دانلود مقاله راههای تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روشهای آموزشی به کودکان دارای این اختلال در مدارس

دانلود مقاله   راههای تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روشهای آموزشی به کودکان دارای این اختلال در مدارس

 

تعداد صفحات : 19 صفحه    -   

 قالب بندی :  word   

 

 

چکیده

اختلال اوتیسم یکی از مهمترین اختلالاتی است که در رشد اجتماعی کودکان و توانایی های آنها در برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی آنها تأثیر می گذارد و مشکلات زیادی را برای این طیف از کودکان به وجود می آورد. هـدف از تحقیـق حاضر بررسی این نوع اختلال و انواع راههای تشخیص و درمان آن و شناسایی روشهایی که به صورتی کاربردی در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای این اختلال تأثیرگذار است ، می باشد. که با اسـتفاده از روش کتابخانـه ای و مراجعـه بـه تحقیقـات مختلف به جمع آوری اطلاعات لازم در این زمینه پرداخته شده و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه گردیده است . 

 

کلید واژه ها: اوتیسم ، تشخیص ، درمان ، روشهای کاربردی آموزشی ، دانش آموزان

 

١. مقدمه

 

کلمه ی اوتیسم ، از لغت یونانی « اتو» به معنای « معطوف به خود » ، اقتباس شده است و به معنای در خودفرورفتن ، درخودماندن و عدم توجه به جهان می باشد. این لغت را اولین بار یوگین بلولر(١٩٣٩-١٨٥٧) در سال ١٩١١ برای بیماران « روان گسیخته » به کار برد.( بردیده ، ١٣٧٧). 

در متـون و لغــت نامــه هــای روانشــناختی و روانپزشــکی فارســی بـرای کلمــه اوتیســم ، معــادل هــایی نظیــر « درخودمــانی » (منصــور و همکاران ،١٣٥٦)، « درخودکاوی » و « دل مشغولی »( بهرامی و معنـوی ، ١٣٧٠) و « درخودمانـدگی » ( براهنـی و دیگـران ،١٣٦٨؛ دادسـتان ،١٣٧٥) وضع شده است . با این که اصطلاح اخیر در کشور مقبولیت بیشتری یافته ، هنوز بسیاری از محققین و متخصصین بالینی کلمه لاتین « اوتیسم » را برمعادل فارسی آن ترجیح داده و آنرا در گفتار و نوشتار خود به وفور به کارمی بندند.(براهنی و دیگران ،١٣٦٨، پورافکاری ،١٣٧٣).

کشف اختلال اوتیسم نسبتاً جدید است و اولین با لئوکانر٦، در سال ١٩٤٣ آن را کشف کرد.( گنجـی ، مهـدی ،١٣٨٨،ص ١٧٠).در واقـع اوتیسم ناتوانی رشدی شدیدی است که در سه سال اول زندگی بروز می کند و نشانه های رفتاری آن ، در هـرده هـزار تولـد، در حـدود ٢ تـا ٤ مورد رخ می دهد و در پسران تقریباً ٤ برابر دختران می باشد . علت اصلی ایـن اخـتلال ناشـناخته اسـت . نکتـه جالـب ایـن اسـت کـه وضـعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سبک زندگی و تحصیلات اجتماعی والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز، در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر         میگذارد.( قهرمانی ،١٣٨٥). 

 

 

 



خرید و دانلود دانلود مقاله   راههای تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روشهای آموزشی به کودکان دارای این اختلال در مدارس


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.