مقاله در مورد طرح جامع شهر گرگان

مقاله در مورد طرح جامع شهر گرگان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:31

 

  

 فهرست مطالب

 

 

  کلیات طرح تفصیلی

مقدمه

چکیده

مطالعات جغرافیایی و اقلیمی درجه حرارت:

بارندگی

باد

کنترل باد یا جریان هوا

تابش آفتاب و تاثیر آن بر ساختمان و محیط اطراف

انرژی خورشیدی جذب شده در دیوارها

جلوگیری از تابش نور مزاحم به وسیله کاشت درخت:

سطوح افقی

نور جنوبی

کاربرد گیاهان در معماری

گیاهان در معماری

ضخامت پنجره‌ها در 4 طرف ساختمان

انواع خاک‌های منطقه گرگان:

توصیف ویلای یک خانواده 5 نفره

فضاهای مورد نیاز برای اعضای خانواده

توضیح مختصر درباره‌‌ی عرصه های خانه

1- عرصه‌ی زندگی خانوادگی

2- فضای نشیمن

3- مبلمان

4- آشپزخانه

5- غذا خوری خانوادگی

6- فضای زندگی خصوصی و فردی

7- محل استقرار

8- ابعاد اتاق‌های خواب

9- اتاق مطالعه و کار

10- عرصه پذیرایی و مراسم 

 

 

 

 

 

 

کلیات طرح تفصیلی مقدمه

در طرح جامع شهر گرگان، این شهر به سه ناحیه، 24 واحد شهری و به همین مساحت به اجزاء کوچکتری تقسیم گردید. در طرح تفصیلی با رعایت کلیات این تقسیم‌بندی، با توجه به وضع شهر و تغییرات ناشی از چند سال اخیر این نواحی و زیرنواحی از نظر جمعیتی و مساحت کاربری‌های لازم مورد محاسبه و طراحی مجدد قرار گرفته است. مساله مهمی که مدنظر بوده، استفاده از اراضی بایر داخل شهری، عدم تخریب در اثر ایجاد یا تعویض معابر، حداکثر استفاده از معابر و کاربری‌های موجود (غیرمسکونی) است. تفاوت در تراکم‌ها و کابری‌ها و وجود شبکه‌های زیربنایی موجود، تفاوت‌هایی در مساحت واحدهای شهری گردیده است. این امر تا آنجا که به توزیع خدمات در حد قابل قبول و دسترسی شهروندان به این خدمات صدمه چندانی وارد نساخته باشد، در طرح پیش‌بینی شده است.

 

 

 

ویژگی‌های نواحی و واحدها شهری در طرح تفصیلی

همانطوری که قبلاً اشاره شد، در طرح تفصیلی گرگان سعی بر آن بوده که شبکه معابر در وضع موجود کمتر دچار تغییرات گردد و هرچه ممکن است تخریب کمتری در بافت مسکونی به وجود آید. برای بررسی دقیق‌تر این تغییرات، نواحی سه‌گانه و واحدهای شهری که تعداد آن 24 واحد است، مورد طراحی و بررسی تفصیلی قرار گرفته است. ناحیه 1 در غرب شهر و شامل 7 واحد شهری است. ناحیه شرقی شامل 9 واحد شهری است و بخش جنوبی که به صورت دنباله‌ای از شهر است، دارای 8 واحد می‌باشد.

در طرح تفصیلی نواحی سه‌گانه هر کدام به واحدهای شهری که تقسیمات کوچکتری است و حدود14000 نفر جمعیت را پوشش می‌دهد، تقسیم شده‌اند. ناحیه 1 به 7 واحد شهری، ناحیه 2 به 9 و ناحیه 3 به 8 واحد شهری تقسیم گردیده و تراکم خالص 270نفر در هکتار درنظر گرفته شده است. این نواحی دارای مراکز ناحیه‌ای خاص به خود بوده و واحدهای شهری نیز دارای مراکز شهری رده پایین‌تر می‌باشند.

 

 

 

 

 

چکیده مطالعات جغرافیایی و اقلیمی

شهر گرگان با مساحت 2600 هکتار، درارتفاع متوسط 155 متر از سطح دریا و در 54 درجه طول شرقی و 36 درجه عرض شمالی و در دامنه شمالی البرز واقع شده است.

شهر گرگان دارای یک ایستگاه هواشناسی سینوپتیک می‌باشد. مطابق آمار 12 سال متوالی این ایستگاه، خصوصیات اقلیمی این شهر به شرح زیر است:

درجه حرارت:

متوسط حداکثر 1/33 درجه سانتیگرادمتوسط حداقل 1/4 درجه سانتیگرادمتوسط روزانه 9/17 درجه سانتیگرادحداکثر مطلق 44 درجه سانتیگرادحداقل مطلق 2/9- درجه سانتیگرادکل بارش سالانه 725 میلیمتر است که در تمام فصول اتفاق می‌افتد.تعداد روزهای بارانی، 105 روز در سال

بارندگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 



خرید و دانلود مقاله در مورد طرح جامع شهر گرگان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.