تعداد صفحه 40
فهرست مطالب
چکیده 3
کلید واژه ها : 4
مقدمه. 4
توصیف وضع موجود 4
گردآوری داده ها – شواهد 1. 6
جمع بندی پاسخ دانش آموزان به سؤالات فرم نظر سنجی. 11
جمع بندی دبیران ریاضی با توجه به سؤالات فرم نظر سنجی. 12
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها 12
راه کارهای پیشنهادی.. 14
خلاصه اجرای راه کارهای پیشنهادی سال گذشته و نظارت بر آن. 15
اجرای راه حل اول. 15
اجرا 16
اجرای راه حل دوم 16
اجرای راه حل سوم 17
اجرای راه حل چهارم 18
اجرای راه حل پنجم. 19
اجرای راه حل ششم. 19
اجرای فعالیت های تکمیلی در سال جاری و نظارت بر آن. 20
نتایج به دست آمده از اجرای راه حل ( شواهد ) 2. 29
ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار آن. 30
اعتبار یابی. 32
تجدید نظر و پیشنهادها 34
فهرست منابع. 35
نتایج فرم های تکمیل شده توسط دانش آموزان. 36
چکیده
در سال تحصیلی 91 - 92 که در مدرسه عفت حاجی آباد شهرستان علی آباد به کار داشتم با هدف افزایش
علاقه مندی دانش آموزان به رســم هندســی کتاب ریاضــی راهنمایی طرحی را با شــش راه کار بردانش آموزان
مدرســه راهنمایی عفت حاجی آباد ارائه دادم . راه کارهای انجام شــده عبارتند از : -1 بازدید اماکن متبرکه -2
رســم چند قوس و و گنبد -3 طراحی چند قطعه مکانیکی توســط دانش آموز -4 درســت کردن الگوی فراکتال
هندسی -5 معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست -6 معرفی چند کتاب .
علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح برای من ودانش آموزان داشـت بعضی از راه کارها ناتمام ماند ا ی
موفق به اجرای آنها نشدم. بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرح های قبلی را با کمی تغییر و
اصــلاح مجدد و روش های جدید و متنوع دیگر به تقویت موضــوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضــی
پرداختم .
د - ر راه کارهایم برای حل این مســئله با فعالیت های تکمیلی ســعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضــی را با
کاربرد و کارایی رسم های تزیینی و فنی در مکان ها و موقعیت های مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده
و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم .
- به منظور آشـنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسـم ریاضی ، کاربرد رسم های کتاب دوره راهنمایی را در منبت
کاری آینه کاری و... نشـان دادم ، همچنین با در اختیار گذاشتن طرح هایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و
نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند .
کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم ، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت
مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم .