مقاله جغرافیای نظامی

مقاله جغرافیای نظامی

جغرافیا در سازمان زندگی بیش از پیش به علوم ریاضی وابسته است. در این مکتب جغرافیا علم مطالعه پراکندگی فضاهای زندگی و وابستگی های مکانی است. در اینجا، مفاهیم مکان و پراکندگی، اساس کار جغرافی دانان می باشد.

چون جغرافیا به تفاوتهای موجود به میان عوامل طبیعی و انسانی و نیز روابط انسان و محیط تأکید و توجه دارد، تحلیلهای ناحیه ای با نگرشهای مکانی و اکولوژی پیاده میگردد. جغرافیای نظامی که یکی از رشته های تخصصی جغرافیاست، در جغرافیای ناحیه ای حضور فعال خود را نشان می دهد و با برخورد عملی با مشکلات، نیازهای نظامی را در برنامه های عملیاتی و ستادی به صورت دقیق برطرف می نماید و در اجرای طرح های عملیاتی بصورت بارزی ارائه طریق می کند.

ایولاکست می گوید: جغرافیا چه از نظر توصیفی و چه از نظر به اصطلاح طبیعی، با مشخصات اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و سیاسی اش می بایستی از جهت عملی و به عنوان یک قدرت دقیق در چهارچوب اعمالی که دستگاه حکومت برای کنترل تشکیلات مردم قلمرو خود و با جنگ انجام می دهد، باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به تعاریف فوق، نقش جغرافیای نظامی در دفاع عامل و غیر عامل بیشتر مشخص می گردد که وسعت شکل و عمق و دیگر عوامل طبیعی در دفاع نقش خویش را عملی می سازد و از طرفی عوامل انسانی در دفاع عامل تأثیر لازم را برای محیط نظامی اعمل می کند. در این راستا ایولاکست به تجزیه و تحلیلهای مختلف جغرافیایی که ارتباط نزدیکی با عملیات نظامی دارد اشاره می کند و به نام جغرافیا ستادهای بزرگ نام می برد که می توان از آن به عنوان یک جغرافیای کاربردی نتیجه گرفت. در این روند، می توان تعریف نقش و قلمرو جغرافیای نظامی را بدست آورد. جغرافیای نظامی تأثیر عوارض جغرافیایی یک منطقه را در حرکات نظامی که در آن منطقه اجرا شده و یا احتمال وقوع آن می رود، تعیین و در داخل سرزمین یک حکومت مستقل، اثرات آن را نسبت به فعالیت های نظامی تشریح می نماید.

با توجه به تعریف فوق نقش جغرافیای نظامی در مسائل آفندی و پدافندی ملحوظ تر می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 64صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید



خرید و دانلود مقاله جغرافیای نظامی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.