چکیده
دانش یکی از حیاتی ترین منابع برای رقابتی بودن سازمان است. دانش یک منبع مهم سازمانی است که مزیت رقابتی پایداری در رقابت و اقتصاد پویا فراهم می کند به منظور دست یابی و حفظ یک مزیت رقابتی در اقتصاد جهان، سازمان های امروزی نیازمند بکارگیری درست منابع دانش خود می باشند. لذا هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر ابعاد سرمایه ی اجتماعی بر تسهیم دانش کارکنان بانک سپه در استان گیلان است.تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش تصریحی کارکنان به عنوان متغیرهای وابسته، ابعاد سرمایه ی اجتماعی در سطح تیمی شامل تراکم و فشردگی شبکه ی افراد، تشخیص و آگاهی کارکنان، هنجارها و قوانین سازمانی می باشد و ابعاد سرمایه ی اجتماعی در سطح فردی شامل تکنولوژی فنی، تشخیص و آگاهی از تسهیم و تعهد اثربخش به عنوان متغیرهای مستقل پژوهش می باشند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی ساده و تعداد نمونه 265 نفر از کارکنان این بانک در سراسر استان است. پژوهش جاری از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر دسته بندی پژوهشبر حسب نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی است.ابزار جمع آوری اطلاعات هم از نوع پرسشنامه ی استاندارد است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، آزمون مقایسه ی میانگین یک جامعه، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است. نتیجه ی پژوهش حاکی از تاثیر ابعاد سرمایه ی اجتماعی در سطح فردی و سطح تیمی بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی بود.
اهداف تحقیق
هدف اصلی
بررسی تاثیر ابعاد سرمایه ی اجتماعی بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.
اهداف فرعی
سنجش میزان تراکم و فشردگی شبکه ی کارکنان و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.سنجش میزان تشخیص و آگاهی کارکنان و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.سنجش میزان هنجارها و قوانین سازمانی و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.سنجش میزان تکنولوژی فنی و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.سنجش میزان تشخیص و آگاهی کارکنان از تسهیم و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.سنجش میزان تعهد اثربخش در بین کارکنان و تاثیر آن بر رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان بانک سپه استان گیلان.
تعداد صفحات 170 word
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق
1-1-مقدمه. 2
2-1- بیان مسئله تحقیق.. 3
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
4-1-اهداف تحقیق.. 6
1–4 –1 هدف اصلی.. 6
2–4–1 اهداف فرعی.. 7
5-1- چارچوب نظری تحقیق.. 7
6-1- تبیین فرضیه های تحقیق.. 8
7-1- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-7-1-تراکم و فشردگی شبکه. 9
2-7-1-تشخیص و آگاهی کارکنان. 9
3-7-1-هنجارها و قوانین سازمانی.. 10
4-7-1-توانایی فنی.. 10
5-7-1-تشخیص و آگاهی از تسهیم. 10
6-7-1-تعهد موثر. 11
7-7-1-رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان. 11
8-1-قلمرو پژوهش... 12
1-8-1- قلمروزمانی.. 12
2-8-1- قلمرو مکانی.. 12
3-8-1 قلمرو موضوعی.. 12
فصل دوم ادبیات تحقیق
1-2-مقدمه. 14
2-2-سرمایه اجتماعی.. 15
1-2-2-دیرینه ومفهوم سازى سرمایه ی اجتماعى.. 16
2-2-2-سطح فردی و تیمی سرمایه اجتماعی.. 19
1-2-2-2-سطح تیمی.. 19
2-2-2-2-سطح فردی.. 21
3-2-2- عناصرسرمایه اجتماعی.. 21
1-3-2-2-عنصرساختاری.. 22
2 -3-2-2-عنصرشناختی.. 22
3 -3-2-2-عنصررابطه ای.. 23
4-2-2-نظریه های سرمایه اجتماعی.. 24
1-4-2-2-نظریه سرمایه اجتماعی گوشال وناهاپیت.. 24
2-4-2-2-نظریه جیمزکلمن.. 25
3-4-2-2-نظریه پوتنام. 25
4-4-2-2-نظریه SCATدرخصوص سرمایه ی اجتماعی در سطح سازمان. 26
5-4-2-2-نظریه هدسون. 26
5-2-2-تئوریهای سرمایه اجتماعی.. 27
1-5-2-2-تئوری پیوندهای ضعیف.. 28
2-5-2-2- تئوری منابع اجتماعی.. 28
3-5-2-2-تئوری شکاف ساختاری.. 29
6-2-2-سنجش و اندازه گیری سرمایه اجتماعی.. 30
3-2- مفاهیم تسهیم دانش 31
1-3-2-دانش صریح و دانش ضمنی.. 31
2-3-2-تسهیم دانش... 32
3-3-2- اهمیت تسهیم دانش... 34
4-3-2-تعاریف تسهیم دانش... 35
5-3-2-طبیعت رفتارتسهیم دانش... 37
6-3-2-شکل های صریح و ضمنی تسهیم دانش... 38
7-3-2-سیستمهای تسهیم دانش(سیستمهایی برای سازماندهی وتوزیع دانش) 40
8-3-2-عوامل مؤثربررفتارتسهیم دانش... 43
9-3-2-تسهیم دانش درون و بین گروهی.. 43
10-3-2-دیدگاههای مختلف درزمینه انواع فعالیتهای تسهیم دانش... 44
11-3-2-موانع بالقوه تسهیم دانش... 46
1-11-3-2-موانع بالقوه فردی تسهیم دانش... 46
2-11-3-2-موانع بالقوه سازمانی تسهیم دانش... 47
3-11-3-2-موانع بالقوه فناوری درزمینه تسهیم دانش... 47
12-3-2- نظریه و تئوریهای مربوطه در زمینه ی تسهیم دانش... 48
1-12-3-2- پنج ساز و کار تسهیم دانش در مدل دیکسون. 48
2-12-3-2- سایر مدلهای تسهیم دانش... 49
3-12-3-2-مدل های اندازه گیری تسهیم دانش... 51
4-2-پیشینه ی پژوهش... 52
1-4-2-تحقیقات داخلی.. 52
2-4-2-تحقیقات خارجی.. 56
فصل سوم روش تحقیق
1-3- مقدمه. 60
2-3- روش تحقیق.. 60
3-3- جامعه آماری تحقیق.. 61
4-3- نمونه آماری تحقیق.. 61
5-3- ابزارهای جمع آوری داده ها 62
6-3- پایایی و روایی ابزار جمع آوری داده ها 63
1-6-3-روایی محتوا(روایی صوری) 63
2-6-3- پایایی ابزار سنجش... 63
7-3- روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.. 64
1-7-3-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.. 64
2-7-3- ضریب همبستگی پیرسون. 64
3-7-3- رگرسیون خطی ساده و چندگانه. 65
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4- مقدمه. 67
2-4- آمار توصیفی.. 67
1-2-4- سن.. 67
2-2-4- جنسیت.. 69
3-2-4- وضعیت تاهل.. 70
4-2-4 -میزان تحصیلات.. 71
5-2-4- سابقه ی کار 72
3-4- توصیف آماری متغیرهای تحقیق.. 73
1-3-4- تراکم و فشردگی شبکه ی افراد. 73
2-3-4- تشخیص و آگاهی کارکنان. 74
3-3-4- هنجارها و قوانین سازمانی.. 75
4-3-4- توانایی فنی.. 76
5-3-4- تشخیص و آگاهی از تسهیم. 77
6-3-4- تعهد اثربخش... 78
7-3-4- رفتار تسهیم دانش ضمنی و تصریحی کارکنان. 79
4-4-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.. 80
5-4- آزمون فرضیه ها ی پژوهش... 81
1-5-4 -فرضیه ی اول پژوهش... 81
2-5-4 -فرضیه ی دوم پژوهش... 83
3-5-4 -فرضیه ی سوم پژوهش... 85
4-5-4 -فرضیه ی چهارم پژوهش... 87
6-5-4 -فرضیه ی پنجم پژوهش... 89
7-5-4 -فرضیه ی ششم پژوهش... 91
6-4-رگرسیون چند متغیره 93
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها
1-5- مقدمه. 96
2-5-آمارتوصیفی.. 96
1-2-5- آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی.. 96
2-2-5- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق.. 97
3-5- نتایج بررسی فرضیات تحقیق.. 98
1-3-5-فرضیه اول تحقیق.. 99
2-3-5-فرضیه دوم تحقیق.. 99
3-3-5-فرضیه سوم تحقیق….............................…………………………………………………………………………………………………………....... 99
4-3-5-فرضیه چهارم تحقیق.. 99
5-3-5-فرضیه پنجم تحقیق.. 100
6-3-5-فرضیه ششم تحقیق.. 100
4-5- پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج پژوهش... 100
5-5- محدودیت های تحقیق.. 102
6-5- پیشنهادات آتی برای انجام تحقیق.. 102
منابع. 103