بررسی عددی نتایج مدل سازی گودبرداری در مجاورت تونل با مدل های رفتاری متفاوت

در سال های اخیر، شهرهای زیادی در حال توسعه سیستم قطار شهری هستند. با توسعه فضای زیرزمینی و سیستم قطار شهری اندرکنش بین حفاری ها و تونل های موجود به طور فزاینده ای افزایش می یابد. ساخت و ساز نزدیک تونل های موجود، شامل حفاری بالای تونل، باعث تاثیر قابل توجهی در تنش و جابه جایی تونل می شود. دقت آنالیز اجزاء محدود در طراحی حفاری ها در مناطق شهری مهم است و دقت و صحت آنالیز به انتخاب مدل رفتاری مناسب خاک و پارامترهای آن بستگی دارد. از این رو، در این تحقیق با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود Abaqus، به بررسی اختلاف نتایج مدل های رفتاری موهرکولمب، دراگر پراگر خطی و کم کلی اصلاح شده در نشست ها و جابه جایی های پوشش تونل در اثر گودبرداری پرداخت شده است. بدین منظور، حفاری تونل مورد نظر با استفاده از حفاری مکانیزه فرض گردیده و لایه خاک به صورت یک لایه افقی و نامحدود در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از مدل سازی بین سه مدل رفتاری بیانگر این است که، مدل رفتاری کم کلی اصلاح شده نتایج واقع گرایانه تری نشان می دهد در حالی که مدل های رفتاری دراگر پراگر خطی و موهرکولمب به دلیل برابر در نظر گرفتن مدول الاستیسیته باربرداری و بارگذاری نتایج غیرواقع گرایانه ای در پیش بینی نشست پشت دیوار دیافراگم نشان می دهند. همچنین، نشان داده شد شباهت و نزدیکی زیادی بین نتایج حاصل از مدل های رفتاری موهرکولمب و دراگر پراگر خطی وجود دارد.

 

سال انتشار: 1394

تعداد صفحات: 8

فرمت فایل: pdf



خرید و دانلود بررسی عددی نتایج مدل سازی گودبرداری در مجاورت تونل با مدل های رفتاری متفاوت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.