پایان نامه روانشناسی - تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

پایان نامه روانشناسی - تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 

 

تعداد صفحه:82

مقدمـه

بیـان مسئله و سـؤالات پـژوهش اهمیـت و ضـرورت پـژوهش

فرضیـه هـا

تعـاریف علمی و عملیـاتی متغیرهـای پـژوهش

پیشینة نظری

تعریف سلامت روان

لوینسون و همکاران سلامت روان را اینچنین تعریف کرده اند :

کارل مننجر می گوید :

بنابر تحقیقات انجمن ملی بهداشت روانی

دیدگاه روانپزشکی

دیدگاه های روان تحلیلی

دیدگاه رفتار گرایی

دیدگاه انسان گرایی

دیدگاه هستی گرایی

دیدگاه شناختی

دیدگاه بوم شناسی

طبق نظر وایت ( 2001 ) افراد دارای سلامت روان چندین ویژگی دارند که عبارتند از :

تعریف مهارت های زندگی

طبق نظر داردن ، گازدا و گینتر ( 1996

اهمیت مهارت های زندگی در سلامت روانی

آموزش مهارت های زندگی می تواند به دو صورت اجرا شود :

انواع مهارت های زندگی

در کشور ما به نظر می رسد مهارت های عمده مورد نیاز عبارتند از :

دروس مربوط به مهارت های زندگی

تحقیقات انجام شده

جامعه آماری

ابزار تحقیق و شیوه اجرای آن

روش تحقیق

روش آماری

 

آزمون فرضیه ها

تفسیـر

محدودیت ها

پیشنهادات

 

فهرست منابع فارسی

روان شناسان در دهه های اخیر در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش ، عدم احساس کنترل ، و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب ، ریشه دارد . بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد . در همین راستا روان شناسان با حمایت             سازمان های ملی و بین المللی ، جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش مهارت های زندگی را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند .                   ( طارمیان و همکاران 1378 ، ص 14 )

آنچه امروزه تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلکه بسیاری از این مهارتها در لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است . به طوری که تلاش برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر با دیگران ، خودشناسی و توجه به ارزشها که از فصول اساسی           درس مهارتهای زندگی است به کرات در قرآن ، نهج البلاغه ، و صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین مورد تأکید قرار گرفته است . ( همان منبع ص 45 )

هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح مهارت های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است که جوامع مختلف در سطوح جهان نسبت به گسترش ، به کارگیری و ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی را متمرکز بر رشد توانائی های روانی مانند         حل مسئله ، مقابله با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی و کنترل استرس                 بین کودکان و نوجوانان است اقدام نمایند . ( ناستاسیا 1998 مقاله )

با توجه به نقش مهم مدارس در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان ،                   برنامه آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تأمین و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود . به این ترتیب مدارس به جای این که تنها بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمایند باید بر تأمین و           حفظ روان آنان نیز تأکید نمایند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذکور انجام دهند چرا که اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری از مشکلات تحصیلی و آموزشگاهی نیز خود به خود کاهش می یابند . ( همان منبع )



خرید و دانلود پایان نامه روانشناسی - تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.