«شادکامی» از مهمترین نیازهای روانی بشر است که تأثیر عمدهای بر شکلگیری شخصیت و سلامت روان دارد و همة انسانها شادکامی را خود و برای افراد مورد علاقهشان میخواهند. از عهد باستان تا کنون به احساسات مثبت انسان از جمله شادکامی توجه شده است. افلاطون در کتاب جمهوری به سه عنصر در وجود انسان اشاره میکند که عبارتند از: قوة عقل یا استدلال، احساسات و امیال. وی شادکامی را حالتی از انسان میداند که بین این سه عنصر، تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد. ارسطو معتقد است دستکم سه نوع شادمانی وجود دارد؛ در پایینترین سطح، شادی را همان لذّت میداند؛ در سطح بالاتر شادی همان موفقیت و کامیابی است و نوع سوم شادی از نظر ارسطو، شادی ناشی از معنویت است. وی معتقد است شادکامی حقیقی از ارضای امیال حاصل نمیشود، بلکه از انجام چیزی که از لحاظ اخلاقی ارزش انجام دادن دارد، یعنی از تجلّی فضیلت حاصل میشود. به اعتقاد جرمی بنتام شادکامی غیر قابل تشخیص از لذّتهای جسمانی بوده، عبارت است از فعالیتهایی که افزایش آنها موجب لذّت و کاهش درد و ناراحتیها میشود. فارابی معتقد است سعادت دنیوی و اخروی انسان با تحقق چهار نوع فضیلت به دست میآید که عبارتند از: فضیلتهای نظری، فضیلتهای فکری، فضیلتهای اخلاقی و صناعات عملی. وی راه رسیدن به سعادت را داشتن ملکات اخلاقی دانسته، و خلق نیکو را اعتدال یا حد وسط افراط و تفریط میداند.
به طور خلاصه، در پژوهشهای مربوط به شادکامی چهار رویکرد کلی را میتوان مشخص کرد:
برخی مطالعات به بررسی مفهوم شادکامی پرداختهاند و اینکه آیا شادکامی یک صفت و ویژگی ذاتی و وراثتی است یا نه؛ در برخی از این پژوهشها که شاید بیشترین سهم از مطالعات شادکامی را به خود اختصاص داده باشد، بررسی همبستگی و رابطة عوامل مختلف شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیتشناختی با شادکامی مورد اهتمام بوده است؛ در تعدادی از این بررسیها سنجش میزان شادکامی افراد و تهیة ابزارهایی برای این منظور مورد توجه بوده است؛4. در بعضی پژوهشها که در سالهای اخیر بیشتر شده، بررسی عوامل مؤثر بر شادکامی و شیوههای افزایش شادکامی کانون توجه بوده است.
فهرست مطالب:
فصل اول:بررسی رابطه بین شادکامی و مذهب
نظریه های عمومی در مورد شادکامی
ارتباط شادکامی
اهمیت و ضرورت تحقیق
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
پیشایندهای مذهبی
فصل دوم: مفهوم شادی و نشاط از دیدگاه قرآن، مبانی اسلامی و سیره و کلام ائمه معصومین(ع)
حجاب و مراحل تشریع آن در قرآن
فصل سوم: رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی
فصل چهارم: بررسی رابطه بین خوشبینی اسلامی، خوشبینی آموختهشده سلیگمن و امنیت روانی
تفسیر اوّل بر اساس مؤلفههای خوشبینی آموختهشدة سلیگمن
تفسیر دوم بر اساس مؤلفههای خوشبینی اسلامی
تفسیر سوم بر اساس عوامل ناایمنی و ایمنی روانی
فصل پنجم:نیاز انسان به دین و مذهب
فصل ششم: دین و بهداشت روان
ثبات شخصیت
خودشکوفایى
خداباورى
خردپرورى
تغییر تدریجى جهانبینى الهى
خوشبینسازى
اضطرابزایى در مقابل اخلاق و وجدان
خردستیزى و وجدانگریزى
دین و وجدانگرایى
فصل هفتم: رابطه دینداری و حمایت اجتماعی
فصل هشتم: انسان سالم و ویژگیهای آن از دیدگاه ویکتور فرانکل
فصل نهم:تواناییهای روحانی انسان سالم و ویژگیهایش، از منظر فرانکل
ملاحظاتی در اندیشههای فرانکل در تعریف سلامت
خودآگاه و مسئولیتپذیر
تحمل خردمندانه رنج
خلّاقیت
دریافت و ایثار عشق
فصل دهم: نقش رفتارهای دینی در بهداشت روانیTop of Form
اخلاق و بهداشت روانى
خدمت به دیگران یا تعهد به یک آرمانی ارزشمند
زیستن به کاملترین و عمیقترین شکل ممکن
معنویت و ارتباط انسان با خدا
تحقیقات میدانی و آثار مناسک دینی
دین توحیدی و بهزیستی
الگوی بهزیستی و روشهای مقابله با تنیدگی
امکانات خوشبختی
فصل یازدهم:بهزیستی از دیدگاه دین و روانشناسی
دین و بهزیستی روانشناختی
دینداری و سلامت
چرا دینداری با بهزیستی ارتباط دارد؟
دینداری حمایت اجتماعی را تأمین میکند؟
دینداری به سبک زندگی سالم کمک میکند؟
دینداری انسجام شخصیت را ارتقا میبخشد؟
دینداری میتواند ثمربخشی را افزایش دهد؟
دینداری راهکارهای کنار آمدن (مقابله) منحصر به فردی را فراهم میآورد؟
دینداری باعث پدیدآیی احساس معنا و هدف میشود؟
هماهنگی، انسجام و همسازی بیشتر میان جنبههای مختلف هویت خود و اهداف در زندگی
شکلدادن به یک طرحوارة زندگی یکپارچه
همسازی موقعیتهای کنونی با اهداف کلی
مفهوم معنویت و ارتباط انسان با خدا
و... تعداد صفحات:132
فرمت فایل:word