کاراموزی مدیریت صنعتی

کاراموزی مدیریت صنعتی

 

 

 

 

 

 

 

فرمت فایل:word  (قابل ویرایش)

تعداد صفحات :96

فهرست مطالب :

فهرست :
عنوان صفحه
فصل اول
بخش اول : تاریخچه نیشکر 2
بخش دوم : فرآیند تولید ( مختص به واحد خام ) 11
فصل دوم
بخش اول : ایمنی و حفاظت صنعتی 63
بخش دوم : اهمیت برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 77
فصل سوم
شرح دوره ی کارآموزی 83
نتیجه
مقدمه:
تاریخچه کشت نیشکر در ایران
کشت نیشکر در خوزستان سابقه ی تاریخی داشته و قدمت آن به بیش از 700 سال قبل می رسد .
پس از سالیان دراز در سال 1338 عملیات تسطیح اراضی و کشت مجدد نیشکر آغاز و ساختمان اولین واحد تولید شکر از نیشکر بنام شرکت کشت صنعت نیشکر هفت تپه پایه گذاری شد .
با گذشت شانزده سال از شروع اولین واحد نیشکری در ایران ،در جهت گسترش صنایع قند و به زیر کشت در آوردن زمین های خوزستان ، روز یکشنبه 20/7/1354 پس از 200 روز که از فعالیتهای تسطیح و عملیات خاکی سپری می گشت اولین قلمه نیشکر در مزرعه خزانه نیشکر شرکت کارون کشت گردید.

 

مزارع نیشکر . عمران اراضی
مساحت اراضی شرکت کشت و صنعت کارون جدید 40000 هکتار است که 25000 هکتار آن قابل کشت می باشد . آب مورد نیاز مزارع و کارخانه های کارون و دز تامین می گردد.
ظرفیت کانال های آب رسانی حدود 81 متر مکعب در ثانیه از رود خانه ی دز طراحی شده است .
عملیات تسطیح به منظور تعیین شیب مناسب جهت آبیاری انجام می شود که پس از نقشه برداری و مساحی و تعیین قطعات مزرعه اقدام به ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی و جاده سازی می نمایند . بدین ترتیب با تسطیح 25000 هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت کارون حدود 4667 کیلو متر نهرهای آبیاری و 245 کیلومتر زهکش رو باز و 3000 کیلو متر زهکشهای زیر زمینی ایجاد گردیده است .
کاشت .داشت
کاشت نیشکر در ایران به طریق خاصی انجام می گیرد پس از تسطیح مزارع به صورت جوی و پشته به نحوی در می آورند که فواصل پشته ها از یکدیگر 5/1 متر می باشد ، سپس ساقه های نیشکر را به صورت قلمه های 50 سانتیمتر متری که حداقل دارای سه جوانه باشد به طور افقی در کف جوی قرار داده و روی آنرا حدود 3الی 5 سانتی متر با خاک می پو شانند و پس از سمپاشی به منظور جلوگیری از رویش علفهای هرز آنرا آبیاری می کنند بهترین فصل کاشت نیشکر در شرایط خوزستان از اواسط مرداد ماه 60 الی 70 روز می باشد .

 

عملیات داشت همزمان با آبیاری مزارع شروع و از کاشت تا برداشت بایستی حدود 25 الی 30 نوبت مزارع نیشکر آبیاری گردند.
رشد نیشکر در فصل تابستان به 2 الی 3 سانتیتر در روز می رسد.

 

برداشت:
برداشت نیشکر در خوزستان معمولا با توجه به شرایط آب و هوای خوزستان از اوایل آبانماه با کاهش درجه حرارت محیط که باعث توقف در رشد نیشکر و تسریع در عملیات قند سازی گیاه می شود آغاز می گردد.
واحد عصاره گیری :
نیشکر به منظور عصاره گیری به این واحد تحویل میگردد و پس از تخلیه به درون نقاله مخصوص ؛ ابتدا شسته شده و سپس به وسیله ی چاقو های خیلی قوی به صورت الیاف ریزی در آمده و پس از آن از بین یکسری غلتک های بزرگ چدنی عبور داده می شود .
در اثر فشار غلتک ها عصاره از الیاف نیشکر جداشده و تفاله ی باقی مانده که با گاس نامیده می شود .
از باگاس در جهت صنایع جانبی به خارج از کارخانه ارسال گردد.

 

واحد تولید شکر خام:
عصاره ی نیشکری که در اسیاب به دست می آید ابتدا وزن شده و سپس گرم می گردند تا به اضافه نمودن آب آهک و فسفات تصفیه مقدماتی روی آن انجام می گیرد و پس از گذشتن از تبخیر کننده ها به صورت شربت غلیظ در می آید شربت تغلیظ شده سپس در آن گاه به وسیله ی افزایش پودر شکر به آن شوک داده می شود تا بلور های شکر ظاهر گردد .

 

واحد تولید شکر سفید :
به منظور تصفیه شکر خام ابتدا آنرا در آب حل کرده و سپس با افزایش شیره آهک آنرا در آب حل کرده و سپس با افزایش شیره آهک آنرا درون یکسری دستگاه های اشباع عبور می دهند و به آن گاز کربنیک اضافه می شود .
در اثر واکنش شیمیایی کلوئید های کربنات کلسیم تشکیل می گردد .
و بخش عمده ی از ناخالصی ها ی موجود در شربت همراه با این رسوبات جذب میگردد پس از ان با استفاده از صافی های پارچه ای صاف گردیده و برای رنگ بری به آن مقدار مختصری پودر ذغال گیاهی اضافه می نمایند و اسید یته شربت را با گاز SO2 کنترل می کنند .
شربتی که پس از این مرحله به دست می آید تقریبا بی رنگ و خالص بوده و پس ا ز تغلیظ به دستگاه های طبخ ارسال می گردند و سپس بعد از عبور پخت از دستگاه های سانتریفیوژ شکر سفید جدا شده و پس از عبور پخت از دتگاه های سانترفیوژ شکر سفید جدا شده و پس از خشک شدن و عبور از یک غربال لرزان توزین و در کیسه های 50 کیلو گرمی بسته بندی و به انبارهای شکر سفید ارسال می گردد تا متعاقبا بوسیله کامیون و واگن های را ه آهن برای به مصرف به اقصی نقاط کشور حمل گردد.

 



خرید و دانلود کاراموزی مدیریت صنعتی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.