یک شبکه ی اجتماعی ،خوشه ای از ارتباطات و تعاملات در دل گروهی متشکل از افراد، نقش بنیادی را به عنوان واسطی برای انتشار اطلاعات ،عقاید و تاثیر بر افراد آن ایفا میکند. و باعث ظهور یک ایده یا ابداع چیزی میگردد. برای مثال،استفاده ی تلفن همراه در بین دانشجویان یک کالج،قبول یک داروی جدید در حیطه ی پزشکی، و یا وقوع یک جنبش سیاسی در یک جامعه ی متزلزل که میتواند بسرعت محو شود یا تحریکات قابل ملاحظه ای در بین مردم بوجود آورد. اگر خواهان این هستیم که بدانیم گستره ی این ایده از کجا اقتباس شده است،فهمیدن اینکه چطور مقبولیت در شبکه ای که بدان خواهیم پرداخت ،صورت میگیرد مهم خواهد بود: گستره ای که افراد تحت تاثیر تصمیمات دوستان و همکاران خود قرار میگیرند،ویا گستره ی "دهن بینی " چگونه است .این قبیل رایزنی های شبکه ای در تاریخ علوم اجتماعی سابقه ای دیرینه دارد. برخی از بررسی های سیستماتیک اولیه بر داده های مرتبط به منظور قبول (یا استفاده توسط همگان) اطلاعات پزشکی و کشاورزی هم در کشورهای درحال توسعه و هم توسعه یافته تمرکز داشته است. در دیگر زمینه ها، تحقیقاتی بروی تاثیرات مراحل بر دهن بینی افراد و" فروش وایرال" بر موفقیت فروش محصولات جدید صورت گرفته است، یک مقبول ناگهانی و گسترده از استراتژی های متنوع درتئوری بازیها و مشکل خطاهای آبشاری در سیستمهای نیرو، در بررسی اخیر که بمنظور ورود به بازار انجام شده بود، دامینگوز و ریچاردسون یک مشکل الگوریتمی بنیادین را برای این سیستمها بیان کرده اند. فرض کنید که داده هایی در یک شبکه ی اجتماعی داریم،با تخمین گستره ی تاثیراتی که هر فرد بروی فرد دیگر میگذارد،ما خواهان فروش یک محصول جدید هستیم و امیدواریم که مورد قبول تعداد زیادی از کاربران شبکه قرار گیرد. مزیت این فروش این است که توسط هدف گیری اولیه ی تعداد کمی از اعضای تاثیر پذیر شبکه-به بیانی، نمونه ی محصول را بصورت رایگان در اختیارشان قرار میدهیم-میتوانیم سیلی از تاثیرپذیری افراد را به طریقی که هر فرد محصول را به دوستان خود توصیه میکند و بسیاری از افراد سرانجام از محصول استفاده میکنند. اما آن تعداد اندک را که به عنوان طعمه از آنان استفاده می کنیم چگونه میبایست انتخاب کنیم؟ در این سوال در یک مدل تعاملات در فضای احتمالاتی نظر گرفته شد برای این منظور یک سری از مشتریان با تاثیرپذیری مشابه از شبکه انتخاب شده است. همچنین برای بررسی این نوع مغاطلات تا تاثیر آن بر اطلاعات ضروری پیشرفت کرده است.
در این بحث مساله ی انتخاب افراد تاثیر گذار جهت بهینه سازی متغییرهای گسسته مورد بررسی قرار دادیم. راه حل عینی برای بیشتر مدلها که مورد مطالعه قرار گرفته اند که شامل مدل نیز میشود ان.پی-هارد است. قالبی که در پیشنهاد شده است، بر مبنای یک مدل خطی است جایی که راه حل مشکل بهینه سازی میتواند توسط حل یک دستگاه معادله ی خطی بدست آید.در اینجا بروی جمع آوری مدلهای ان.پی-هارد مرتبط که بصورت زیاد در جامعه ای از شبکه های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته شده تمرکز داریم و گارانتیهای مشابه اولیه ی قابل اثبات برای الگوریتم های مفید در تعدادی از موارد کلی بدست آوریم. کلیت مدلهایی که مورد بررسی قرار دادیم بین مدلهای قابل حل پلینومینال-زمان و مدل بسیار کلی قرار دارد. جایی که مشکل بهینه سازی حتی نمیتواند درون یک فاکتور غیر سه گانه بازسازی شود.
فصل اول: توضیحاتی در مورد بحث پایان نامه,شبکه اجتماعی,هدف طراحی.. 7
1-2تاریخچه شبکه اجتماعی : 9
معرفی شبکههای اجتماعی برتر 9
فصل دوم: معرفی شبکه های اجتماعی برتر 12
معرفی شبکههای اجتماعی برتر ( فیسبوک، مای اسپیس، اورکات، توییتر، فرندفید، ویکیپدیا) : 12
2-1فیس بوک (www.facebook.com): ]2[ 13
2-1-1علل موفقیت فیس بوک: ]2[ 16
راهبرد فناوری محور 16سادگی.. 17حریم خصوصی: 17ایجاد فضا برای توسعه نرمافزاری: 17ایجاد آلبوم و آپلود عکس: 18بستر آسان برای ارسال نظرات از وبلاگها و سایتها به فیسبوک: 18دسترسی به فیسبوک از طریق تلفن همراه: 182-1-2چگونگی بازگرداندن تنظیمات حریم خصوصی حساب فیس بوک به حالت مطلوب:]2[ 19
2-1-3کنترل و حفظ اطلاعات پایه ای شما:]2[ 21
2-1-4خصوصی سازی اطلاعات کاملا شخصی: ]2[ 22
2-1-5 قفل کردن برنامه های کاربردی مزاحم: ]2[ 23
2-1-6 مسدود کردن کاربران و نرم افزارهای مزاحم و مخرب: ]2[ 25
2-2مای اسپیس (www.myspace.com):]2[ 26
2-3اورکات (www.orkut.com):]2[ 29
2-4توییتر (www.twitter.com):]2[ 32
2-5فرندفید :(www.friendfeed.com) ]2[ 35
2-6 ویکیپدیا(www.wikipedia.com):]5[ 37
2-6-1ویکیپدیا در میان دانشنامههای اینترنتی:]5[ 39
2-6-2مطالب آزاد:]5[ 40
2-6-3زبانهای:]5[ 40
2-6-4سیاستها: 40
2-6-5مدیریت و ویرایشگری:]5[ 41
2-6-6 ارزیابیها:]5[ 42
2-6-7انتقادات:]5[ 42
2-6-8ویرایش دستهجمعی:]5[ 43
ابزارهای شبکه های اجتمایی: 2-7. 44
2-7-1 گفتگو: 44
پیام ها و صندوق: 2-7-2. 44
شبکه ها ، گروه ها: 2-7-3. 45
2-7-4 خبر خوان: 45
2-7-5اطلاعیه ها: 46
2-7-6 به روز رسانی.. 46
2-7-7 اشتراک گزاری: 46
مزیت وکاربرد شبکه های اجتمایی: 46
2-8-1اهداف مهم شبکه های اجتمایی:]6[ 46
2-8-2اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی: 46
2-8-3توسعه مشارکت های اجتماعی:]6[ 46
2-8-4 به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا:]6[ 46
2-8-5 ایجاد محتوا توسط اعضا :]6[ 47
2-8-6 تبلیغات هدفمند اینترنتی:]6[ 47
2-8-7 مزایای شبکه های اجتماعی:]6[ 47
2-8-8 امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف:]6[ 47
2-8-9 شکل گیری و تقویت خرد جمعی:]6[ 48
2-8-10 امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، افکار و سلیقه های دیگران: 48
2-8-11 کارکرد تبلیغی و محتوایی:]6[ 48
2-8-12 ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان: ]6[ 48
2-8-13 تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی:]6[ 49
2-8-14 توسعه مشارکت های مفید اجتماعی:]6[ 49
2-8-15 افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد:]6[ 49
2-8-16 پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی:]6[ 50
2-8-17 تبلیغات ضد دینی و القای شبهات: ]6[ 50
2-8-18 نقض حریم خصوصی افراد:]6[ 50
2-8-19 انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع:]6[ 50
2-8-20 تأثیرات منفیِ رفتاری:]6[ 51
2 -9 ایمنی در شبکه های اجتماعی:]5[ 52
2-9-1 انواع کاربران شبکه های اجتماعی:]4[ 53
2-9-2 کاربران ماهر: ]4[ 54
2-9-3کاربران فراغتی: ]4[ 54
2-9-4کاربران به دنبال سرگرمی :]4[ 54
2-9-5 کاربران تجاری :]4[ 55
2-9-6 کاربران پرمشغله :]4[ 55
2-9-7 کاربران نگران: ]4[ 55
2-9-8 کاربران بدبین :]4[ 56
2-10 آنالیز شبکههای اجتماعی:]5[ 56
2-10-1جامعه کاربری:]5[ 57
2-10-2 مزیت اصلی شبکههای اجتماعی:]5[ 57
2-10-3 شبکه اجتماعی و تبلیغات آنلاین:]5[ 58
2-10-4 شبکههای اجتماعی و انتقال فرهنگها:]5[ 58
2-10-5 تاثیرات منفی گسترش شبکه های اجتماعی بر حریم خصوصی افراد: 58
2-11 تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی الکترونیکی:]1[ 62
2-11-1 شبکه های اجتماعی گرایشی جدید در بازاریابی الکترونیکی :]1[ 63
2-11-2 آیا شبکه های اجتماعی تجارت الکترونیک را بهبود می بخشد؟]1[ 63
2-11-3 گراف و آنالیز ارتباطی در Over stock:]1[ 64
2-11-4 شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک:]1[ 65
2-11-5 چرا ایجاد ارزش مهم است :]1[ 65
2-11-6 مدل نیروهای پنج گانه پورتر:]1[ 67
۱- قدرت خریدار 67
۲- قدرت فروشنده 67
۳- تهدید جایگزینی کالا یا خدمات. 67
۴- تهدید وارد شوندگان جدید: ]1[ 67
۵- رقابت و همچشمی میان رقبای موجود: 67
فصل سوم: پیاده سازی یک شبکه اجتماعی کوچک.. 68
1-3 مستندات کاربری
3-1-1صفحه default – صفحه اصلی.. 69
3-1-2صفحه register– صفحه عضویت.. 71
3-1-3صفحه page– صفحه کاربری.. 72
فصل چهارم: جزِِئیات پیاده سازی.. 75
1-4 پایگاه داده
4-1-2صفحه default – صفحه اصلی: 77
۱-توضیحات دکمه ورود قرار گرفته در صفحه. 77
۲- توضیحات دکمه جستجو دوست.. 80
۳- توضیحات کد فرم لود 81
4-1-2صفحهregister – صفحه عضویت: 82
۱- توضیحات کدهای دکمه ثبت.. 82
۲- توضیحات متد user name. 85
۳- توضیحات متد tand number 86
4-1-3صفحهprofile – پرو فایل: 87
۱- توضیحات صفحهText - نمایش مطلب.. 88
۲- بررسی کدهای دکمه ارسال نظر 89
4-1-4صفحهPage – حساب کاربری اعضا: 90
۱- بررسی دکمه افزودن یک دوست.. 92
۲-بررسی کدهای لود صفحه. 93
۳-توضیحات صفحه ی post- ارسال مطلب.. 96
فصل پنجم: نتیجه گیری.. 102
جمع بندی: 103
نتیجه گیری: 103
منبع: 120
منبع (جدول ها): 120
پیوست.. 121
فهرست شکل:
فصل اول: توضیحات در مورد بحث پایان نامه’شبکه های اجتماعی’هدف طراحی.. 7
شکل1-1 تاریخچه شبکه اجتماعی.. 9
فصل دوم: معرفی شبکههای اجتماعی برتر. 9
شکل2-1 فیسبوک.. 10
شکل2-2 مارک زاکربرگ.. 12
شکل2- 3 حریم خصوصی.. 15
شکل2-4 ایجاد آلبوم و آپلود عکس... 15
شکل2-5 بستر آسان برای ارسال نظرات از وبلاگها و سایتها به فیسبوک.. 15
شکل2-6 دسترسی به فیسبوک از طریق تلفن همراه 16
شکل2-7 چگونگی بازگرداندن تنظیمات حریم خصوصی حساب فیس بوک به حالت مطلوب. 17
شکل2- 8 کنترل و حفظ اطلاعات پایه ای شما 18
شکل2-9 کنترل و حفظ اطلاعات پایه ای شما2. 19
شکل2-10 کنترل و حفظ اطلاعات پایه ای شما3. 19
شکل2-11 خصوصی سازی اطلاعات کاملا شخصی.. 20
شکل2-12 قفل کردن برنامه های کاربردی مزاحم1. 21
شکل2-13 قفل کردن برنامه های کاربردی مزاحم2. 21
شکل2-14 مسدود کردن کاربران و نرم افزارهای مزاحم و مخرب. 22
شکل2-15 مای اسپیس... 23
شکل2-16 myspace. 24
شکل2-17 اورکات. 26
شکل2-18 orkut 27
شکل2-19 توییتر............................................................................................................................29
شکل2-20 twitter 31
شکل2-21 فرندفید. 32
شکل2-22 friendfeed. 33
شکل2-23 ویکیپدیا 34
شکل2-24 wikipedia. 36
شکل2-25 گفتگو 41
شکل2- 26 پیام ها و صندوق.. 41
شکل2-27 شبکه ها ، گروه ها 41
شکل2-28 خبر خوان. 42
شکل2-29 اطلاعیه ها 42
شکل2-30 به روز رسانی.. 42
شکل2-31 اشتراک گزاری.. 43
شکل2-32 ایمنی در شبکه های اجتماعی.. 43
شکل2-33 انواع کاربران شبکه های اجتماعی.. 50
شکل2-34 کاربران. 51
شکل2-35 آنالیز شبکههای اجتماعی.. 53
شکل2-37 تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی الکترونیکی.. 59
فصل سوم: پیاده سازی یک شبکه اجتماعی کوچک.. 43
شکل3-1صفحه اصلی.. 43
شکل3-2 صفحه عضویت.. 43
شکل3-3 صفحه کاربری.. 43
فصل چهارم: جزئیات پیاده سازی.. 43
شکل4-1 فرم خواندن یک کوکی دیکشنری.. 43