بیان تجربیات همراه با بیان چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص تدریس ریاضیات

بیان تجربیات همراه با بیان چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص تدریس ریاضیات

 

 

 

 

 

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:32

قیمت:3500 تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

به همراه فرم تکمیل شده شماره 2 توسط اداره آموزش و پرورش

جهت با کیفت تر نشان دادن این موضوع از ورد 2010 یه بالا استفاده کنید

 

 

 

سازمان آموزش و پرورش استان
آموزش و پرورش

نام و نام خانوادگی: زهره زمانی ابراهیم آباد
کد پرسنلی:
پست سازمانی :دبیر
عنوان تجربیات مدون:
بیان تجربیات همراه با بیان چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص تدریس ریاضیات


فهرست مطالب
مقدمه 4
فصل اول: بیان چالش و مشکلات
عدم علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی 8
بی انگیزگی دانش آموزان برای یادگیری درس ریاضی 10
عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشکلات مربوط به آن 11
فصل دوم: ارائه راهکارها و پیشنهادات
راهکارهای حل مشکل عدم علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی 22
راهکارهای حل بی انگیزگی دانش آموزان برای یادگیری درس ریاضی 23
ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص ضعف آموزش ریاضی 25
پیشنهادات من 31


مقدمه
همگی ما می دانیم معلم انسانی است که عهده دار تعلیم و تربیت دانش آموزانان است.انسانی که خود تحت تاثیر عوامل خانوادگی، محیطی و اجتماعی قرار دارد. وقتی عوامل ترغیب کننده باشند قاعدتا همه ی معلم ها در کارشان موفق تر خواهند بود و اگر در این خصوص کوتاهی صورت پذیرد مربی به جایی نخواهد رسید. نقش تربیتی معلمان بسیار مهم است.معلم الگوی مورد علاقه ی دانش آموزان است. لذا نقش سازنده ای در تربیت انسان ها دارد. توجه در مکتب تربیتی اسلام ، قلب و ارتباط آن با ارواح و با خدا مهمترین مساله تربیتی است. همه ی معلمان علاوه بر نقش تعلیمی و انتقال معلومات نقش مهم دیگری به نام نقش تربیتی دارند که همان پرورش و به فعلیت رساندن قوا و استعدادهای دانش آموزان در ابعاد گوناگون عقلانی، عاطفی، اخلاقی، دینی و ... است.
پیشرفتهای سریع و همه جانبه علوم و تکنولوژی و تحولات عظیم اقتصادی و گسترش بی‌سابقه ارتباطات دیگردانشهای بشری در قرن بیستم و به ویژه در نیمه دوم آن، مسائل جدیدی را مطرح ساخته است.
در واقع آشنایی جدی با علوم کاربردی- فنی و گاه نظری (محض) امروزی بدون داشتن درک صحیح از مباحث ریاضیات امری دشوار و در واقع محال است. دراین صورت چگونه می‌توان از خلاقیتها و رشد و باروری استعدادهای دانش‌آموزان حمایتی همه جانبه داشت چرا که بارها در سطح مدارس دیده شده است که بعضی از دانش آموزان به ایده ها و مسائل جدیدی دست می یابند یا در زمینه یک مسئله علمی، نظری جدید دارند اما به این نظرات توجه خاصی نمی شود. هر معلمی که عهده دار تدریس ریاضی است یکی از ضروریات کار او واقف بودن به آسیب های آموزشی ریاضی می باشد تا بتواند اهداف آموزشی و مفاهیم پیچیده ریاضی را روشن‌تر و ملموس‌تر به دانش‌آموزان انتقال دهد و آنان را فعال‌تر وارد شبکه بازی با موجودات ریاضی نماید.
معلم پس از تغییر محتوای آموزشی و درک موقعیت زمان و مکان و ویژگی‌های یادگیرنده با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری در امر آموزشی می‌تواند بر چالشهای موجود فائق آید.
در این صورت یادگیرنده هم ضمنِ پرورش خلاقیت‌هایش با آسودگی خیال و اطمینان خاطر به فراگیری می‌پردازد و اگر کار گروهی باشد در گروه، شرکت فعال خود را نشان خواهد داد پس رسالت خطیر متخصصان تدریس ریاضی در واقع شناخت یادگیرنده، چگونگی شکل‌دهی مفاهیم ریاضی، دوباره‌سازی مفاهیم ریاضی و سرانجام از بین بردن معضلات موجود است.
- آموزش درست ریاضی را چه از نظر ایجاد تفکر ریاضی به منزله «تحول فرهنگی» و چه به لحاظ تفکر منطقی به منزله «تحول سیاسی و عدم وابستگی» و چه به لحاظ بهره‌وری مناسب به منزله «تحول اقتصادی» که نتایج آن در واقع تبدیل نیروی انسانی به سرمایه‌های انسانی «بهره‌‌وری بهینه» خود نیازمند دو عامل مهم آموزش و انگیزش در راستای اهداف بهینه اجتماعی می‌باشد البته آموزش به حد کافی به جامعه در زمنیه‌های مختلف داده شده اما چون ایجاد انگیزه وجود نداشته آموزش نتوانسته کاربرد داشته باشد.
- برای ایجاد انگیزش در زمینه ریاضیات نیاز به رقابت و رقابت‌پذیر دانش‌آموزان می‌باشد که این رقاب شکل ناسالم به خود گرفته و آموزش از مسیر درست خود منحرف شده در این راستا برای رسیدن به اهداف صحیح می‌توان ابتدا فرهنگ‌سازی مناسب نمود تا جلوی اتلاف سرمایه‌های خانوادگی را گرفت و با دادن اطلاعات درست به دانش‌آموزان و خانواده‌ها و یک اطلاع‌رسانی درست و متحول شدن نظام آموزشی نه در حد یک حرف بلکه تحولی مبنایی و پایه‌ای به راهکارهای درست‌تر و معقول‌تری دست یابیم.
جمع ما بر این مسئله واقفیم که ریاضیات حاصل تلاش ژرف‌اندیشانی است که به تبیین پدیده‌های طبیعی و غیرطبیعی جهان هستی می‌پردازند و پرسشهای مجرد و عملی پیشروی بشریت به صورتهای نظری یا الگوریتمی پاسخ می‌دهند و وقوع حوادث را عالمانه پیشگویی می‌کنند.



خرید و دانلود بیان تجربیات همراه با بیان چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص تدریس ریاضیات


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.