مجموعه مقالات مواد مخدر در جامعه

مجموعه مقالات مواد مخدر در جامعه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب* فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:73

منظور از ماده چیست ؟

هر ماده ای که ( شامل مواد غذایی نمی شود ) بر عملکرد بیولوژیک انسان یا حیوان اثر گذاشته و موجب تغییر خلق ، تفکر و رفتار می گردد ، ماده نامیده می شود . بنابراین می تواند شامل داروها ومواد قانونی یا غیر قانونی نیز باشد .

اعتیاد ، وابستگی به مواد dependence Addict in Substans

در سال 1964 سازمان جهانی بهداشت وابستگی را جایگزین اعتیاد ( Addiction)  نمود . چون اعتیاد یک کلمه با بار منفی و جنبه طبی این مشکل را در بر می گیرد . اعتیاد دامنۀ گسترده ای در فرهنگ عمومی پیدا کرد و در خصوص اعتیاد به پول ، کامپیوتر و غیره بکار برده شد . اگر چه کلمه اعتیاد در محافل علمی بکار برده نمی شود اما اساس نور و شیمیایی همۀ آنها مثل اعتیاد به پول ، مواد مخدر ، خوردن ، قمار بازی و غیره یکسان است .

 

وابستگی به مواد مخدر

به الگوی غیر تطابقی از مصرف مواد که منجر به آسیب بالینی ، دسیترس می گردد و حداقل سه مورد از معیارهای زیر را باید داشته باشد :

تحمل : با مصرف مداوم یک مقدار مشخص ، اثر ماده مصرفی کاهش می یابد و برای ایجاد اثر مورد نظر فرد مقدار بیشتری مصرف کند .بروز علائم ترک به دنبال قطع مصرف ماده مورد نظر و یا مصرف ماده برای جلوگیری از بروز علائم ترک .مصرف ماده بیش از مقدار پیش بینی شده و مورد نظر .تمایل به قطع مصرف مصرف یا تلاشهای مکرر و ناموفقتها جهت ترک ماده موردنظر .صرف زمان زیاد جهت بدست آوردن ، مصرف یا رها شدن از اثر آن .افت عملکرد فرد در حوزه های اجتماعی ، شخصی و ارتباطات فرد .ادامه مصرف مواد علیرغم آگاهی از عوارض فیزیکی یا روانی آن .

خرید و دانلود مجموعه مقالات مواد مخدر در جامعه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.