کاربرد و آنالیز حالات بالقوه خرابی در طراحی سیستم، قطعه و محصول، در فرآیندهای تولید و طراحی ماشین آلات و ابزارهای تولید (108 صفحه)
FMEA در هر یک از شرایط زیر اجرا می شود:
در زمان طراحی سیستمی جدید، محصولی جدید و یا فرآیندها جدید.زمانی که قرار است طرح های موجود و یا فرآیند تولید/مونتاژ تغییر کند.زمانی که فرآیندهای تولید یا مونتاژ و یا یک محصول در محیطی جدید و یا شرایط کاری جدید قرار می گیرد. (Carry Over Designs /Processes) برنامه های بهبود مستمر.
6-2تاثیر FMEA بر نرخ خرابی محصول
استفاده از FMEA در مراحل مختلف، موجب کاهش نرخ خرابی محصول در زمان مصرف میشود.
الف) اجرای FMEA – Design/(System): فرآیند طراحی را با کاهش میزان ریسک، خرابی، استحکام می بخشد. همچنین با تصحیح نقض ها و اشکالات طراحی محصول (یا سیستم)، میزان خرابی را در دوره «عمر مفید» کاهش داده ، و شکست های محتمل در زمان فرسودگی را نیز به تعویق می اندازد.(شکل1)
ب- اجرای FMEA –Processes: عوامل بالقوه خرابی فرآیند ساخت یا مونتاژ را که منجر به تولید محصول نا مناسب می شود، شناسایی می کند و لذا فرآیند ساخت و تولید محصول را با کاهش ریسک خرابی، استحکام می بخشد. PEMEA با اصلاح نقض های فرآیند ساخت و یا مونتاژ، نرخ خرابی های محصول را در دوره «عمر آغازین» محصول کاهش می دهد (شکل1)
7-2مراحل تهیه FMEA
تهیه FMEA نیازمند فعالیت تیمی است. تعداد و ترکیب افراد در تیم FMEA به پیچیدگی فرآیند یا محصول تحت برسی بستگی دارد، اما توصیه می شود که تعداد افراد تیم بیش تر از 6 نفر باشند. به منظور تکمیل فرم FMEA تیم باید برای سوالات زیر پاسخ های کاملی تهیه کنند:
الف- تحت چه شرایطی محصول نمی تواند اهداف و مقاصد طراحی را برآورده سازد و یا نیازهای فرآیند تحقق نمی یابد؟
ب- حالات خرابی چه تأثیری بر مشتری و یا فعالیت های بعدی خواهند داشت؟
پ-اثر خرابی (براساس رتبه بندی 1 تا 10) چه شدتی دارد؟ (عدد شدت).
ت- علل بالقوه خرابی کدامند؟
احتمال وقوع علل خرابی (براساس رتبه بندی 1 تا 10) چقدر است؟ (عدد وقوع).
ج- در حال حاضر چه کنترلهایی به منظور پیشگیری و یا تشخیص حالات خرابی و علل آن انجام میشود؟
چ- قدرت تشخیص کنترلهای موجود (براساس رتبه بندی 1 تا 10) چه میزان است؟ (عدد تشخیص).
ح- میزان خطر پذیری حالات بالقوه خرابی به ازای علل مختلف جه مقدار است؟ RPN (محاسبه).
(تشخیص)×(وقوع)×(شدت)=(RPN) نمره اولویت ریسک
خ- به منظور کاهش میزان خطر پذیری چه اقداناتی می تواند صورت گیرد؟
FMEA به دلایل زیر به عنوان سوابق محصول و یا فرآیند مستند می شود:
ارتباط به سادگی برقرار می شود (به عنوان یک زبان مشترک برای همه افراد).به عنوان یک منبع اطلاعاتی مفید برای تهیه FMEA آتی قابل استفاده است.تمامی تفکرات و نظرهای افراد جمع آوری می شود.یکی از منابع مهم بهبود مستمر است.
8-2فواید اجرای FMEA
بهبود کیفیت ، افزایش درجه اطمینان کالا و ایمنی محصولاتی که تولید خواهند شد.کاهش زمان معرفی محصول به بازار.نیاز به تغییرات ضروری در فرآیند و یا محصول در زمان تولید انبوه کاهش می یابد.بهبود تصویر سازمان در نظر مشتری، چرا که مشتری عیوب کم تری را تجربه می کند و موجب افزایش رقابت پذیری سازمان در بازار می شود.کاهش هزینه های مرتبط با محصولات خراب و یا نامنطبق.رواج فرهنگ کار تیمی در درون سازمان.
1-مقدمه6
1-1سیری در نگرش به کیفیت7
.1-2مدیریت کیفیت جامع8
1-3نگرش تولید بی نقص..9
1-4استاندارد های نظام کیفیت....10.
13…MEA2-معرفی
....13FMEAمعنی و مفهوم1-2
......14FMEAتاریخچه2-2
...14FMEA2-3هدف
.15 FMEA2-4ویژگی
5-2کاربرد FMEA.16
2-6تاثیر FMEA بر نرخ خرابی محصول.16
7-2مراحل تهیه FMEA ....17
8-2فواید اجرای FMEA ..... ....18
).....19System-FMEA کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی در طراحی سیستم( 3
تعریف سیستم..20 1-3
2-3تعریف System-FMEA...20
3-3خروجی System-FMEA...21
3-4فواید اجرای System-FMEA.21
3-5نام اجزای سیستم یا زیر سیستم ها/تشریح عملکرد .22
3-6حالات بالقوه خرابی 22
3-7آثار بالقوه خرابی ....22
3-8شدت..22
3-9علل بالقوه خرابی ...23
3-10وقوع .24
3-11کنترلهای جاری (متدها و روشهای نشحیص) 26
3-12رتبه تشخیص.26
3-13محاسبه RPN26
3-14اقدامات پیشنهادی..... 27
3-15تجدید نظر در RPN ..28
29………….(Design-FMEA) کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی در طراحی قطعه / محصول4
4-1مبنا و هدف از تهیه FMEA .....30
4-2تعریف حالات بالقوه خرابی .31
4-3تعریف DFMEA..31
4-4کاربردهای DFMEA .32
4-5فواید استفاده از DFMEA......32.
4-6مشتری در DFMEA..32
4-7نقطه شروع کار.....33
4-8آثار بالقوه حالات خرابی ....34
4-9شدت (Severity) ......35
4-10کلاسه بندی...35
4-11علل بالقوه خرابی ......37
4-12وقوع .....38
4-13کنترلهای جاری در طراحی.....39
4-14تشخیص.41
4-15نمره ریسک پذیری خرابی (RPN) .....42
4-16اقدامات پیشنهادی....43
17-4نتایج اقدامات انجام شده..44
خلاصه......45
46 . (Process-FMAE)کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی در فرآیندهای تولید5
1-5چرا از Process FMEA استفاده می کنیم؟.47
2-5حالت خرابی در فرآیند47
3-5تعریف Process FMEA..47
4-5کاربردهای PFMEA ..47
کاربرد PFMEA در صنعت خودرو.48
5-5فواید بالقوه اجرای PFMEA ..48
6-5تیم PFMEA ......49
7-5نقطه شروع کار......49
8-5مراحل طراحی PFMEA ..49
5-9آثار بالقوه خرابی ...50
5-10شدت 51
5-11کلاسه بندی....55
5-12علل بالقوه خرابی..55
5-13رتبه وقوع56
5-14کنترلهای جاری فرآیند .....57
5-15رتبه تشخیص (Detection) ..58
5-16محاسبه نمره ریسک پذیری خرابی (RPN) ......59
5-17اقدامات پیشنهادی/اصلاحی (Recommended Actions) ..60
5-18مسئول و زمان اقدام پیشنهادی .....61
خلاصه: ....62
63 .... (Machinery-FMEA) کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی در طراحی ماشین آلات و ابزارهای تولید
6-1تعریف MFMEA .64
6-2فواید اجرای MFMEA ..... 64
6-3تشریح مفاهیم ستون های یک فرم MFMEA....65
6-3-1نام زیر سیستم و تشریح عملکرد.65
6-3-2حالات خرابی در ماشین..66
6-4اثر خرابی در ماشین ......66
6-5شدت .66
6-7وقوع حالت خرابی 68
6-8کنترل های طراحی/کنترل های ماشین .68
6-9تشخیص.....69
6-10نمره ریسک پذیری خرابی RPN.....69
6-11اقدامات اصلاحی پیشنهادی69
......72. (Service-FMEA) در ارائه خدمات کاربرد آنالیز حالات بالقوه خرابی
7-1تعریف Service-FMEA.....73
7-2اهداف اجرای Service-FMEA.74
.....74.Service-FMEA3تشخیص ستونهای یک فرم-7
7-4شرح عملکرد (وظیفه) خدمت.....74
7-5حالات خرابی بالقوه 75
7-6آثار بالقوه خرابی ....75
7-7مشخصه های بحرانی.....76
8-7شدت .76
9-7علل بالقوه خرابی ...78
10-7وقوع..78
7-11روشهای کنترل (تشخیص) .79
7-12رتبه تشخیص ..81
7-13نمره ریسک پذیری (RPN) .....82
-714اقدامات پیشنهادی......83
-715تاریخ تکمیل و مسئول اجرا......83
-716ثبت نتایج اقدامات اجرا شده: ..83
17-7تجدید نظر در RPN....84