزه جامعه شناختی می تواند بر بروز طلاق تأثیرگذار باشد با این تفاوت که بستر پژوهش تغییر یافته و بجای جامعه عادی، بر روی افراد زندانی که آسیب پذیری بیشتری دارند انجام گرفته است. از طرف دیگر، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان نقش یا اثر زندانی شدن بر بروز طلاق در زندانیان بوده است.

 

قالب بندی :word                تعداد صفحات:10



خرید و دانلود دانلود مقاله بررسی میزان نقش عوامل جامعه شناختی بر بروز طلاق در زندانیان زندان مرکزی رشت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.