پروژه-مدیریت بهره وری فراگیر- در 77 صفحه در قالبdocx

پروژه-مدیریت بهره وری فراگیر- در 77 صفحه در قالبdocx

 

فهرست مطالب

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                  صفحه

 

 

 

تقدیر و تشکر                                                                          الف

 

 

 

مقدمه...........................................................................................................................1

 

فصل اول....................................................................................................................2

 

مفهوم بهره وری............................................................................................................................2

 

1-شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان ها..........................................................................................................2

 

2-تعریف بهره وری................................................................................................................................................3

 

3-دید گاههای مختلف در باره بهره وری.........................................................................................................5

 

4-برخی سو برداشتها درباره مفهوم بهره وری................................................................................................6

 

5-سطوح بهره وری...............................................................................................................................................7

 

6-بهره وری سبز....................................................................................................................................................8

 

 

 

فصل دوم............................................................................................................................9

 

ضرورت مدیریت فراگیر بهره وری...........................................................................................................9

 

1-2-عوامل موثر  بر وضعیت بنگاهها و سازمان ها.......................................................................................9

 

1-1-2-یکپارچگی و ارتباطات بیشتر در سطح جهان...............................................................................9

 

2-1-2-سرعت بالای ارتباطات سطح جهانی...............................................................................................9

 

3-1-2-تناقض همکاری و رقابت پذیری.....................................................................................................10

 

4-1-2-پیچیدگی و نا اطمینانی...................................................................................................................10

 

5-1-2-تغییر در موازنه قدرتهای اقتصادی................................................................................................10

 

6-1-2-تغییر صحنه بازار جهانی..................................................................................................................10

 

1-6-1-2-بازیگران بین المللی.....................................................................................................................10

 

2-6-1-2-حق انتخاب بیشتر مشتریان......................................................................................................11

 

3-6-1-2-مقررات زدایی...............................................................................................................................11

 

4-6-1-2-کاهش طول عمر کالا.................................................................................................................11

 

2-2-تغییر تاکیدها در دهه های 1970و1980.......................................................................................11

 

3-2-تغییر در کانون های مورد توجه مدیران..........................................................................................12

 

4-2-سازمان های ملی بهره وری در برخی از کشورها ی آسیایی......................................................13

 

1-6-2-ژاپن....................................................................................................................................................14

 

2-6-2-هندوستان.........................................................................................................................................14

 

3-6-2-سنگاپور.............................................................................................................................................15

 

7-2-بهره وری در ایران...............................................................................................................................15

 

 

 

فصل سوم...........................................................................................................17

 

مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری...........................................................17

 

1-3-چشم انداز بهره وری فراگیر..............................................................................................................17

 

2-3-مرحله سنجش و اندازه گیری.....................................................................................................17

 

3-3-مفهوم و تعریف کارکردی و عملیاتی مدیریت بهره وری فراگیر..........................................17

 

4-3-خصوصیات منحصر به فرد مدیریت بهره وری فراگیر............................................................18

 

5-3-استراتژی استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر..............................................................19

 

6-3-توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر........................................................................................20

 

7-3-تعریف مدیریت بهره وری فراگیر...............................................................................................22

 

8-3-مدیریت بهره وری فراگیر به مثابه سه پایه.............................................................................23

 

9-3-مدیریت بهره وری فراگیر: اتحاد سه بعد رقابت پذیری........................................................23

 

 

 

فصل چهارم................................................................................25

 

بهبود بهره وری........................................................................................25

 

1-4-عوامل موثر بر بهره وری.............................................................................................................25

 

الف-دیدگاه تکنیکی..............................................................................................................................28

 

ب-دیدگاه فرهنگی................................................................................................................................28

 

عوامل موثر بر بهبود بهره وری............................................................................................................36

 

الف-عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار...........................................................................................36

 

ب-شیوه انتخاب مدیران.......................................................................................................................39

 

پ-بهره وری و ثبات مدیریتی..............................................................................................................41

 

ت-پیشرفت تکنولوژی و تحقیق و توسعه.........................................................................................42

 

2-4-راههای بهبود بهره وری..............................................................................................................43

 

3-4-بهره وری و سیستمهای سازمانی..............................................................................................44

 

4-4-برنامه ریزی برای بهبود بهره وری............................................................................................46

 

5-4-چهارده دستور العمل برای بهبود بهره وری..............................................................................53

 

 

 

فصل پنجم.......................................................................................................57

 

بهره وری نیروی انسانی.....................................................................................................57

 

1-5-آموزش و پرورش...............................................................................................................................57

 

2-5-انگیزه و بهره وری.............................................................................................................................58

 

3-5-وجدان کار ، فرهنگ کار و انضباط در کار...................................................................................59

 

4-5-عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی...........................................................................60

 

5-5-برنامه ریزی و منابع انسانی.............................................................................................................65

 

6-5-نتیجه گیری........................................................................................................................................66

 

نتیجه................................................................................................................................67

 

الف-منابع فارسی.............................................................................................................68

 

ب-منابع لاتین.................................................................................................................68

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

 

تاریخ 200 ساله صنعت و ورود به عصر جدید عصر فرا صنعتی عصر اطلاعات عصر فرا ملی و ارتباطات نتیجه رشد و ارتقا بهره وری است که نمونه های بارز آن استفاده بیشتر اتوماسیون و کاربرد رباتها در تولید در کنار سیستمهای نوین مدیریتی می باشد. تنها در طول 15 سال اخیر  افزایش بهره وری در سطح جهان 45 برابر شده است مه این افزایش معجزه آسا به طور عمده نتیجه بهبود در سیستمهای مدیریتی سازمانها و سیاستهای علمی تحقیقاتی و اقتصادی صحیح در کشور های پیشرفته صنعتی بوده است. بیگمان رشد اقتصادی جوامع در گرو نرخ رشد بهره وری آنان است. مطا لعات تجربی در کشور های پیشرفته صنعتی نشان داده  که اهمیت بهره وری در نتیجه توسع سیستمهای نرم افزار مدیریتی بیش از مشارکت و افزایش کمی عوامل کار و سرمایه در جریان تولید بوده است. پایین بودن سطح بهره وری مه از ویژیگیهای غالب کشور های کمتر توسعه یافته است ناشی از عوامل مختلف تاثیر گذار بر بهره وری است که تعدادی از این عوامل خارج از کنترل این جوامع و پاره ای قابل چاره جویی و کنترل است. دقیقا به همین دلیل امروزه تمام کشورهای جهان در پی بدست اوردن پیشرفتهایی در زمینه بهره وری هستند بدین معنی که بتوانند با مصرف منابع کمتر به مقدار تو لید ملی بیشتر دست یابند زیرا میان درآمد سرانه هر کشور و شاخص بهره وری رابطه ای مستقیم وجو دارد.

 

طی دو دهه اخیر ضرورت ایجاد وگسترش بخش بهره وری و مدیریت فراگیر و جامع بهره وری در سازمانها از اهمیت به سزایی برخوردار شده است. مدیریت بهره وری فراگیر بر اساس ذهنیت و برنامه ای استراتژیک، توجه صحیح به ارتقا انگیزه نیرو انسانی، بهبود مهارتهای آنان با بازآموزی و آتاهطینتبهخ آموزش و پرورش برای آنها، ایجاد زمینه مساعد برای بروز خلاقیت و استعدادها در سازمان، افزایش میزان تحقیق و توسعه، استفاده از علم و دانش در اداره امور و بهبود کیفیت محصول در جهت برقرای نضامی برای اندازه گیری، ارزیابی، برنامه ریزی و بهبود بهره وری فراگیر در سازمان است که مدیر می تواند مشکلات و مساءل را تشخیص دهد و مساءل پیچیده سازمان را بر اساس اطلاعات لازم حل کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول :

 

مفهوم بهره وری

 

1- شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها

 

برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر سازمانی (اعم از سازندگان کالاها یا ارهه دهندگان خدمات) معیار ها و شاخصهای گونانگون و متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از شاخصهایی که بیش از سایر معیارهای ارزیابی عملکرد رایجتر می باشند عبارتند از :

 

اثر بخشی، کارایی، نواوری، انعطاف پذیری و کیفیت زندگی کاری .

 

اثر بخشی با پاسخ به سوالا تی از این قبیل معلوم می شود که: آیا برای رسیدن به هدفهای سازمان فعالیت های درستی را انجام میدهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده ایم ، و در صدد رفع آنها بر آمده ایم؛ به طوری که به هدفهای سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعین شده در هر سازمان، میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد.

 

کارایی به اجرای درست کار در سازمان مربوط می شود. یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه ها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند. کارایی نسبت بازدهی به بازدهی استاندارد است.

 

نوآوری به میزان تطابق محصولات تولیدی و فرایندهای تولیدی یک سازمان در قبال تغییرات تقاضا و نیاز های جدید مشتریان، تغییرات تکنولوژی و ساخت محصوالات جدید گفته می شود. نو آوری به منظور برآورد نیازهای جدید مشتریان یا ایجاد تقاضای جدید و کسب سهم بیشتر در بازار در مقایسه با رقبا انجام می پذیرد.

 

قابلیت انعطاف به میزان توان سیستم تولیدی هر سازمان در عکس العمل و تطابق با تغییرات مورد لزوم در نوع، ترکیب و مقدار مخصول گفته می شود.

 

کیفیت زندگی کاری به این موضوع مربوط می شود که سازمان تا چه میزان به بر قراری ایمنی در محیط کار، امنیت شغلی در سازمان، پرورش استعداد کارکنان خود و بالا بردن مهارت های آنان از طرق گوناگون  وبه عبارتی دیگر ایجاد رضایت شغلی آنان از محیط کار قادر می باشد.

 

شاخص دیگری که برای سنجش عملکرد ساز مان های انتفاعی مورد استفاده قرار میگیرد، میزان سودآوری در قبال سرمایه و فروش می باشد در حالی عملکرد مدیران سازمانهای غیر انتفاعی بر اساس مقدار وارزش تولیداتشان در مقابل هزنیه های تولید شان سنجیده می شود.

 

سود آوری تابعی از درامد ها و هزینه ها می باشد. در آمدها به قیمت فروش و مقدار فروش محصئل بستگی دارد. در حالی که هزینه ها تابعی از ارزش نهاده ها ومنابع به مار رفته در تولید محصول می باشند. دو شاخص مهم و اساسی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات درست به آنها توجه می کنند عبارتند از: بهره وری و کیفیت

 

بهره وری یعنی اینکه سازمان در قبال مقدار معینی از محصول به چه نسبتی از منابع تو لیدی استفاده می کند.

 

کیفیت به درجه تطابق محصول تولید شده با نیاز های مشتریان و طرح محصول گفته می شود. تصمیماتی که مدیران در استفاده از نهاده ها و در ارتباط با فرایند تولید میگیرند بر میزان بهره وری، درجه کیفیت و در نهایت مقدار سود سازمان تاثیر می گذارد.

 

2- تعریف بهره وری

 

بهبود بهره وری مو ضوعی بوده که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظا مهای اقتصادی و ساسی مطرح بوده است. اما تحقیق در بلره چگونگی افزایش بهر ه وری به طور سیستماتیک و در چار چوب مباحث علمی تخیلی از حدود 230 سال پیش به این طرف به طور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.

 

واژه بهره وری برای نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصادان طرفدار مکتب فیزیوکراسی به کار برده شد. کنه با طرح جدول اقتصادی اقتدار هر دو.لتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می داند.

 

در سال 1883 فرانسوی دیگری به نام لیتره بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900 فردریک وینسو تیلور و فرانک گیلبرت به منظور افزایش کارایی کارگران در باره تقسیک کار، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد مطا لعاتی را انجام دادند. کارایی به عنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد. در سال 1950 سازمان همکاری اقتصادی اروپا به طور رسمی بهر ه وری را چنین تعریف کرد بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.

 

در اطلا عیه تشکیل مرکز بهره وری ژاپن در سال 1955 در ارتباط با اهداف ناشی از بهبود بهره وری چنین بیان شده است:

 

حداکثر استفاده از منابع فیزیکی ، نیروی انسانی  وسایر عوامل به روشهای علمی به طوری که بهبود بهره وری به کاهش هزینه های تولید، گسترش بازار ها افزایش اشتغال و بالا  رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود. از دید مرکز بهره وری ژاپن بهره وری یک اولویت و انتخاب ملی است که منجر به افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر می گردد. مرکز بهره وری ژاپن از زمان تاسیس در سال 1955 نهضت ملی افزایش بهره وری در این کشور را تحت سه اصل رهنمون ساز به جلو هدایت نموده که عبارتند از :

 

افزایش اشتغال، همکاری بین نیروی کار و مدیریت و توزیع عادلانه و برابر ثمره های بهبود بهره وری در میان مدیریت، نیروی کار و مصرف کنندگان.

 



خرید و دانلود پروژه-مدیریت بهره وری فراگیر- در 77 صفحه در قالبdocx


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.