نوع فایل: word
قابل ویرایش 28 صفحه
مقدمه:
دبیر ریاضی دبیرستانها:
با پیشرفت سریع علوم دقیقه بویژه ریاضیات و توسعة تکنولوژی در قرن بیستم که بر تمامی ابعاد زندگی بشر و تشکیلات اجتماعی تاثیر گذاشته ، لازم است در کلیة برنامه ریزیها ، متناسب با نیازها تحولاتی ایجاد گردد .دراین میان تغییر اصولی در برنامه های آموزشی که مهمترین و اساسی ترین مسالة اجتماعی می باشد ، از اهمیت فوق العاده ای برخودار است . سازمان آموزش وپرورش که مادر تمامی ساحتارهای اجتماعی است ، در کیفیت و ارتقاء سایرین نقش بسزا دارد . یعنی بدون بهره گیری از آموزش صحیح ، پیشرفت هر تشکیلاتی محال به نظر میرسد . آنهم آموزشی که مبتنی براصول علمی و روانشناسی باشد .درغیراین صورت سرمایه های مادی و معنوی جامعه به هدر خواهد رفت . معلمین که مهمترین نقش را در آموزش به عهده دارند ، بایستی از با استعدادترین و علاقمندترین و دلسوزترین افراد و در حقیقت از ستارگان جامعه باشند . معلم است که به مفاهیم جان می بخشد . لذا باید همواره در حال مطالعه و توسعة اطلاعات خود باشد ، تابا دانش روز هماهنگ شود . مستلزم این عمل رفاه زندگی در حد متوسط می باشد تابا خیال آسوده به تحقیق و پژوهش بپردازد . عامل مهم دیگر در امر آموزش کتب درسی است که از جوانب متعددی باید مورد توجه قرار گیرند . محتوای کتابها بایستی مملو از موضوعات علمی بوده ، و ضمن در نظر گرفتن اصول روانشناسی و فرهنگ جامعه با بهترین روش آرایش یافته ، و متناسب با موقعیت سنی دانش آموزان باشد . بهتر است تالیف کتابهای درسی را از حالت انحصاری در آورده و قلمها در نوشتن کتب درسی مختلف آزاد باشند . فضای آموزشی مناسب از هر حیث ، همراه با وسایل کمک آموزشی لازم ، میزان دستیابی به اهداف آموزشی را فراهم نموده ، اما این روش تدریس معلم است که ، به کتاب و سایر وسایل کارایی می بخشد . آشکارا معلمین از نظر استعداد و میزان معلومات و ذوق و سلیقه ، حتی اگر در یک رشته باشند باهم فرق دارند . لذا صرفنظر از علاقمندنبودن و عدم احساس مسؤلیت ناشی از مسایل مادی زندگی ، با روش تدریسهای متنوع و گوناگونی در بین معلمان روبرو هستیم
فهرست سوالات:
آیا با اضافه شدن تعداد صفحات کتابهای ریاضی، نباید به ساعت تدریس آن اضافه کرد؟
با توجه به اضافه شدن محتوای کتابها آیا نیازی به اضافه شدن ساعات تدریس نیست؟
علت استفاده از نمودار درختی برای پیدا کردن مقسوم علیههای یک عدد (سئوال 3 کار در کلاس صفحهی 15 ریاضی اول راهنمایی) چیست؟
سئوال دوم قسمت حل مسئلهی صفحهی 39 کتاب ریاضی دوم راهنمایی را چگونه برای دانش آموزان توضیح دهیم، آیا این مسئله در سطح درک وفهم دانشآموزان کلاس دوم راهنمایی هست؟
آیا با وجود اضافه شدن تعدادی فعالیت به محتوای کتاب لازم نیست ساعات درسی افزایش یابد؟
سمت حل مسئله با چه هدفی در کتاب ها آورده شده است؟
سمت حل مسئله چگونه آموزش داده شود؟ تفاوت حل مسئلههایی که در 2 صفحه آمده و حل مسئلههای قسمت تمرین در چیست؟
مسألهی 3 از قسمت حل مسألهی صفحهی 37 کتاب ریاضی اول راهنمایی با چه هدفی طرح شده است؟ آیا این سئوال واقعی است؟ آیا محاسبات آن طولانی نیست؟
آیا برای ایجاد فهم رشد و توابع توانی یک سئوال کافی است؟ آیا با اضافه شدن تعداد صفحات کتابهای ریاضی، نباید به ساعت تدریس آن اضافه کرد؟
با توجه به اضافه شدن محتوای کتابها آیا نیازی به اضافه شدن ساعات تدریس نیست؟
علت استفاده از نمودار درختی برای پیدا کردن مقسوم علیههای یک عدد (سئوال 3 کار در کلاس صفحهی 15 ریاضی اول راهنمایی) چیست؟
سئوال دوم قسمت حل مسئلهی صفحهی 39 کتاب ریاضی دوم راهنمایی را چگونه برای دانش
کلاس دوم راهنمایی هست؟
آیا با وجود اضافه شدن تعدادی فعالیت به محتوای کتاب لازم نیست ساعات درسی افزایش یابد؟
قسمت حل مسئله با چه هدفی در کتاب ها آورده شده است؟
قسمت حل مسئله چگونه آموزش داده شود؟ تفاوت حل مسئلههایی که در 2 صفحه آمده و حل مسئلههای قسمت تمرین در چیست؟
مسألهی 3 از قسمت حل مسألهی صفحهی 37 کتاب ریاضی اول راهنمایی با چه هدفی طرح