دات نت محیطی جدید بمنظور طراحی، پیاده سازی و اجرای برنامه های کامپیوتری را در اختیار طراحان و پیاده کنندگان نرم افزار قرار می دهد. با استفاده از پلات فرم فوق ، می توان بسرعت اقدام به پیاده سازی نرم افزار نمود.
برنامه های تولیده شده ، امکان استفاده از پتانسیل های محیط
( Common Language Runtime CLR ) را خواهند داشت . آشنائی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی در محیط فوق ، دارای اهمیت خاص خود بوده و سرعت در استفاده مطلوب از محیط فوق ، را بدنبال خواهد داشت . در مقالاتی که در این زمینه ارائه خواهد شد به بررسی مفاهیم اولیه برنامه نویسی محیط فوق ، خواهیم پرداخت . در این راستا ، در ابتدا با نحوه نوشتن یک برنامه آشنا و در ادامه به تشریح برخی از مفاهیم مهم در این زمینه ، خواهیم پرداخت .
نوشتن یک برنامه در فریمورک دات نت
تمامی زبانهای حمایت شده در دات نت ، از سیستم نوع یکسان ، کتابخانه کلا س فریمورک مشابه و CLR استفاده خواهند کرد . بدین ترتیب، تمامی برنامه های نوشته شده با یکی از زبانهای حمایت شده ، خصایص مشابهی را به اشتراک می گذارند. شاید مهمترین تفاوت قابل توجه در رابطه با زبان های برنامه نویسی حمایت شده در دات نت ، به گرامر هر یک از آنها برگردد . ( در مثال هائی که در این مقاله ذکر می گردد ، از ویرایشگر Notepad ،در مقابل ویژوال استودیو دات نت، استفاده شده است . مثال های ارائه شده به اندازه کافی ساده بوده تا بتوان بکمک آنان با فرآیندهای ترجمه و اجراء ، بسرعت آشنا گردید ).
نوشتن یک برنامه
برای نوشتن یک برنامه ساده در دات نت ، مراحل زیر را دنبال می نمائیم :
• فاز اول : ایجاد برنامه
برنامه Notepad را فعال و پس از درج کدهای زیر آن را با نام Hello.vb ، ذخیره نمائید .
یک برنامه نمونه نوشته شده به زبان VB.NET
Imports System
Public Class MainApp
Public Shared Sub Main( )
Console.WriteLine( "Welcome to .NET Programming " )
End Sub
End Class
• فاز دوم : ترجمه و ایجاد یک فایل اجرائی
برای اجراء برنامه ایجاد شده در مرحله قبل ، در ابتدا کمپایلر VB.NET را از طریق خط دستور و بصورت زیر فعال می نمائیم : ( دستور فوق را می توان از طریق خط دستور ویندوز و یا خط دستور موجود در ویژوال استودیو ، فعال کرد )
vbc Hello.vb
در ادامه و پس از ایجاد فایل اجرائی (hello.exe ) ، امکان اجرای برنامه فراهم می گردد.
استفاده از Namespace
با استفاده از VB.NET ، می توان به کلاس ها مراجعه و از آنان استفاده کرد . در مثال زیر ، یک نمونه از کلاس System.Io.FileStream ، ایجاد شده است .
Dim aFileStream As System.IO.Filestream
مراجعه به Namespace های مورد نیاز در یک برنامه روشی مناسبتر در این زمینه است . با استفاده از namespace ، ضرورتی به توصیف تمامی مراجعات به کتابخاته کلاس ، وجود نخواهد داشت .
Imports System.IO
.....
Dim aFileStream As Filestream
مثلا" برای دستیابی به اشیاء System ، می بایست از Namespace با نام System در برنامه استفاده گردد. ( Imports) .
تعریف namespace و کلاس
VB.NET ، امکانات حمایتی لازم در خصوص ایجاد Namespace های خاص و کلاس های مربوط به آن را ارائه می نماید. (نکته : مدل زیر یک روش عمومی برای نامگذاری namespace است ) :
CompanyName.TechnologyName
.For Example:
Microsoft.Office
namespace در VB.NET
در VB.NET با استفاده از عبارت namespace می توان یک namespace را تعریف کرد . با استفاده از namespace تعریف شده ، امکان کپسوله نمودن کلاس های ایجاد شده ، فراهم خواهد شد.
Namespace CompVB
Public Class StringComponent
....
End Class
End Namespace
برخی از ویژگی های namespace عبارتند از :
• namespace می تواند درون سایر namespace ها ، مستقر گردند .
• یک namespace می تواند در چندین فایل تعریف گردد .
• یک فایل حاوی کد مبداء می تواند چندین namespace را تعریف نماید.
نقاط ورود ، حوزه ، تعاریف
هر برنامه اجرائی می بایست شامل یک نقطه ورود خارجی باشد . مکان فوق ، محلی را که برنامه اجرای خود را از آنجا آغاز می نماید ، مشخص می نماید..در VB.NET تمامی کد می بایست در متدهای یک کلاس قرار بگیرد.
نقاط ورود در VB.NET
بمنظور ارائه کد نقطه ورود در VB.NET ، در ابتدا می بایست یک ماژول و یا یک کلاس مشخص گردد .
Public Module modMain
Public Class clsMain
در ادامه می بایست نقطه ورود برای برنامه ، مشخص گردد. نقطه ورود ، می بایست بعنوان یک متد عمومی که main نامیده می شود ، در نظر گرفته شود.( کمپایلر به دانش فوق نیاز خواهد داشت ) . در یک کلاس ، متد فوق می بایست بصورت اشتراکی تعریف گردد .امکان تعریف متد فوق در یک ماژول بصورت اشتراکی ، وجود نخواهد داشت . نحوه تعریف ( مشخص نمودن ) نقاط ورود برای یک ماژول و یا یک کلاس ، بصورت زیر است :
Public Module modMain
Public Sub Main( )
...
End Sub
End Module
Public Class clsMain
Public Shared Sub Main( )
...
End Sub
End Class
حوزه
VB.NET ، از نقطه بعنوان یک عملگر resolution حوزه ، استفاده می نماید . مثلا" در صورت استفاده از متد WriteLine مربوط به کلاس Console ، از گرامر Console.WriteLine ، استفاده می شود.
تعاریف
در VB.NET ، الزامی به تعریف یک متغیر قبل از استفاده از آن نمی باشد . پیشنهاد می گردد که در چنین مواردی متغیرها با صراحت تعریف گردند. در این راستا می توان از عبارت options ، استفاده کرد. بمنظور ایجاد نمونه ای از یک شی ، از New استفاده می گردد. مثال زیر ، نحوه تعریف یک شی از نوع Comp در namespace با نام Lib و با نام MyComp را نشان می دهد .
Dim myComp As New Lib.Comp( )
کنسول ورودی و خروجی
می توان از کلاس Console ، مربوط به CLR وابسته به System Namespace ، برای ورودی و خروجی هر نوع رشته و مقادیر عددی توسط متدهای Read , ReadLine و Write,WriteLine استفاده کرد . برنامه زیر، نحوه نمایش یک رشته در خروجی را نشان می دهد .
برنامه نمونه :
Imports System
Public Class MainApp
Public Shared Sub Main( )
Console.WriteLine( "Welcome to .NET Programming " )
End Sub
End Class
ترجمه و اجراء یک برنامه فریمورک دات نت
اکثر جنبه های برنامه نویسی در دات نت برای تمامی زبانهای سازگار ، یکسان است . هر کمپایلر حمایت شده باعث تولید کدهای "خود تشریح " MSIL)Microsoft Intermediate Language) ، می گردد . تمامی کدهای مدیریت یافته ( Managed code ) با استفاده از CLR(Common Language runtime) ، اجراء خواهند شد . CLR ، امکان یکپارچگی بین برنامه ها ، مدیریت اتوماتیک حافظه ، برخورد یکدست با موارد خاص و استثناء ، امنیت پیشرفته و در نهایت یک مدل برنامه نویسی ساده و همگن را ارائه می نماید.
گزینه های کمپایلر
فریمورک دات نت، دارای یک کمپایلر خط دستوری برای VB.NET است ( vbc.exe ) . برای ترجمه برنامه Hello.vb ، بکمک کمپایلر فوق ، از دستور زیر استفاده می شود :
vbc Hello.vb
گرامر فوق، باعث فراخوانی کمپایلر VB.NET می گردد. در این مثال خاص، صرفا" نام فایل مورد نظر برای کمپایلر مشخص شده و در ادامه ، کمپایلر فایل اجرائی را تولید خواهد کرد ( Hello.exe )
گزینه های خط دستور
در VB.NET ، می توان لیست کاملی از گزینه های همراه کمپایلر را با استفاده از ?/ ، مشاهده نمود ( ?/ Vbc ) . از گزینه های مفید در این زمینه، می توان به سوئیچ out/ ، ( نام فایل خروجی را مشخص می نماید) و سوئیچ target/ ، ( نوع کد مقصد را مشخص می نماید") ، اشاره کرد. بصورت پیش فرض ، نام فایل خروجی مشابه نام فایل ورودی و با انشعاب exe . ، خواهد بود. مقدار پیش فرض برای تعیین نوع کد مقصد ، یک برنامه اجرائی است ( سوئیچ t/ ، دارای عملکردی معادل با سوئیچ target/ است ). دستور زیر نحوه استفاده از سوئیچ های فوق را نشان می دهد :
vbc /out :hello.exe /t:exe hello.vb
استفاده از گزینه کمپایل reference/
در زمان مراجعه به سایر اسمبلی ها ، می بایست از سوئیچ reference/ ، استفاده گردد . گزینه فوق این امکان را برای کمپایلر فراهم می آورد که اطلاعاتی را ایجاد و در کتابخانه های مشخص شده استقرار تا زمینه استفاده از آنان برای کد مورد نظر ( در حال ترجمه ) ، فراهم گردد. مثال زیر نحوه ایجاد یک برنامه اجرائی از طریق خط دستور و با استفاده از reference / ، را نشان می دهد .
( عملکرد سوئیچ r / مشابه reference / است ).
Vbc / r:assembll.dll , assemb2.dll / out :output.exe input.vb
در بخش دوم این مقاله به بررسی فرآیند اجراء مدیریت یافته ( اداره شده ) ، خواهیم پرداخت .
مفاهیم اولیه برنامه نویسی در دات نت ( بخش دوم )
در بخش اول این مقاله به بررسی یک برنامه نمونه ساده دات نت پرداخته شد و از این رهگذر با برخی مفاهیم اولیه و در عین حال مهم برنامه نویسی در دات نت آشنا شدیم . در بخش دوم این مقاله به بررسی فرآیند اجراء پرداخته و بدنبال آن با برخی دیگر از مفاهیم اساسی برنامه نویسی در دات نت آشنا خواهیم شد .
در فریمورک دات نت ، CLR زیر ساخت لازم برای یک محیط اجراء مدیریت یافته ( اداره شده ) را فراهم می نماید . در زمان پیاده سازی یک برنامه در فریمورک دات نت ، برنامه مورد نظر می تواند با استفاده از هر یک از زبان های سازگار با CLR ، نوشته گردد. کمپایلر استفاده شده ، کدها را به مقصد CLR ، ترجمه می نماید . پس از فرآیند ترجمه کد نوشته شده ، یک ماژول مدیریت یافته( اداره شده ) ایجاد خواهد شد. ماژول فوق، در فایلی که PE)Portable Executable) ، نامیده می شود، قرار گرفته و شامل اطلاعات زیر خواهد بود :
• MSIL)Microsoft Intermediate Language) ، کمپایلر کد نوشته شده را به MSIL ترجمه می نماید . کد فوق ، مجموعه ای از دستورالعمل های مستقل از نوع پردازنده بوده و در ادامه با توجه به نوع پردازشگر به کدهای مختص ماشین تبدیل می گردند.
• Type metadata .اطلاعات فوق ، نوع ها ، اعضاء و سایر مراجع استفاده شده توسط CLR در زمان اجراء را بطور کامل تشریح خواهد کرد.
• مجموعه ای از سایر منابع . منابع فوق ، شامل موارد متععدی نظیر فایل های Jpg . و یا Bmp . ، می باشند .
اگر در زمان استفاده از کمپایلر ویژوال بیسیک از سوئیچ target / ، استفاده و مقدار آن Exe و یا Library در نظر گرفته شود ، کمپایلر یک ماژول اجرائی را تولید که یک اسمبلی (Assembly ) خواهد بود. اسمبلی ها بخش ضروری و اساسی برنامه نویسی در فریمورک دات نت بوده و CLR از آنان بعنوان واحدهای پایه و بمنظور اشتراک ، بکارگیری امنیت و ورژن های متفاوت، استفاده می نماید. CLR دات نت ، صرفا" کدهای MSIL را که در یک اسمبلی موجود می باشند ، اجراء خواهد کرد . در صورتیکه بهمراه سوئیچ target / (در کمپایلر ویژوال بیسیک ) ، از Module استفاده شود ، کمپایلر یک ماژول مدیریت یافته را تولید که یک اسمبلی نخواهد بود .ماژول تولیده شده ، شامل یک مانیفست نبوده و نمی تواند توسط CLR ، اجراء گردد. یک ماژول مدیریت یافته را می توان به یک اسمبلی و از طریق استفاده از کمپایلر ویژوال بیسیک و یا با استفاده از Assembly Linker) Al.exe) اضافه نمود. در ادامه به تشریح MSIL ، متادیتا و اسمبلی خواهیم پرداخت .
کد اجرائی
در زمان اجرای یک برنامه مدیریت یافته ، لودر سیستم عامل ، CLR را در حافظه مستقر و در ادامه زمینه اجرای کد MSIL ماژول های مدیریت یافته ، فراهم می گردد. با توجه به اینکه پردازنده میزبان در مقطع کنونی ، قادر به اجرای مستقیم دستورالعمل های MSIL نخواهد بود، CLR ، می بایست در ابتدا دستورالعمل های MSIL را به کد مختص ماشین و با توجه به نوع پردازنده ، تبدیل نماید .
CLR ، تمام کدهای MSIL را به دستورالعمل های مستقل از پردازنده در زمان لود ، ترجمه نخواهد کرد . در مقابل، CLR در زمان فراخوانی هر یک از توابع ، دستورالعمل های مربوطه را به کد مختص پردازنده تبدیل خواهد کرد.MSIL ، صرفا" در زمان مورد نیاز، ترجمه خواهد شد . عناصر CLR که مسئولیت انجام عملیات فوق را برعهده دارند، کمپایلر JIT)Just in Time) ، نامیده می شود . ترجمه JIT ، باعث صرفه جوئی حافظه و زمان در حین مقداردهی اولیه برنامه می گردد .
Appliaction Domain
سیستم عامل و محیط های اجراء نوع های خاصی از ایزولاسیون ( تمایز) بین برنامه ها را ارائه می نمایند . با ارائه سرویس فوق ، این اطمینان بوجود خواهد آمد که یک برنامه در حال اجراء قادر به تاثیر منفی بر سایر برنامه ها ی غیر مرتبط ، نخواهد بود . ویژگی فوق ، یک واحد ایمن و چندکاره پردازش را ارائه نموده و CLR بر اساس آن قادر به ایزولاسیون بین برنامه ها خواهد بود. حوزه های برنامه ، عموما" توسط میزبانان زمان اجراء که مسئولیت فعال نمودن CLR قبل از اجرای برنامه ها را برعهده دارند ، فراهم می گردد.
متادیتا
هر کمپایلر که مقصد آن CLR است ، نیازمند توزیع ( انتشار) کامل متادیتا در هر یک از ماژول های مدیریت یافته است .متا دیتا ، مجموعه ای از جداول داده بوده که بصورت کامل هر یک از عناصر تعریف شده در یک ماژول را تشریح می نماید .اطلاعات فوق ، شامل نوع داده ، اعضاء بهمراه تعاریف مربوطه ، پیاده سازی و مراجعه به سایر نوع ها و اعضاء باشد . متادیتا ، تمامی اطلاعات موردنیازبرای ارتباط عناصر نرم افزاری تولیده شده را در اختیار CLR قرار خواهد داد .رویکرد فوق ، جایگزینی مناسب برای تمامی تکنولوژی های قدیمی نظیر: IDL)Interface Defination Language) ، کتابخانه های نوع و ثبت خارجی ( External registration ) ، می باشد. متا دیتا همواره در یک فایل exe . و یا dll . ، حضور داشته و شامل کد MSIL است . بنابراین ، امکان تفکیک متادیتا از کد MSIL وجود نخواهد داشت .با توجه به اینکه متادیتا در یک مستقل از یک زبان برنامه نویسی خاص بوده و در یک محل مرکزی نظیر ریجستری ویندوز ذخیره نمی شوند ، امکان تشریح اتوماتیک برنامه های دات نت ، فراهم می گردد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 90 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمان های خدماتی و غیر انتفاعی
مقاله ای مفید و کامل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:34
چکیده :
در میان پرسشهای مهمی که شما باید قادر باشید پس از خواندن این فصل به آنها پاسخ دهید ، سئوالات زیر مطرح می شوند :
مشکلات معمول سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در سازمانهای خدماتی نظیر دفاتر حقوقی و کلینیکهای پزشکی چه هستند ؟ چرا یک سازمان خدماتی نظیر دفتر مشاوره فاقد دارایی « موجودی کالا » در ترازنامه خود می باشد ؟چرا سیستمهای برنامه ریزی و کنترل بودجه در سازمانهای خدماتی معمولاً اثرگذاری کمتری نسبت به سیستمهای بودجه ای در سازمانهای غیر خدماتی ؟ برنامه ریزی و کنترل بودجه ای موثر در یک سازمان غیر انتفاعی نظیر دانشگاه دولتی مهمتر از یک سازمان انتفاعی محور است ؟ آیا یک بیمارستان به عنوان یک سازمان خدماتی ، یک سازمان غیر انتفاعی یا ترکیبی از هر دو نهاد طبقه بندی می شود ؟مقدمه
تا اندازه ای هم به سازمانهای خدماتی ( نظیر دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر مشاوره ، کلینیکهای پزشکی ، بانکها و رستورانها ) و هم به سازمانهای غیر انتفاعی ( نظیر دانشگاهها ، ارتش و پلیس ) توجه کمتری شده است . به طور معمول یک نهاد خدماتی به جای « کالاهای ملموس » ، « خدمات ناملموس » را به مشتریان خود ارائه نموده و یک سازمان غیر انتفاعی است. از آنجائیکه یک سازمان غیر انتفاعی ( که گاهی اوقات یک سازمان سودناخواه نامیده می شود ) نیز عمدتاً « خدمات ناملموس » را به مشتریان خود عرضه میدارد ، سازمان غیر انتفاعی نوعی سازمان خدماتی است . با این حال براساس تعریف ، سازمانهای غیر انتفاعی سود محور نیستند . دستاوردها و موفقیت این سازمانها براساس سهم آنها در رفاه عمومی جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد .
در این فصل برخی از جنبه های عملیاتی عمده سازمانهای خدماتی و سازمانهای غیر انتفاعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . از آنجائیکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهها سرانجام از سوی یکی از این سازمانها به خدمت گرفته می شوند ، پوشش این نهادها در این فصل ضروری است . توجه عمده, به بحث و بررسی ویژگیهای
سیستم های اطلاعاتی حسابداری که منحصر به نهادهای خدماتی و غیر انتفاعی است اختصاص خواهد یافت . همچنین نمونه های عملی از کاربرد کامپیوتر در سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی فراهم گردیده است .
سازمانهای خدماتی
اصطلاح سازمانهای خدماتی ، محدوده گسترده ای از موسسات تجاری را در بر
می گیرد که خدماتی را به مشتریان خود ارانه می نمایند .
رستورانها ، هتلها ، مغازه های آرایش و زیبایی ، دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر حمل و نقل ، کلینیکهای پزشکی ، دفاتر مشاوره ، استودیوهای تلویزیونی و نهادهای ورزشی نظیر تیمهای حرفه ای بیسبال و فوتبال در گروه تجاری سازمان های خدماتی قرار می گیرند .
ویژگیهای منحصر به فرد سازمانهای خدماتی
سازمانهای خدماتی در مقایسه با سازمانهایی که کالاهای ملموس ( نظیر تولید کنندگان اتومبیل) به مشتریان خود عرضه می کنند ، دارای خصوصیات عملیاتی منحصر به فردی می باشند . ویژگیهای متمایز کننده اغلب نهادهای خدماتی عبارتند از (1) عدم وجود موجودی کالای قابل فروش ، (2) اهمیت کارکنان حرفه ای ، (3) دشواری اندازه گیری کیفی و کمی محصول و فرآورده و (4) کوچکی اندازه .
اکنون به هر یک از این چهار خصوصیت خواهیم پرداخت .
فقدان موجودی کالا
این خصوصیت می تواند بر فعالیتهای کسب درآمد یک سازمان خدماتی تاثیر عمده ای داشته باشد . یک تولید کننده کالاهای ملموس ( نظیر کمپانی Alan که کالاهای ورزشی تولید می کند) برای فروشهای جاری و آتی خود موجودی کالا تولید می کند . این موجودی به عنوان یک ذخیره احتیاطی در مقابل نوسانات احتمالی فروشهای آتی عمل می نماید . به عنوان مثال ، در صورتیکه کمپانی Alan انتظار داشته باشد که فروش ماه بعد وسایل بسکتبال بیش از طرفیت تولیدی کارخانه باشد ، کمپانی می تواند تولید ماه جاری کارخانه را افزایش دهد . و گرنه ، اگر کمپانی مقداری از فروش کالاهای ورزشی را در این ماه در نتیجه بازاریابی ضعیف از دست بدهد ، شاید بتواند در ماههای بعد این فروشها را جبران نماید ( به عنوان مثال از طریق برنامه های بازاریابی موثرند) . اغلب سازمانهای خدماتی نمی توانند ، موجودی کالایی را برای فروشهای فعلی و آتی خود تهیه نمایند . این اصطلاح موجودی که سازمان خدماتی در تلاش برای کسب درآمد خود به فروش می رساند شامل خدماتی است که کارکنان سازمان برای مشتریان آن فراهم می نمایند . این خدمات را نمی توان در یک موجودی ، جمع آوری نمود . بنابراین ، هرگونه نقص در کسب درآمد از ارائه خدمات نمی تواند فردا یا ماه بعد جبران گردد . درآمدی که در نتیجه عدم فراهم نمودن خدمات در امروز از دست میرود ، احتمالا هر گز به دست نخواهد آمد .
به عنوان مثال ممکن است رستوران FINE TASTE شنبه شب ناچار باشدتا برخی از مشتریان خود رابه خاطر رزرو شدن میزهای موجود ، رد کند . احتمالا این مشتریان در رستوران دیگری میز رزو میکنند و در نتیجه رستوران FINE TASTE برای همیشه درآمدی را که می توانست در آن بعد از ظهر از این مشتریان داشته باشد, از دست داده است. البته ممکن است مشتریانی که شنبه شب رد شده اند ، برای یکشنبه شب یا آخر هفته بعد در این رستوران میز رزرو نمایند . بااین حال نکته در این است که یک سازمان خدماتی نظیر رستوران قادر به انبار کردن موجودی برای رفع تفاضای نوسانات فروش نمی باشد . ممکن است میزهای غذاخوری رستوران FINE TASTE در دوشنبه شب خالی بماند ، درحالی که تقاضای میز غذا خوری در شنبه شب بیش از میزان عرضه است . در حالت ایده آل مدیریت رستوران می توانست افزایش تدریجی موجودی خدمات غذاخوری را برای دوشنبه شب طراحی کند و سپس این خدمات شنبه شب به فروش برسد . واضح است که این گونه افزایش تدریجی موجودی ، غیر ممکن خواهد بود.
اهمیت کارکنان حرفه ای
در بسیاری از سازمانهای خدماتی ، "مهمترین منابع" دارایی مهارتهای تخصصی پرسنل آن می باشد . در واقع ، کارکنان ماهر در فعالیت موثر سازمانهای غیر خدماتی نظیر شرکتهای تولیدی از اهمیت فراوانی برخوردارند . اما در مورد بسیاری از سازمانهای خدماتی تنها محصول ارائه شده ، نبوغ حرفه ای منابع انسانی می باشد . به عنوان مثال ، یک دفتر حقوقی نمی تواند بدون وکلای آموزش دیده به خوبی عمل نماید . به همین ترتیب ، چگونه یک تیم فوتبال می تواند بدون نبوغ ورزشکاران خود فعالیت نماید ؟
ارزیابی کمی و کیفی محصول ( خروجی )
در یک شرکت تولیدی نظیر کمپانی Alan ، حسابداران موسسه می توانند استاندارهای کمی و کیفی را برای اقلام تولید شده توسعه دهند . در صورتیکه ، مقدار کالاهای ورزشی تولید شده در یک دوره خاص به گونه ای چشمگیر از مقدار استاندارد از پیش تعیین شده متفاوت باشد ، گزارشهای مدیریتی مبتنی بر این انحرافات را می توان با هدف آشکار نمودن این تغییرات تهیه نمود . علاوه بر این ، هنگامیکه کالاهای ورزشی تولید شده کمپانی Alan از خط مونتاژ خارج می شوند ، کارشناسان کنترل کیفیت می توانند کالاها را برای بررسی اقلام ناقص معاینه نمایند . بنابراین ، هر کالای ناقص را می توان قبل از فروش به مشتری مشخص نمود .
در اغلب سازمانهای خدماتی توسعه و ارائه استاندارهای کمی و کیفی در صورتی که غیر ممکن نباشد ، بسیار دشوار است چرا که محصول یا خروجی ملموسی وجود ندارد . به هنگام تلاش برای پی ریزی استاندارهای کمی خروجی ، مسئله دیگر این حقیقت است که قسمت اعظم کار انجام شده غیر تکراری است ، بنابراین ارائه و توسعه استانداردهای کمی محصول برای یک دوره زمانی خاص ، بی نهایت دشوار است . به عنوان مثال ، در یک روز کاری هشت ساعتی ، یک وکیل ممکن است با چهار مراجعه کننده با چهار مشکل متفاوت ، گفتگو نماید ( ممکن است یکی از مراجعین با اتهام قتل مواجه باشد در حالیکه مراجعه کننده دیگر برای طلاق پرونده دارد ) وکیل با هر یک از مراجعین تقریباً دو ساعت گفتگو می نماید . با این حال ، تعداد ساعتهای سپری شده با یک مراجعه کننده ، شاخص کیفی خدمات ارائه شده به مراجعه کننده نمی باشد زیرا که این خدمات ( توصیه حقوقی ) محصول نامرئی هستند . از آنجائیکه مشکلات هر مراجعه کننده منحصر به اوست هرگونه تلاش برای پی ریزی استاندارد کمی خدمات قانونی در طی یک ساعت بسیار دشوار است. بعلاوه از آنجائیکه هیچ محصول ملموسی از خدمات حقوقی حاصل نمی شود ، ایجاد استاندار کیفی ، بسیار ذهنی خواهد بود . به عنوان مثال ممکن است قاتلی به خاطر اتهام خود محکوم به 20 تا 30 سال زندان شود ، وکیل ممکن است حس کند که دفاع هوشمندانه ای انجام داده چرا که ممکن بود او به حبس ابد مجکوم شود . از سوی دیگر این مشتری ممکن است کاملاً از وکیل ناامید شود چرا که این مشتری تنها انتظار 10 سال محکومیت را داشت .
دشواری در پی ریزی و ایجاد استاندارد کیفی عملکرد برای کارکنان حرفه ای ( چه یک حسابدار ، یک مهندس ، وکیل یا دکتر) وسپس مشخص نمودن این امر که آیا این استاندارد رعایت شده است یا خیر,فاکتور عمده ای در تعداد دعاوی اهمال بر علیه افراد حرفه ای است به عنوان مثال اگر پزشکی بر روی یکی از بیمارانش جراحی قلب انجام دهد و بیمار پس از جراحی بمیرد ممکن خانواده فرد در گذشته این پزشک را بخاطر اهمال تحت تعقیب قانونی قرار دهند . به خاطر دشواری های موجود در ارزیابی کیفیت مراقبت های ارائه شده به بیمار در گذشته ، موضوع اهمال غالباً یک مورد ذهنی است .
کوچکی اندازه
این ویژگی در مورد کلیه موسسات خدماتی کاربرد ندارد . ( به عنوان مثال برخی از دفاتر حسابداران مجاز (CPA)دارای بیش از 500 شریک و دفتر در بیش از 100 شهر هستند ) با اینحال ، بسیاری از موسسات خدماتی ، دفاتر تجاری نسبتاً کوچکی هستند که تنها در یک دفتر به فعالیت مشغولند . کوچک بودن موسسات خدماتی به مدیریت ارشد چنین شرکتهایی امکان میدهد تا از نزدیک بر فعالیتهای روزانه کنترل داشته باشند تا اینکه ناچار باشند این اعمال کنترل را به مدیران رده های پایین تر بسپارند .
از نقطه نظر هزینه / منفعت ، حجم محدود معاملات مالی که در اکثر سازمانهای خدماتی کوچک صورت می گیرد ، دارا بودن سیستمهای کامپیوتری بزرگ و گرانقیمت پردازش اطلاعات را توجیه نمی نماید . با اینحال به خاطر رقابت شدیدی که غالباً میان چند موسسه خدماتی در یک منطقه جغرافیایی وجود دارد و در نتیجه نیاز به اطلاعاتی که در تصمیم گیریهای موثر و کارآمد دخالت دارد بسیاری از سازمانهای خدماتی از اشکال پردازش های داده های خودکار بهره می گیرند . به عنوان مثال ممکن است رستورانی برای پردازش معاملات فروش ماهیانه موجودی غذا برای عرضه و داده های حسابهای پرداختی خود با یک دفتر خدماتی قراردادی را امضاء کند. دسترسی به سیتمهای میکرو کامپیوتری یا مینی کامپیوتری برای موسسات خدماتی کوچک امری معمول است . این سیستمها، ارزان قیمت بوده و می توان از آنها به طور موثر برای پردازش اطلاعات حسابداری در موسسات خدماتی کوچک استفاده نمود . به طور نمونه دارا بودن داده های زمانی در مورد مانده های جاری اقلام غذایی موجود در انبار برای یک رستوران اهیمت فراوانی دارد چرا که یک مورد موجودی خاص را می توان به هنگام پایین آمدن مانده آن دوباره سفارش داد . در غیر اینصورت ممکن است شرکت تمامی مقدار ماده مورد نیاز را قبل از اینکه بتواند جای آنرا پر کند مصرف نماید . در نتیجه رستوران قادر به تامین خواسته های مشتریان خود نبوده و ممکن است باعث شود که این مشتریان غذای خود را از رستوران آن طرف خیابان تهیه نماید . برای بدست آوردن داده های زمانی موجودی و گریز از چنین مشکلاتی ممکن است رستوران میکرو کامپیوتری خریداری نماید تا بجای استفاده از سیستم ثبت دستی, اطلاعات موجودی خود را با استفاده از سیستم کامپیوتری حفظ نماید . همچنین این رستوران می تواند از میکرو کامپیوتر خود برا ی سایر فعالیتهای حسابداری نظیر دفتر کل ، حقوق و دستمزد و حسابهای پرداختی بهره گیرد .
کاربرد میکرو کامپیوترها در سازمانهای خدماتی در قسمتهای بعدی این فصل بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .
در چند سال گذشته انواع مختلف سیستمهای مینی کامپیوتری توسعه یافته تا نیاز پردازش داده های خاص سازمانهای خدماتی کوچک را بر طرف نماید . بعنوان مثال یک سیستم میکرو کامپیوتری که سیستم کامپیوتری مدیریت دندانپزشکی نامیده می شود از سوی کمپانی Praxis.ltd برا ی استفاده از سوی دندانپزشکانی که دارای دفاتر پزشکی کوچک هستند ، طراحی شده است . این سیتم کامپیوتری شامل پایانه های نمایش ویدئویی تیوپ اشعه کاتودی به اندازه 12 کاتدی ، یک پرینتر با سرعت بالا ، یک واحد ذخیره دیسک سخت مضاعف, یک واحد پردازش مرکزی و یک بسته نرم افزاری داندانپزشکی است . این سیستم کامپیوتری مدیریت داندانپزشکی قادر به انجام 7 فعالیت اصلی پردازش داده می باشد : ارتباط فردی ، دفتر قرار ملاقاتها ، نگهداری پرونده بیماران ، حسابهای دریافتی ، هزینه ها ، دفتر کل و حقوق و دستمزد. نمودار 1-18 یک فلوچارت از فعالیتهای خاص پردازش اطلاعاتی که یک سیستم مینی کامپیوتری می تواند در هر یک از این 7 عملکرد انجام دهد را نشان می دهد ( این نمودار همچنین نوع نگهداری و کاربردهایی را که سیستم قادر به اجرای آن می باشد را مشخص مینماید ) .نمونه دیگر کاربرد سیستمهای مینی کامپیوتری در سازمانهای خدماتی مربوط به شرکت خدمات درمانی MCAUTO است که طرحی را بعنوان سیستم بیمارستانی مبتنی بر مینی کامپیوتر ایجاد نموده است . این سیستم ، بیمارستانها را قادر می سازد تا بر اساس زمان بندی گزارشات داخلی و خارجی را پردازش نماید . این سیستم که به اختصار MHS نامیده می شود کلیه فعالیتهای مهم حسابداری بیمارستانها را خودکار نموده و امکان دسترسی فوری به اطلاعات بیمار و حسابداری را برای بیمارستان فراهم می آورد. سیستم مینی کامپیوتری به بیمارستان امکان می دهد تا تنها با یک پایانه شروع کند و آنرا تا 48 مورد توسعه دهد.کامپیوتر بیمارستان می تواند از یک سیستم حافظه 32000 بایتی به سیستم حافظه 512000 بایتی تبدیل شده و تعداد کاراکترهای آن از 20 میلیون به بیش از 514 میلیون کاراکتر ذخیره دیسکی برسد بدون اینکه پردازشگر جدیدی خریداری شود یا نرم افزار کاربردی باز نویسی گردد . پرینترها می توانند در هر دقیقه 300،150 یا 600 خط و نیز در هر ثانیه 165 کاراکتر را چاپ نماید . سیستم بیمارستانی مبتنی بر مینی کامپیوتر به اپراتورهای چند تایی CRT پایانه امکان می دهد تا به راحتی به روز شده و اطلاعات ذخیره شده در فایلها را بازیابی نمایند . گزارشات را می توان همزمان با ورود داده ها به پایانه پرینت گرفت. نمودار 2-18 یک نمودار از سیستم مبتنی بر مینی کامپیوتر بیمارستانی را نشان می دهد . سیستم حسابداری MHS فعالیتهایی را انجام می دهد که براساس آنها اطلاعاتی در اختیار مدیریت بیمارستان قرار می گیرد تا حسابهای بیماران را بررسی نموده ، درآمدها ، صورتحساب بیماران و شرکتهای بیمه را کنترل نموده و به حسابهای دریافتی رسیدگی نمایند. برخی از نمونه گزارشاتی که برای این سیستم فرعی پردازش شده به صورت زیر می باشد:
مدیریت حساب بیماران آنالیز زمانی خلاصه فعالیت های روزانه وخلاصه حساب های دریافتی صورت حساب بیماران وشرکت های بیمه: صورت حساب نهایی بیمار ، صورتحساب کامل بیمارو فرمهای اظهار بیمه درمانی.
حساب های دریافتنی . گزارش حساب ها ، جدول سنی بدهکاران ، لیست حساب های معوق وخلاصه هزینه های متحمل شده .
کنترل درآمد . گزارش کامل درآمد و آنالیز درآمد بر اساس حوزه و فعالیت و نیز خطاها و انتظارات و ثبت هزینه دیرکرد .
و...
NikoFile
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه30
فهرست مطالب
در زمینة بلایای طبیعی:
مسائل امنیتی شهر تهران از بعد انسانی:
آسیب پذیری شهر تهران و نحوه برخورد با عوارض آن:
6 عامل مؤثر در آسیبپذیری مناطق 22 گانه شهر تهران:
تعاریف و اصطلاحات امنیت:
پیشگفتار :
موضوع خشونت و ناامنی شهری یکی از چالشهای جدی جوامع میباشد که نظر بسیاری از صاحبنظران را در فرآیند تحلیل، تفسیر و ریشهیابی آن به خود معطوف نموده است.
مهمترین خصیصه عصر جدید و قرن بیست و یکم گسترش ارتباط و فزونی سرعت در انتقال انگارههای فرهنگی در جوامع میباشد (چه مثبت و چه منفی). خشونت و ناامنی شهری در مفهوم امروزین خود بیشتر زائیده صنعتی شدن جوامع و گسترش شهرها و تبلور کلان شهرها میباشد.
امنیت عمومی مبهم و پیچیده است، این مفهوم در مسیر حیات خود دائماً دچار تحول شده و از مفهومی به مفهوم دیگر تغییر یافته است.
در دیدگاه سنتی امنیت معطوف به تأمین فضائل و حفاظت از عاملان آن میشد و انسان منفعلانه خود را میبایست با قالب فضائل و دیدگاه فرهیختگان تطبیق میداد.
در دیدگاه مدرن، امنیت معطوف به قدرت و تأمین زندگی امن و مرّفه انسان و حفاظت از عاملان آن یعنی متخصصان و صاحبنظران میشود و نسبت به دیدگاه پست مدرنیسم معطوف به معنا در زندگی انسانی و تأکید بر لذت گرائی و معناگرایی اراده و خلاقیت انسانی است.
و با الطبع پیچیده شدن مفهوم امنیت در دیدگاه اخیر باعث گردیده که برای تأمین و تحکیم آن عدم انعطاف و بکارگیری شیوهها، ابزار و متدهای مختلف را شاهد باشیم تا قبل از هر چیز با شناسایی و شناخت عوامل ناامنی و تهدیدکننده، نسبت به مقابله و برخورد با آن
در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را با فرمت ورد word دانلود نمائید:
مقدمه :
با بکار بستن این دروس شما با ایده های علمی به اثبات رسیده ای آشنا خواهید شد که مورد استفاده افراد بسیار موفقی در سرتاسر جهان بوده است این ایده ها زندگی شما را به معنای واقعی دگرگون می نماید وامتیازات بسیاری ا زاین رهگذر نصیب شما خواهد شد . بعد از بکار بستن این ایده ها متوجه می شوید در کار مرتب تر ومنظیم تر شده ویاد گرفته اید چگونه اولویت ها را مشخص وبرنامه ریزی کرده ووقت خودتان را تنظیم کنید . عوامل اصلی اتلاف وقت مثل مزاحمت دیگران کاغذ بازی وتشکیل جلسات را به نحو موثری تحت کنترل خواهید آورد ودر نتیجه بروقت و زندگی خودتان تسلط کامل یافته و روزانه دو ساعت وقت اضافی خواهید یافت .
بخش اول
وقت یک منبع است ولی متفاوت بامنابعی که با آنها سروکار دارید این منبع را نمی توان فروخت . خرید تصاحب ویا ذخیره کرد . تنها کاری که می توان انجام داد این است که آن را صرف کنیم ولی اغلب به جای تمرکز بر استفاده بهتر روی صرفه جویی دروقت تمرکز می کنند . در صورتیکه راهی برای صرفه جوئی وپس انداز در وقت نیست . وقت چیز مشخصی است که تماما متعلق به شماست وقت شما را ، تنهاشما می توانید تنظیم کرده و آن را عاقلانه بکار گیرید . نه کسی می تواند شما را وادار کند وقتتان را به طور موثر بگذرانید ونه کسی می تواند مانع شما در هدر دادن آن بشود ولی معمولا گفته می شود سایرین مقصر تلف شدن وقت ما هستند .
برای اینکه متوجه شوید تا چه اندازه به طور صحیح از وقتتان بهره برداری می کنید به سوالات زیر پاسخ بدهید ( بله یا خیر ) .
آیا در یکسال گذشته حداقل برای یک هفته هم که شده میزان وقتی که واقعا استفاده شده در جائی یادداشت کرده اید ؟آیا شما برنامه ای هفتگی برای گذراندن وقت خودتان که شامل اهداف ، فعالیتها، اولویت ها وبرآورد زمانی باشد تهیه می کنید ؟اگر موردی پیش بیاید وقت زیاد وبدون مزاحمت در اختیار دارید؟آیا لیست روزانه ای برای کارهایتان تهیه می کنید تا در آن برای هر کار اولویت ها وبر آوردهای زمانی مشخص شده باشد؟آیا در پایان روز کارهای قید شده در این لیست را تمام وکمال انجام می دهید ؟آیا شما وقفه ومزاحمتی را که سرزده رسیدن افراد در کارهایتان ایجاد می کنند تحت کنترل دارید ؟ یا اجازه می دهید آنها بر شما یا نحوه بهره برداری از وقتتان تاثیر بگذارنند ؟آیا کلیه کارهای خودتان را در مهلت مقرر به اتمام می رسانید ؟آیا می توانید مطالعات خودتان را به طور مستمر ومرتب انجام دهید ودر جریان اطلاعات روز قرار داشته باشید ؟آیا هنوز کار اداره را به منزل می برید ویا کارهای معوقه را در تعطیلات آخر هفته انجام می دهید ویا تا دیر وقت در دفتر کار می مانید تا کارهای ناتمام را به پایان برسانید ؟آیا کارها را در اسرع وقت انجام می دهید ویا آنها راتا آخرین لحظه به تعویق می اندازید ؟آیا دفتر کا رویژه شما مرتب ومنظم است ؟آیا در هفته گذشته حداقل یک عامل تلف شدن را از بین برده اید ؟آیا از درگیر شدن در کار سایرین وحل مشکلات آنها وانجام کارهایی که می توانند خودشان انجام دهند اجتناب می کنید ؟آیا توانسته اید کاغذهایتان را مرتب کنید ؟ سعی کنید وقتی را که با اینکار صرفه جویی می شود افزایش دهید .آیا فکر می کنید وقت کافی برای خودتان در برنامه های خانوادگی مطالعه فعالیتهای اجتماعی وتفریح دارید .توجه داشته باشید هرچه تعداد جوابهای مثبت بیشتر باشد بهتر است . هر جواب خیر به این معناست که در زندگی شما گوشه ای برای بهتر شدن وجود دارد . حالانمره خودتان را به این ترتیب ارزیابی کنید .
اگر تعداد جوابهای مثبت بین 13 و 15 باشد بسیار عالی است وعادات شما در زمینه صرف وقت معمولا منجر به نتایج مثبت می شود.اگر جوابهای مثبت از 10 تا 12 است خوب است . ولی هنوز جا برای بهتر شدن وجود دارد .اگر جوابهای مثبت بین 7تا 9 باشد متوسط است . عادات بد به نحو غیر ضروری مانع پیشرفت بیشتر شما می شوند .واگر کمتر از 7 جواب مثبت دارید محتاج به کمک هستید واین برنامه می تواند به شما کمک کند برای حل مشکل تنظیم وقت به این چها راصل توجه کنید :
اول : هدفهایتان را به طور واضح مشخص کنید .
دوم :روی وقتتان نظارت دقیق داشته باشید .
سوم : فعالیتهای خودتان را طوری سازمان دهی کنید تا نتایجی با کیفیت عالی ضمن تحمل فشار کمتر کسب کنید .
چهارم : برداشتن گامی مثبت برای از بین بردن عواملی که مکررا موجب تلف شدن وقت می شوند.
شما با اجرای این امور می توانید وقتتان را اداره کنید اداره وقت در واقع به معنای اعمال مدیریت بر خودتان است وقت تلف کردن یعنی صرف کردن وقت بر روی کارهایی که اهمیت کمتری دارند در حالیکه می شود این وقت را صرف کارهای مهمتر کرد برای کارهای مهمتر همیشه وقت کافی هست مشکل اساسی این است که باید تشخیص داد چه کارهایی مهمترند و آنوقت روی آن تمرکز نموده وبقیه کارها را ندیده گرفت . ولی ندیده گرفتن کارهای دیگر مشکل است زیرا به ظاهر فوری بوده وقت روزانه ما را پر می کنند ، پراکنده وذره ذره پیش می آیند ، مرتب فشار می آورند همیشه فوری اند ولی ندرتا مهم چون به این کارهای به ظاهر فوری عکس العمل نشان می دهیم از کارهای واقعا مهمتر غافل می شویم بنابراین هیچ وقت ، وقت کافی برای برنامه ریزی صحیح نداریم نسبت به بحرانهایی که بوجود می آید عکس العمل نشان می دهیم ولی هرگز وقت نداریم علت بروز این بحرانها را بررسی کنیم . تنها راه برای به پایان رساندن سلطه فوریت ها تمرکز بر روی اهداف است اگر اهداف شما واضح و روشن نباشد امکان ندارد که بتوانید وقتتان را به طور موثر تنظیم کنید در واقع مدیریت وقت در صورت نداشتن هدف مفهومی ندارد هدف عبارت است از بیان سریع وخاص نتایج که شما حاضر می شوید برای رسیدن به آن تلاش کنید بسیاری از افراد عادت دارند گزارش سالیانه یاسه ماهه در موردنحوه عملکردشان برای رسیدن به اهداف خود بنویسند ولی اغلب به هدف فکر نمی کنند بلکه در مقابل فشار افراد یا محیط واکنش نشان می دهند .
(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
بسیاری از سازههای بتن آرمة موجود در دنیا در اثر تماس با سولفاتها، کلریدها و سایر عوامل خورنده، دچار آسیبهای اساسی شدهاند. این مساله هزینههای زیادی را برای تعمیر، بازسازی و یا تعویض سازههای آسیب دیده در سراسر دنیا موجب شده است. این مساله و عواقب آن گاهی نه تنها به عنوان یک مسالة مهندسی، بلکه به عنوان یک مسالة اجتماعی جدی تلقی شده است . تعمیر و جایگزینی سازههای بتنی آسیبدیده میلیونها دلار خسارت در دنیا به دنبال داشته است. در امریکا، بیش از 40 درصد پلها در شاهراهها نیاز به تعویض و یا بازسازی دارند . هزینة بازسازی و یا تعمیر سازههای پارکینگ در کانادا، 4 تا 6 میلیارد دلار کانادا تخمین زده شده است . هزینة تعمیر پلهای شاهراهها در امریکا در حدود 50 میلیارد دلار برآورد شده است؛ در حالیکه برای بازسازی کلیة سازههای بتن آرمة آسیبدیده در امریکا در اثر مسالة خوردگی میلگردها، پیشبینی شده که به بودجة نجومی 1 تا 3 تریلیون دلار نیاز است! در مناطق مختلف ایران نیز اثرات مخرب کلریدها و سولفاتهای مهاجم در محیط های دریایی و ساحلی بر پایههای پل، آبگیرها، سدها و کانالهای بتن آرمه که باعث ایجاد خوردگی فولاد بتن میشود سبب اعمال هزینه های سنگین جهت مرمت ویا بازسازی ابنیه ها خواهد بود.
حال اگر بخواهیم تمامی این ابنیه ها را از نو بسازیم متحمل هزینه های گزافی خواهیم گشت فلذا با اعمال تمهیداتی جهت مرمت و ترمیم سازه ها می توان هزینه ها را پایین آورد.
تکنیکهایی چند، جهت جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی الحاقی به سازه و نیز فولاد در بتن مسلح توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است که از بین آنها میتوان به:
پوشش اپوکسی بر قطعات فولادی ومیلگردها، تزریق پلیمر به سطوح بتنی و حفاظت کاتدیک میلگردها اشاره نمود. با این وجود هر یک از این تکنیکها فقط تا حدودی موفق بوده است محققان امروزه به جانشین کردن قطعات فولادی و میلگردهای فولای با مصالح جدید مقاوم در مقابل خوردگی، معطوف گردیده اند.
مواد کامپوزیتی (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) FRP موادی بسیار مقاوم در مقابل محیطهای خورنده همچون محیطهای نمکی و قلیایی هستند به همین دلیل امروزه کامپوزیتهای FRP، موضوع تحقیقات توسعهای وسیعی به عنوان جانشین قطعات و میلگردهای فولادی و کابلهای پیشتنیدگی شدهاند. چنین تحقیقاتی به خصوص برای سازههای در مجاورت آب و بالاخص در محیطهای دریایی و ساحلی، به شدت مورد توجه قرار گرفتهاند.
شامل 30 صفحه فایل word قابل ویرایش