گزارش کارآموزی: بررسی وضعیت ارگونومی فرایند تولید خودرو سمند در سالن مونتاژ ایران خودرو

گزارش کارآموزی: بررسی وضعیت ارگونومی فرایند تولید خودرو سمند در سالن مونتاژ ایران خودرو

تاریخچه

ایران خودرو(ایران ناسیونال) که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی وخانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از 45 سال از زمان تأسیس آن به فعالیت خود ادامه می دهد.

این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر 12 جاده مخصوص تهران - کرج واقع است در شهرهای مشهد- تبریز - شیراز نیز دارای پایگاه های تولید خودرو است . این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد........

 

فرمت فایل: ورد (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: 61

 

فهرست مطالب

تاریخچه 

تولد پیکان  

همکاری با پژو 

شعبه‌های خارجی  

سال شمار تولید انواع سواری  

سال شمار تولید انواع خودروهای کار 

مدل های بهینه سمند 

1-سورن:

نصب موتور EF7 بنزینی بر روی سمند 

2-دنا (DENA) 

ویژگی های محصول :

-ایمنی:

-رفاهی:

-عملکردی:

-زیست محیطی:

نمودار گردش خودرو در سالن مونتاژ 2  

فرآیند های سالن مونتاژ 2:

ایستگاه 0-ورود به بخش مونتاژ:

ایستگاه1-نصب دسته سیم ها:

ایستگاه 2-جدا شدن درب ها:

ایستگاه 3-نصب دسته موتور:

ایستگاه 4- 

ایستگاه 5-نصب نمد زیرصندلی  

ایستگاه 6و7-نصب عایق درب موتور 

ایستگاه 8-نصب موکت سقف   

ایستگاه 9-نصب گلویی باک بنزین  

ایستگاه 10-نصب موکت کف   

ایستگاه 11-نصب بوستر ترمز 

ایستگاه 12-نصب لیور دنده

ایستگاه 13و14-نصب بخاری  

ایستگاه 15-نصب داشبورد 

ایستگاه 16-نصب کمربند ایمنی  

ایستگاه 17- 

ایستگاه 18-نصب آفتابگیر 

ایستگاه 19-نصب دستگیره های سقف   

ایستگاه 20-نصب لوله های گاز کولر 

ایستگاه 21-نصب دسته راهنما و صفحه کیلومتر 

ایستگاه 22-نصب چراغ عقب   

ایستگاه 23-نصب نمد زیر داشبورد 

ایستگاه 24و25و26-نصب مجموعه سینی جلو 

ایستگاه 27و28و29-نصب سپر جلو 

ایستگاه 30و31و32- 

ایستگاه 34-هنگر هوایی  

ایستگاه 35-نصب گل پخش کن  

ایستگاه 36-نصب کنیستر بنزین  

ایستگاه 37 و38-نصب باک   

ایستگاه 39-ساب موتور 

ایستگاه 40و41- 

ایستگاه 42-نصب اکسل عقب   

ایستگاه 43و44-نصب مجموعه اگزوز 

ایستگاه 45 و 46 و 47- نصب قسمت جلوی اگزوز 

ایستگاه 48 و 49- 

ایستگاه 50-نصب طاقچه عقب   

ایستگاه 51- 

ایستگاه 52 و 53-نصب ایربگ فرمان  

ایستگاه 54-نصب لاستیک ها

ایستگاه 55-نصب لاستیک زاپاس   

ایستگاه 56-نصب لاستیک دور دربها

ایستگاه 57- 

ایستگاه 58-بست دم موشی  

ایستگاه 59-نصب کنسول وسط  

ایستگاه 60-نصب محفظه فیلتر هوا

ایستگاه 61-تکمیل نصب تزئینات داخلی  

ایستگاه 62-نصب صندلی ها

ایستگاه 63-نصب زه های سقف   

ایستگاه 64و65-نصب شیشه ها

ایستگاه 66-نصب لاستیک صندوق عقب   

ایستگاه 67، 68، 69 و 70-دستگاه وکیوم 

ایستگاه 71 و 72-نصب درب ها

ایستگاه 73-نصب آینه 

ایستگاه 74-تزریق گاز کولر 

ایستگاه 75-سوخت گیری  

ایستگاه 76- 

ایستگاه 77 و78 –نصب کپسول CNG  

ایستگاه 79-نصب رودری  

ایستگاه 80-نصب آرم 

ایستگاه 81.82-نصب برف پاک کن  

ایستگاه 83و84-نصب قطعات رودری(ریزه کاری) 

ایستگاه 85و86-تست نشتی CNG  

ایستگاه 86و87و88و89-رگلاژ 

ایستگاه 90و 91و92-پدال پوشر 

ایستگاه93- 

موارد نقض اصول فاکتور های انسانی  

1-طراحی نامناسب هنگر بر فراز ایستگاه ای کاری:

2-عدم وجود اگزوز فن در ایستگاه کاری آخر 

موارد رعایت نشده ایمنی  

زمان سنجی  

زمانسنجی و اهداف آن  

مراحل اساسی فرآیند زمانسنجی  

روش Stop Watch  

مراحل زمانسنجی به روش Stop Watch  

روش های ثبت زمان  

ضریب عملکرد 

روش وستینگهاوس   

مهارت    46

تلاش (سعی به کار رفته) 

سازگار بودن  

الونس راحتی  

الونس ثابت:

الونس متغیر:

عملیات های ایستگاه نصب داشبورد 

گام های زمان سنجی  

گام اول:

گام دوم:محاسبه زمان نرمال  

گام سوم: محاسبه متوسط زمان نرمال هر عنصر 

گام چهارم: محاسبه الونس ها

گام 5: محاسبه زمان کل سیکل  

وضعیت موجود ایستگاه فرایند نصب داشبورد:

طرح پیشنهادی



خرید و دانلود گزارش کارآموزی: بررسی وضعیت ارگونومی فرایند تولید خودرو سمند در سالن مونتاژ ایران خودرو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.