گزارش کارآموزی آزمایشگاه الکترونیک 1

گزارش کارآموزی  آزمایشگاه الکترونیک 1

دانلود گزارش کارآموزی رشته فیزیک آزمایشگاه الکترونیک 1 با فرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 130
دانلود کارآموزی آماده

این پروژه کارآموزی بسیار دقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

مقدمه :
تقریباً برای تمام مدارهای الکترونیکی منبع dc مورد استفاده است. برای سیستم‌هایی که توان پایینی را نیاز دارند می‌توانیم از باطری استفاده کنیم. البته در اکثر مدارها و تجهیزات الکترونیکی از دستگاهی به نام منبع تغذیه استفاده کنیم که این دستگاه شکل موج ac (ولتاژ متناوب) را به dc (ولتاژ مستقیم) تبدیل می‌کند.

یکسو کننده :

به هر وسیلة الکتریکی که در مقابل جریان، در یک جهت مقاومت کم و در جهت دیگر مقاومت زیادی داشته باشد یکسو کننده می‌گویند. چنین وسیله‌ای قادر به تبدیل یک موج سینوسی به شکل موج تک جهت است. یکسو کننده‌ها معمولاً از یک دیود نیمه رسانا تشکیل شده‌اند زیرا در دیود عبور جریان (با توجه به منحنی مشخصه خاص دیود) از یک سو صورت می‌گیرد و از سوی دیگر مقاومت دیود مانع از عبور جریان می‌شود. در مدارهای یکسو کننده به واسطة استفاده از یک یا دو یا چهار دیود کیفیت و کمیت جریان موج خروجی تغییر خواهد کرد.
نکته : خروجی یک جریان کاملاً dc و یکنواخت نخواهد بود و نوساناتی را شاهد هستیم، زیرا در بایاس مستقیم مقدار ناچیزی مقاومت دارد و در بایاس معکوس نیز مقداری نشتی جریان از خود نشان می‌دهد. این نوسانات ac موجود بر روی جریان dc را ریپل (ضریب موجک) می‌گویند که برای حذف آن از صافی یا فیلتر استفاده می‌کنند. ساده‌ترین فیلتر از خازن با ظرفیت بالا تشکیل شده که با مقاومت موجود در مدار بطور موازی قرار می‌گیرد که با ذخیره انرژی و تحویل آن در سیکلهای مورد لزوم یعنی در حالتی که دیود هدایت نمی‌کند و یا مواقعی که بواسطة ریپل دامنه کاهش می‌یابد، نقص موجود را جبران می‌کند. البته این ذخیره انرژی توسط یک سلف نیز می‌تواند اعمال شود.ترکیب صافی مورد نظر و یک مدار یکسو کننده را منبع تغذیه یا power jupply می‌گویند.



خرید و دانلود گزارش کارآموزی  آزمایشگاه الکترونیک 1


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.