مقدمه مقدمه
روند تغییر و تحولات در جامعه امروزی آنچنان سریع و شتابان شده است که پیشبینی آینده مقدور نیست .
حرکت کشورها به سوی یکپارچگی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و پدیده جهانی شدن ، بر اقتصاد و الگوهای کسب و کار در سرتاسر دنیا تآثیر گذاشته است ..
در سایه این تغییر و تحولات ، روند استخدام و معیارهای آن نیز در کشورها در حال تغییر است ؛ به طوریکه افراد مثل گذشته به دنبال استخدام مدام العمر و دائمی در یک شغل نیستند .
همچنین در شرکت ها و سازمان ها نیز دیگر چنین فرصت هایی وجود ندارد .
ماهیت تغییر و تحولات در دنیای مشاغل و حرفه ها طوری است که نیاز مستمر به کسب دانش و مهارت جدید در هر شغلی ضروری به نظر می رسد . از طرف دیگر ، جهانی شدن و انتشار سریع دانش و اطلاعات در عرصه اقتصاد موجب رقابت بیشتر بین شرکت ها شده است . بهمین دلیل ، دولت ها به این نتیجه رسیده اند که برای کسب موفقییت اقتصادی در عرصه ء ملی و بین المللی در عرضهء خدمات و تولید محصولات در سازمان ها و شرکت ها نیاز مبرم به توسعه کارآفرینی است که بعنوان عامل اصلی تغییر و محرک اصلی توسعه ، یعنی لوکوموتیوران توسعه ، حرکت ها یی را آغاز کند که منجر به خلاقیت و نوآوری مستمر شود .
این نوآوری ها بوجود نخواهد آمد ، مگر آنکه نهادهای مختلف ، زمینه و بستر آن را فراهم آورند .
کارآفرینی فرایندی است که با نگاه فرصت گرایانه ء کارافرین آغاز می شود و نتیجه آن عرضهء خدمات و محصولات جدید و ایجاد اشتغال و رفاه در سطح جامعه و در واقع ، ایجاد یک چیز ارزشمند از هیچ چیز است.
برای افزایش میزان کارافرینی در افراد جامعه می توان آگاهی ها و توانائی های آنان را در این زمینه بالا برد.
به این ترتیب ، راه اندازی کسب و کارهای تازه نیز رونق خواهد گرفت . یکی از عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی ، توجه خاص به تقویت نظام آموزشی است .
امروزه تقریباً در تمام پایه های تحصیلی همهء کشور های توسعه یافته و در حال توسعه ، آموزش و ترویج کارآفرینی جای ویژه ای دارد .
فصل اول (شناخت افراد موفق ، مفهوم موفقیت ، هدفگذاری به سوی موفقیت )
شناخت افراد موفق؛ افراد بشر را که در مسابقه زندگی شرکت دارند می توان به سه گروه تقسیم کرد :
1) گروه اول :که در اکثریت اند ، تماشاچیان این مسابقه را تشکیل می دهند . آنان فقط نظاره کنندگان حوادث اند و از بیم ضربه های احتمالی ، خود را کنار می کشند و فقط به کف زدن برای بازیکنان اکتفا می کنند .
2) گروه دوم : که اینان نیز قشر وسیعی از افراد را تشکیل میدهند بازندگان این مسابقه اند . البته منظور از بازندگان تنها میلیونها انسان فقیر و بینوا نیستند ، بلکه آنان هم که از رفاه اجتماعی نسبی برخوردارند ، از بازندگان محسوب می شوند زیرا این گروه فقط به گذراندن روزمرهء زندگی ، یعنی پوشیدن لباس خوب ، برخورداری از تفریح مناسب ، خانه و درآمد متوسط قانع اند .
3) گروه سوم : این گروه را برندگان و افراد موفق تشکیل می دهند . تعداد این افراد در زندگی کم است و آنچه را که اراده کنند ، به دست می آورند . آنها برای خود اهداف مهمی را تعیین می کنند و به آنها نیز می رسند و در نتیجه ء رسیدن به این اهداف ، به خود و دیگران بهره می رسانند .
حال تصمیم با شماست می خواهید جزء کدام گروه باشید ؟
معنی و مفهوم موفقیت :
تعریف زیادی موجود است که مهم ترین آنها عبارتند از :
1) با لفعل کردن استعدادهای نهانی که در وجود هر کس نهفته است ، آدمی با این استعدادها به دنیا می آید ، بزرگ می شود و باید آنها را تمام و کمال در راه هدف و منظوری که او را شاد و خرسند می کند ، به کار ببرد .
2) دستیابی به هدفی که در نظر انسان است و با رسیدن به آن هدف ، برای خود موقعیت و اعتباری کسب می کند .
3) رسیدن فرد به مقام چهارم در صورتی که پیش از ان در مقام پنجم باشد .
4) شیوه درست فکر کردن و زندگی کردن است .
اما به طور کلی می توان گفت که فرد موفق ، کسی است که به آرزوهای خود برسد و در درون ، رضایت خاطر احساس کند که این امر، خود حاصل تلاش و کوشش مداوم در زندگی است .
در کل موفقیت را می توان در دو بعد بررسی کرد :
1) بعد فردی : یعنی این که شخص به تنهایی و بدون در نظر گرفتن عوامل بیرونی به برتری هایی برسد . عامل این نوع موفقیت بیشتر تلاش و کوشش خود فرد است .
2) بعد سازمانی : کمی پیچیده تر از موفقیت فردی است . عامل این نوع موفقیت تنها تلاش خود فرد نیست بلکه علاوه بر کوشش او اطرافیان و همکارانش در موفقیت او سهیم اند . شاید بتوان گفت در این بعد عامل اصلی موفقیت یک نفر است اما نتیجه این موفقیت تنها به خود فرد بر نمی گردد ، بلکه متوجه همکاران یا سازمان او نیز می شود .
چگونگی تعیین هدف : رسیدن به هدف یکی از معیارهای اصلی موفقیت به شمار می آید .
منظور از هدف همان نقطه و موقعیتی است که می خواهیم به آن برسیم . انسان بی هدف کاملاً تابع حوادث و پیشامد هاست . کسی که هدف روشنی در زندگی دارد ، پس از رسیدن به کامیابی ، احساس خوشبختی و آرامش می کند .
اما افرادی که هدف معینی ندارند ، به هر مقامی که برسند ، باز هم ناراضی اند .
پس از تعیین اهداف مهمی برای خود ، برای رسیدن به آنها طراحی و برنامه ریزی کنید .
برنامه ریزی بدان معناست که راهها و روشهای ممکن را برای رسیدن به اهداف مشخص کنید و بدانید که به چه ابزار یا امکاناتی در این راه نیاز دارید .
برای رسیدن به موفقیت ، نکات زیر را رعایت کنید :
1) الگو برداری از افراد موفق
2) تعیین اهداف بزرگ
3) پرورش خلاقیت : برای پرورش و افزایش خلاقیت ، راهها و روشهای مختلفی وجود دارد :
الف ) آگاه بودن از مجموعه ء موقعیت کنونی
ب ) در نظر گرفتن تمام راه حل های جایگزین
4) حداکثر استفاده از زمان
5) اشتیاق ، نقطه ء شروع همه ء فعالیتها
6) پشتکار
7) اعتماد به نفس
8) نهایت استفاده از هوش و استعداد
9 ) استفاده از فرصت ها
10) خواستن ، رمز موفقیت
11) راضی نبودن به وضع موجود
*** ساعت زندگی فقط یک بار کوک می شود ***
فصل دوم
(ضرورت تعین اهداف شغلی ، کارآفرینی به عنوان یک شغل ، مسائل راه اندازی کسب و کار)
ضرورت تعیین اهداف شغلی :
گامی هوشمندانه به سوی موفقیت است . در واقع هدف نهایی تمام فعالیتهایی است که شما در حال حاضر به آنها دست می زنید .
با توجه به تغییر و تحولاتی که در دنیای امروز به وقوع می پیوندد ، شغلی را انتخاب کنید که در آن موفق باشید و بتوانید از تمام مهارت ها و توانا یی هایتان استفاده کنید .
کارآفرینی به عنوان یک شغل :
امروزه مشاغل مختلفی در جامعه وجود دارد و با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که بسیاری از شغلهایی که در قدیم وجود داشتند ، امروزه وجود ندارند و به جای آنها مشاغل جدیدی ایجاد شده اند. به خاطر تغییر و تحولات و انتشار سریع اطلاعات ، عصر حاضر به اطلاعات و جامعه ء اطلاعاتی معروف شده و مشاغلی نیز متناسب با آن به وجود آمده است .
تغییر و تحولات مشاغل درجدول ذیل نمایش داده شده است :
مشاغل دوران قدیم مشاغل دوران صنعتی مشاغل عصر اطلاعات
مسگر ، آسیابان ، درشکه چی ، برزگر ، دامدار ،…… مهندس مکانیک ، مهندس ساختمان ، مهندس نساجی ،.. کارشناس بیوتکنولوژی ، مهندس کامپیوتر(با گرایشهای مختلف ) طراح سایت ، بازاریاب اینترنتی ، کارشناس جرایم اینترنتی ،…..
مسائلی که در راه اندازی کسب و کار باید به آنها توجه کنید :
1. ممکن است برای سودآوری در کسب و کار تازه راه اندازی شده ، به زمان زیادی نیاز داشته باشید و درآمدتان در سالهای اول کم باشد . همچنین ممکن است درآمدتان در نوسان و متغیر باشد .
2. اگر در راه اندازی کسب و کارتان اشتباهی مرتکب شوید ، کس دیگری مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد و تمام مسئولیتها متوجه صاحب کسب و کار است .
3. به طور کلی صاحبان کسب و کار ( به خصوص کسب و کارهای جدید ) در مقایسه با صاحبان دیگر مشاغل ، باید زمان بیشتری را به کار خویش اختصاص دهند . اکثر کارآفرینان این مورد را عامل اصلی موفقیتشان خوانده اند .
4. با رشد و توسعه ء کسب و کارتان ، باید یاد بگیرید بخشی از مسئولیتها و وظایفتان را به دیگران بسپارید ، زیرا اداره تمام امور به کسب و کار توسعه یافته برای یک نفر مقدور نیست .
***عاقل ترین مردم کسی است که به آیندهء کارها بیندیشد .***
(امام علی ع)
فصل سوم
( کسب و کار خانگی ، کسب و کار اینترنتی )
کسب و کار خانگی :
به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی شود ، کسب و کار خانگی می گویند .
دلایل انتخاب کسب و کار خانگی :
1) بالا بردن کیفیت زندگی
2) توسعه فن آوری
مزایای کسب و کار خانگی نسبت به دیگر کسب و کارها :
1) آزادی و استقلال عمل بیشتر
2) ساعات کاری انعطاف پذیر
3) ایجاد تعادل و موازنهء بیشتر بین کار و زندگی
4) پائین بودن هزینهء راه اندازی
5) پائین بودن میزان ریسک
6) امکان کار کردن پاره وقت
7) راحت تربودن تربیت بچه ها
8) داشتن فرصت و زمان بیشتر
9) تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان
10) احتمال موفقیت بیشتر
11) تناسب با فشار مختلف
12) احساس راحتی بیشتر
13) عدم نیاز به مجوز
برای راه اندازی کسب و کار در منزل ، موارد زیر را در نظر بگیرید :
1- دربارهء کسب و کارتان تحقیق کنید .
2- دربارهء بازار محصول یا خدمتتان نیز اطلاعات کسب کنید .
3- محل کار خود را تعیین کنید .
4- مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید .
5- اسم خوبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید .
6- اسباب و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنید .
7- پوشش مناسب و در خور برای کسب و کارتان فراهم کنید .
8- یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید .
9- با دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشید .
10- حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید .
11- ارتباطات بیشتری با افراد و گروههای مختلف برقرار کنید.
12- از داشتن کسب و کار در منزل خجالت و واهمه ای نداشته باشید ، بلکه به آن افتخار کنید .
کسب و کار اینترنتی چیست ؟
به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود . این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است .
راه اندازی سایت اینترنتی
موارد زیر را در طراحی موفقیت آمیز سایت در نظر بگیرید :
1- سایت تان به سادگی در دسترس باشد
2- مطالب و محتوای سایت تان را سود مند کنید
3- امکان ارتباط دو طرفه را با مخاطبان فراهم آورید
***خواستن واقعی +تصمیم قطعی +عمل = نتیجه***
فصل چهارم
( تعریف ، ویژگی های کارآفرین ، انواع کارآفرینی )
تعریف :
کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرایند ایجاد کسب و کار( کسب و کار خانگی ، کسب و کار مجازی ، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان )توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی ، محصول یا خدمت جدیدی به بازار عرضه می کند .
در این تعریف ، سه نکته اهمیت دارد :
1) کارآفرین کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند . اصولاً کارآفرینان با کسب و کارهای تازه و نوشناخته می شوند .
این تازگی ممکن است در این زمینه ها باشد :
• عرضه محصول تازه یا محصولی با کیفیت جدید
• ارائه روشی جدید برای تولید یک محصول
• گشایش بازار تازه
• تهیهء منابع و روش جدید برای تامین مواد اولیه یا اجزای تشکیل دهندهء یک محصول
• سازمان دهی مجدد یک صنعت
2) راه اندازی کسب و کار با خلاقیت و نوآوری همراه است .
3) فرد کارآفرین خطر می کند . به این دلیل که کارآفرین راهها و روشهایی را طی می کند که دیگران آن را تجربه نکرده اند ، در راه رسیدن به هدفش ریسکهای مختلفی را می پذیرد .
کارآفرین چه کارهایی می کند ؟
• سرمایه اش را با ریسک مواجه می کند .
• امور مربوط به خودش را شخصاً سازماندهی می کند .
• تصمیم گیرندهء کارش خودش است .
• مجبور است برای ادامهء فعالیت ، مشتریانش را خودش پیدا کند .
• همزمان به فعالیت های متفاوتی می پردازند .
ویژگی های کارآفرین :
• نیاز به موفقیت
• برخورداری از مرکز کنترل درونی
• مخاطره پذیری
• استقلال طلبی
• خلاقیت
• تحمل ابهام
علاوه برویژگی هایی که برای کارآفرینان ذکر شد ، یکی از صاحبنظران مطالعاتی درباره کارآفرینان کرده است و نتایج مطالعات او نشان می دهد که کارآفرینان ویژگی های زیر را دارند :
• رویا
• قاطعیت
• عملگرایی
• اراده وقف
• عشق
• توجه به جزئیات
• کنترل سرنوشت
• افزایش درآمد
• توزیع ثروت
ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان :
الف) تجربهء کای
ب) الگوی نقش
ج) تحصیلات
د) سن
ه) نظام آموزشی
و) جایگاه اجتماعی
انواع کارآفرینی :
کارآفرینی فردی : فرایندی است که در آن کارآفرین می کوشد تا فعالیت کارآفرینانه ای را بطورآزاد به ثمر رساند .
کارآفرینی سازمانی : فرایندی است که در آن کارآفرین می کوشد تا فعالیت کارآفرینانه ای را در سازمانی که معمولاً سنتی و بوروکراتیک است به ثمر رساند .
*** فرصتها را مغتنم بشمارید که همچو ابرها در گذرند ***
(حضرت علی ع )
فصل پنجم
( راههای تامین ایده ، تعیین شکل کسب و کار ، تعیین محل )
یکی از راههای یافتن ایدهء کسب و کار :
می توانید خودتان ایده بسازید :
1- از علایق و سرگرمی هایتان شروع کنید .
2- به موانع و محدودیتهایی که در اطرافتان بر سر راه عرضهء محصولات یا خدمات وجود دارد ، توجه کنید .
3- چیزهای مورد نیاز و خواستنیهای خویش را فهرست کنید .
4- به راههای مختلف و تازهء استفاده از محصولات موجود فکر کنید .
5- به علایق اجتماعی در حال تغییر گروههای مختلف مردم از نزدیک توجه کنید.
6- به تغییرات و پیشرفتهای تکنولوژیکی دقت کنید و ببینید چگونه بر محصولات یا خدمات فعلی تأ ثیر می گذارند .
7- به کسب و کارهایی که اکنون وجود دارند به دقت بنگرید .
8- به مشخصات کالاها و خدماتی که هم اکنون در اطرافتان وجود دارند ، توجه کنید .
تعیین شکل کسب و کار :
1. کسب و کار انفرادی
2. کسب و کار شریکی
3. کسب و کار شراکتی
• انتخاب نام مناسب
• افتتاح حساب بانکی
• انتخاب محل کار
برای انتخاب محل تولید محصول یا عرضهء خدمات ، احنمالاً و به طور معمول تحت تأثیر دو مورد زیر قرار می گیرید :
الف ) نزدیک بودن به مشتریان
ب) کم بودن هزینه های تهیهء مکان
با وجود این ، در انتخاب محل کار، تحت تأ ثیر عوامل مهم زیر نیز خواهید بود :
1- محل تامین مواد خام
2- نزدیکی به بازار
3- عرضهء نیروی کار
4- حمل و نقل و ارتباطات
5- صرفه جویی ناشی از تمرکز
6- سیاست دولت
7- دشواری جابجایی
8- دلایل شخصی
9- شرایط آب و هوایی
راههای تامین منابع مالی کسب و کار :
• پس انداز شخصی
• قرض از خانواده و فامیل
• قرض از دوستان
• وام از بانکها و مؤسسات اعتباری مختلف
• جلب افراد سرمایه گذار
• فروش وسایل و لوازم شخصی
*** نه جزء رزق و روزی بندگان خدا در کسب و کار است ***
(رسول اکرم ص)
________________________________________
شروع کسب و کار (Start Up)
هر کسب و کاری نیازمند انواع مختلف امور مالی است. یک تجارت موفق از سرمایه کافی نشات میگیرد. در اینجا چالشهای زیادی وجود دارد ، اما منابع زیادی نیز برای کمک شما در دسترس است.
حسابداری و امور مالی کلی
هزینههای شروع کار
برای هزینههای اولیه کسب و کار خود برنامهریزی کنید.
هر کسب و کار متفاوت است و دارای نقدینگی خاص خود است که در مراحل متفاوت توسعه مورد نیاز میشود ، بنابراین هیچ روش کلی برای ارزیابی هزینههای شروع وجود ندارد. بعضی کسب و کارها با یک بودجه محدود نیز میتواند شروع شود ، در حالیکه سایرین ممکن است نیازمند سرمایهگذاری عظیم باشد. اما نکته مهم این است که آیا شما دارای پول کافی برای شروع کار و به اصطلاح ریسک هستید.
برای شناسایی هزینههای شروع ، باید همه هزینههای تجاری را در مراحل اولیه تخمین زنید. بعضی از این هزینهها یک بار است ، مانند هزینه ثبت شرکت و بهای خرید یک مکان. اما بعضی از هزینهها بصورت مستمر است مانند بیمه ، مصارف عمومی ( برق و تلفن ) و غیره.
با برآورد این هزینهها فکر کنید که آیا ضروری هستند. یک بودجه واقعی برای شروع باید شامل عناصر میباشد که برای شروع کسب و کار لازم است. این هزینهها به دو بخش مجزا تقسیم میشوند: هزینههای ثابت ( هوایی ) و متغیر ( مربوط به فروش ). هزینههای ثابت شامل مشخصههایی مانند اجاره ماهانه ، برق و تلفن و بیمه و هزینههای امور اجرایی است. هزینههای متغیر شامل خرید ، بستهبندی ، کمسیون فروش و هزینههای مربوط به فروش مستقیم یک محصول است.
کارآفرین روش برای محاسبه هزینههای شروع استفاده از یک برگه گزارش کار است که مشخصههای هزینههای متفاوت را فهرستبندی کرده است.
اینکه چه مقدار هزینه لازم است، بستگی به نوع کسب و کارتان دارد. بسیاری از کسب و کارهای خانگی را می توان با هزینه ای خیلی ناچیز شروع کرد. بالطبع کسب و کارهای بزرگتر هزینه های بیشتری در بر خواهد داشت. فکر خوبی است که یک لیست جامع از تمام هزینه های پیش بینی شده داشته باشید و سپس یک گردش وجوه برای 12 ماه تهیه کنید.
________________________________________
مدیریت کسب و کار (Managing)
موفقیت هر کسب و کار رابطه نزدیکی با چگونگی صحیح کنترل کردن آن امور آن دارد: در واقع مدیریت صحیح کسب و کار موجب رشد آن میشود.
مدیریت کسب و کار را نباید صرفا یک عمل آکادمیک محسوب کرد. مدیریت واقعی در بر گیرنده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش کسب و کار و مهارتهای مناسب فردی است. مدیرت در حقیقت هدایت افراد، تاثیر گذاری بر کار و تصمیم گیری تموقع و صحیح است و مهارتهای مدیریتی را به مرور زمان میبایست کسب کرد و به بیان دیگر کسب مهارتهای مدیریتی در واقع همانند سپرده گذاری در بانک می باشد.
هدایت و راهبری کسب و کار
هیچ زن و یا مردی در دنیای کسب و کار تنها نیست. در این حیطه شما نیازمند کمک افراد دیگر هستید و باید بتوانید از آنها کمک بگیرید تابتوانیدکسب و کارتان را هدایت کنید.
- راهنمائی گرفتن(Mentoring)
- کارآفرینان موفق و با تجربه اغلب سئوالات مشابهی را میپرسند:
چگونه کارآفرینان جدید میتوانند از تجربیات دیگران استفاده کنند؟ با راهنمائی گرفتن
واژه Mentoring میان معلمان و دانش اموزان مصطلح است و زمانی به کار می رود که افراد حرفه ای و با تجربه اطلاعاتی را به افراد کم تجربه ارئه می دهند.
- شبکه ارتباطی
- شبکه ارتباطی یک وسیله ساده است که هرکس در دنیای کسب و کار میتواند با آن سرو کار داشته باشد. شبکه ارتباطی میتواند کارآمدترین وجه بازاریابی شما محسوب شود و در نتیجه آن علاوه بر ایجاد بازار برای شما، اطلاعات مناسبی در ارتباط با کسب و کارتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
- میزگرد
- میز گرد یک بحث رسمی غیر گروه میان افراد حرفه ای است که داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختیار سایرین قرار میدهند. در طول زمان روابط افراد حرفه ای و ماهر با یکدیگر توسعه میابد و شرکت کنندگان با کسب و کارهای یکدیگر آشنا می شوند.
- داشتن اطلاعات به روز
- عصر اطلاعات جامعه ما را تغییر داده است و اکنون در عصر اطلاعات افراد از طریق پست الکترونیک با یکدیگر ارتباط دارند و می توانند اخبار جدید را در دنیای تکنولوژی و بی سیم دنبال کنند. حققت امر این است که هر روزه اطلاعات ما را بمباران می کنند اما متاسفانه اغلب این اطلاعات نمی تواند به خط مشی کسب و کار ما کمک کند و در انجا هدایت صحیح آنست که ما متدها و راهکارهای خودمان را دنبال کنیم و در کنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با کسب و کار به روز نگه داریم.
تصمیم گیری
- یکی از بهترین تصمیمها یادگیری این موضوع است که چگونه تصمیمگیرنده خوبی باشید. این امر نیازمند تعهد ، درک و مهارت میباشد که بسیار ارزشمند است.
آیا تصمیم گیرنده خوبی هستید؟
مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رایج و ایجاد تصمیمگیری کارا را بیاموزید.
تصمیمگیری ، تصمیمگیری ، تصمیمگیری سؤال این است : آیا شما یک تصمیمگیر خوب هستید؟ اگر فکر میکنید که این چنین نیست ، هیچ جای غصه نیست. تصمیمگیری مهارتی است که میتوانید از دیگران بیاموزید. ارگ چه بعضی از افراد این مهارت را احتراز از دیگران میآموزند ، اما فرآیند آن مشابه است. دونوع تصمیمگیری اصلی وجود دارد :آنهایی که با استفاده از فرآیند خاص بدست میآید . آنهایی که تنها مانند یک رویداد است.
مراحل تصمیم گیری نافذ
این فرآیند در هر موقعیتی میتواند بکار رود بخصوص در جائی که شما نیازمند یک تصمیمگیری مهم هستید. اگر از مراحل اصلی تصمیمگیری تبعیت کنید ، خود را یک تصمیمگیرنده کارا در حرفه و زندگی شخصی خود می یابید.
• تا حد امکان مفاد تصمیم گیری خود را تعریف کنید. آیا آن واقعا" تصمیم خودتان است یا شخص دیگری ؟ آیا واقعا" نیازمند به این تصمیم گیری هستید ؟ ( اگر حداقل دو تصمیم اتخاذ نکرده اید ، پس هیچ تصمیم گیری صورت نگرفته است ) چه زمانی این تصمیمگیری روی داده است ؟چرا تصمیم گیری برای شما مهم است ؟ چه کسی در این تصمیمگیری ذینفع است ؟ ارزش این تصمیم گیری برای شما چه میزان است ؟
• هر راهکاری که به ذهنتان میرسد را بنویسید. به تصویر کشیدن راه کارهای متفاوت مهم است. هیچ چیزی را سانسور نکنید و بگذارید که تصورات شما آزادانه ارائه شوند. مطمئن شوید که همه چیز را ذکر میکنید.
• فکر میکنید که از کجا میتوانید اطلاعات مفید بیشتری را به دست آورید. اگر با انتخابهای زیادی روبرو شوید ممکن است بخواهید اطلاعات زیادی بدست آورید. اطلاعات جدید منجر به راه کارها و انتخابهای بیشتری نیز میشود. کسانی که میتوانید از آنها اطلاعات بدست آورید ،دوستان ،همکاران ، خانواده ، نمایندگیهای فدرال و ایالتی ، سازمانهای حرفهای ، خدمات آن لاین ، روزنامه ها ، مجله ها ، کتابها و غیره است.
• انتخابهای خود را بررسی کنید. از منابع اطلاعاتی مشابه برای کسب ایده های خاص استفاده کنید. برای هر انتخاب معیار خاص را مشخص کنید. هر چه اطلاعات بیشتر بدست آورید ، ذهنتان برای تصمیمگیری فعال تر خواهد شد. مطمئن شوید که همه موارد را یادداشت و بررسی مجدد میکنید.
• ذخیره انتخابها. اکنون شما دارای گزینه های متفاوت هستید و زمان آن رسیده است که آنها را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آنها برای شما کارایی دارد . در ابتدا معیارهای این انتخابها را مشخص سازید. ثانیا" به دنبال انتخابهایی باشید که این امکان را برای شما فراهم سازد تا به بیشترین معیار و امتیاز برسید. ثالثا" انتخابهایی را که با چارچوب و معیار شما سازگاری ندارند را حذف کنید.
• نتایج هر انتخاب را به تصویر بکشید. برای هر انتخاب باقیمانده در لیستتان ، نتایج را به تصویر بکشید، بدین صورت نقایص شما مشخص میگردد.
• یک بررسی واقعی انجام دهید. کدام یک از انتخابهای باقیمانده به واقعیت نزدیکتر است؟ هر چه خلاف آن را ثابت کند را حذف سازید.
• کدام گزینه با شما سازگاری دارد. گزینه ها و انتخابهای باقیمانده را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با معیارهای شما سازگاری دارد. اینها تصمیمات کارایی شما هستند. اگر نسبت به تصمیمی که اتخاذ کرده اید خشنود هستید اما احساس میکنید که با اهداف شما سازگاری ندارند ، بدانید که تصمیم صحیحی نگرفته اید. به عبارت دیگر از این گزینه و انتخاب راضی نیستید ، اما نسبت به نتیجه آن حساس هستید. این انتخاب برای شما کارساز نخواهد بود.
• شروع کنید. زمانی که تصمیمی را اتخاذ میکنید، آن را عملی سازید. اگر بخواهید نسبت به آن احساس خوشایندی نداشته باشید موجب اندوه و ناراحتی میشود. بهترین کار را در زمان حال انجام دهید. همیشه این فرصت را دارید که ذهن خود را در آینده تغییر دهید.
اشتباهات متداول در تصمیم گیری
از آنجا که دوست داریم باور کنیم که هیچگونه پیشداوری نداریم ، اما حقیقت این است که هر کس این مشخصه را دارد. هر چه از خودتان وکارهایتان بیشتر آگاهی داشته باشید ، بهتر میتوانید عمل کنید. دلیل اصلی اینکه هر کس روش و دیدگاه خاص خود را دارد این است که مغز به سادگی نمیتواند متوجه هر چیزی شود ، حداقل سطح کنجکاوی هر کس متفاوت است.
آیا تاکنون سعی کردهاید 10 چیز جدید را با هم بیاموزید؟ اگر اینطور است ، میدانید که یادگیری خیلی آسان خواهد بود و این به دلیل روش کارکرد مغز است. مغز شما همه اطلاعات را طوری طبقهبندی میکند که بدون قاطیکردن آنها بتوانید جهان اطراف خود را درک کنید. زمانی که نمیتوانیم بسیاری از فرضیات را تشخیص دهیم به دلیل فقدان آموزش در جامعه است ( مانند والدین، معلمان، همه مؤسسات و غیره ).
در زیر تعدادی از رایجترین اشتباهات تصمیمگیری گردآوری شده است ، با یادگیری آنها میتوانید در آینده ، از آنها اجتناب کنید.
• به اطلاعات تخصصی بسیار تکیه کنید. اغلب افراد بسیار مایلند که به گفتههای متخصصین تاکید و توجه کنند. به خاطر بسپارید که متخصصین انسانهایی هستند که خود نیز پیشداوریهایی هستند. با جستجوی اطلاعات از منابع متفاوت ، اطلاعات بهتری را به دست خواهید آورد ، بخصوص زمانی که انرژی خود را بر این منابع متوجه سازید.
• اطلاعاتی را که از دیگران به دست میآورید را ارزیابی کنید. افراد تمایل دارند تا معیار اطلاعاتی را که از جامعه بدست میآورند را ارزیابی کنند. بعنوان مثال متخصصین ، والدین ، گروههای عالی رتبه ، افرادی که روشی برای بیان عقاید خود دارند ، جزء افرادی هستند که همیشه باور داریم بیشتر از ما میدانند. از خود بپرسید : آیا آنها به اندازه من از این مسائل و مشکلات آگاه هستند؟ معیارهای آنها با من مشابه است؟ آیا آنها نسبت به مسائل من دارای تجربه شخصی هستند؟ به عبارت دیگر عقاید آنها را در دورنمایی نگاه دارید.
________________________________________
ارتقای کسب و کار (Growing)
بعضی مسائل نسبت به توسعه کسب و کار ارجحیت دارند. اگر بخواهید تجارت خود را توسعه بخشید یا حتی در همان اندازه کوچک خود به موفقیت برسید ، عامل رشد و ترقی یکی از مهمترینهاست.
جرقه این رشد از همان شروع کار در مراحل اولیه روشن میشود. در حقیقت گشودن بالها و جستجوی یک افق تجاری جدید یک دوره محسوب میشود. در هر صورت همانند مراحل اولیه توسعه ، رشد تجاری نیازمند تدارکات اولیه ، تعهدات جدی و تمایل برای محاسبه خطرات موجود است. منابع زیادی در توسعه و رشد تجارت به شما کمک خواهند کرد.
پیش بینی
بررسی میزان و مقدار حرکت بمعنای آیندهنگری است حتی اگر شما به زبان حال توجه داشته باشید. پیشبینی و برنامهریزی در موفقیت مستمر شما حیاتی هستند.
پیشبینی رشد : تفکر استراتژیک
برای آنکه یک رهبر نافذ باشید باید مهارتهای خود را از طریق تفکر استراتژیک توسعه دهید. این تفکر فرآیندی است که با آن دید تجاری شما توسعه مییابد و تواناییهای خود را در کار تیمی وحل مشکلات تقویت میکنید. آن همچنین به شما در مواجهه با تغییرات کمک میکند تا برای معاملات خود طرحریزی داشته باشید و فرصتها و احتمالات موجود را در نظر بگیرید.
تفکر استراتژیک شما را مستلزم میکند تا به یک پیامد ایدهآل در خصوص کسب و کار برسید و آنگاه روی نکات عقبمانده کار کنید و آن از طریق توجه بر چگونگی توانایی در رسیدن به این دیدگاه بدست میآید. زمانی که دید استراتژیک را برای عملکردهای تجاری توسعه میدهید ، 5 معیار متفاوت وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد. این 5 معیار به تعریف یک پیامد ایدهآل کمک میکند. بعلاوه آنها شما را در توسعه مراحل لازم در ایجاد این بصیرت تجاری هدایت میکنند:
1- سازماندهی: سلازماندهی یک تجارت شامل افرادی است که با آنها کار میکنید ،ساختار سازمانی کسب و کار شما و منابع لازم برای انجام همه امور ، سازمان شما چه شکلی است؟ ساختاری که از آن حمایت میکند به چه گونه است؟ افراد ، منابع و ساختار را چگونه برای رسیدن به یک پیامد ایدهآل ترکیب میکنید؟
2- نظرات: زمانی که از هواپیما به دنیای پائین نظری افکنید ، نسبت به زمانی که روی زمین هستید بیشتر میبینید. تفکر استراتژیک مشابه آن است و این امکان را فراهم میکند تا از بالا نگاه کنید. با افزایش قدرت مشاهده شما از عملکرد افراد و چگونه حل مشکلات به طرز کارا و تشخیص میان آن راه حلها آگاه میشوید.
3- دیدگاه: آن روش دیگری از تفکر است . در تفکر استراتژیک چهار نقطه عطف برای در نظرگرفتن زمان شکلگیری استراتژی تجارت وجود دارد: دیدگاه محیطی ، بازار ، پروژه و سنجش. دیدگاهها میتوانند به عنوان وسیلهای برای کمک به تفکر ، شناسایی عناصر اصلی و تطبیق عملکردها برای دستیابی به موقعیت ایدهآل محسوب شوند :
4- نیروهای هدایتی: این نیروها که موجب رسیدن شما به یک نتیجه ایدهآل میشود چیست؟ هدف و دیدگاه شما چیست؟ این نیروها در حقیقت اساسی برای تمرکز تجاری شما است ( به عنوان مثال از چه چیزی برای تحریک افراد استفاده میکنید تا به خوبی عمل کنند ). مثالهای آن شامل :مشوقهای فردی و سازمانی ، معیارها و اهداف ، عوامل تولیدی مانند عملکرد ، عوامل کمی مانند نتایج یا تجربهها ، عملکرد منسجم ، کارایی و تولید است.
5- موقعیت ایدهآل: بعد از کار روی چهار مرحله اول ، باید قادر باشید تا موقعیت ایدهآل را تعریف کنید. موقعیت ایدهآل شامل: شرایط لازم برای بهرهمند بودن تجارت، فرصتهای تجاری آتی ،مهارتهای اصلی و استراتژیها و تاکتیکها برای در هم آمیختن این عوامل
زمانیکه روی این 5 عامل کاری کنید مهارتهای شما در امور زندگی افزایش مییابد و میتوانید به دیگران القا کنید که ایده شما بهترین است. در هنگامی که در جاده کار به موانع و چالههایی برخورد میکنید ، اینها کارساز است. آیا این همان چیزی نیست که میخواستید؟ یک فرآیند خاص در تصمیمگیری مزایایی وجود دارد. مشخص ترین امتیاز کاهش سطح استرسی است که شما ممکن است آنرا تجربه کنید.
تصمیمهای نافذ با استفاده از فرآیند مشخص ایجاد میشود. آنها بر اساس معیارها و ادراکی است که فرد تصمیمگیرنده اتخاذ میکند و شامل جایگزینها و انتخابهای صحیحی است که خود در راستای تشخیص به موقع میباشد. تصمیمگیری نافذ ممکن است از معیارهای اجتماعی و انتظارات مربوط به آن تبعیت نکند، اما بر اساس آنچه که فرد تصمیمگیرنده در خصوص انتخابهای خود اتخاذ می کند باشد.
آگاهی از اطلاعات روز و قوانین
مطمئن شوید که زمانی که قوانین تاثیرگذار به کسب و کار کوچک پیشنهاد میشوند ، صدای شما شنیده میشود. معمولا" در خصوص کسب و کارهای کوچک انتقادهایی از نظر قانونگذاری وجود دارد. با یادگیری چگونگی ایجاد قوانین ، پیگیری قوانین مطرح شده ، مطالعه تحلیلهای صورت گرفته توسط متخصصین و توضیح قوانین طرح شده ف سعی کنید صدای خود را در زمان انجام فرآیندهای قانونگذاری به گوش افراد ذینفع برسانید.
در خصوص قوانین به درک بهتری دست پیدا کنید که بر تجارت کوچک شما تاثیر بگذارد. با یادگیری چگونگی و دلیل ایجاد وضع قوانین شروع کنید.
________________________________________
خروج از کسب و کار
خارج شدن از کسب و کار واقعیتی است که باید از همان مراحل اولیه کار در نظر گرفته شود. چنین پیشبینی نیازمند توسعه طرحهای احتمالی برای رویدادهایی است که حتی ممکن است هرگز اتفاق نیافتد.
طراحی برای خارج شدن از یک کسب و کار به اندازه برنامهریزی برای شروع یک کار مهم است. خروج به موقع از یک موقعیت کاری به معنای عدم صرف هزینه ، زمان و جلوگیری از ناامیدی در آینده است. در زیر به بعضی موارد می پردازیم :
با برنامه ریزی به کار خود خاتمه دهید.
اگر تاکنون نسبت به این مسئله جدی فکر نکرده اید ، زمان آن رسیده است. خارج شدن از یک کسب و کار به راحتی ترک یک شغل است. در خصوص بیشتر ساختارهای تجارت کوچک ، این امر یک فرآیند چند مرحلهای است که ممکن است با توجه به اندازه سازمان و دلایل خاتمه کار هفتهها یا سالها به طول انجامد. در بیشتر موارد ، هدف نهایی به حداکثر رساندن معیار شرکت و تبدیل آن معیار به نقدینگی است. از افراد خبره کمک بگیرید تا به شما توصیه لازم را کنند. بنا به میزان و زمینه کسب و کار ، بعضی از این افراد مشاور شامل : وکلا، حسابداران، ورشکستگان، دلالان حراج، متخصصین مالیاتی، بانکدارها هستند. شما میتوانید در این زمینه به مشتریان و شرکای تجاری مطمئن مراجعه کنید.
________________________________________
کسب و کارهای خانگی
تعریف، مقدمات و راهنمایی های اولیه
تعریف: به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب و کار خانگی میگویند.
اهمیت کسب و کار خانگی: امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب میشوند. کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور میشوند. همچنین برای جوانان ، کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما میتوانید با یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن ، یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاین راه برای خود درآمد کسب کنید.
سابقه کسب و کارهای خانگی: کسب و کارهای خانگی در ایران سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سکونت افراد تولید میشده اند. بطور کلی کسب و کار خانگی پدیده جدیدی نیست ،بلکه در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیتهای اقتصادی - اجتماعی امروز به وجود آمده به آن توجه بیشتری شده است و این نوع کسب و کارها روز به روز گسترش و توسعه می یابند.
دلایل انتخاب کسب و کار خانگی:
بالا بردن کیفیت زندگی: امروزه اکثر صاحبان کسب و کار های خانگی بر این باورند که کار کردن در خانه، کیفیت زندگی آنان را بهبود میبخشد. کارکردن در خانه باعث میشود که وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان توجه بیشتری شود.به طور کلی امروزه کار و زندگی بیش از پیش در همدیگر ادغام شده اند.
توسعه فن آوری: امروزه با پیشرفتهای زیادی که در زمینه علوم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده، محیط خانه محل مناسب و کاراتری برای کسب و کار شده است.
مزایای کسب و کار خانگی:
1- آزادی و استقلال عمل بیشتر
2-ساعات کاری انعطاف پذیر
3-ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
4-پایین بودن هزینه راه اندازی
5-پایین بودن میزان ریسک
6-امکان کارکردن پاره وقت
7-راحت تر بودن تربیت بچه ها
8-داشتن فرصت و زمان بیشتر
9-تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان
10-احتمال موفقیت بیشتر
11-تناسب با اقشار مختلف
12-احساس راحتی بیشتر
13-عدم نیاز به مجوز
برای راه اندازی کسب و کار خانگی موارد زیر را باید در نظر بگیرید:
1-درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنید.
2-درباره محصول یا خدماتتان نیز اطلاعات کسب کنید.
3-محل کار خود را تعیین کنید.
4-مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید.
5-اسم مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید.
6-اسیاب و تجهیزات مناسبی برای کسب و کارتان تهیه کنید.
7-پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید.
8-یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید.
9-با دوستان و همسایگانتان رک و صادق باشید.
10-حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید.
12-ارتباطات بیشتری با دیگران برقرار کنید.
13-از داشتن کسب کار خانگی واهمه و خجالتی نداشته باشید، بلکه به آن افتخار کنید
________________________________________
کسب و کارهای کوچک
یک راهنمای ساده و عملی برای موفقیت در کسب و کارهای کوچک
تعریف کسب و کار کوچک:
به منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردی را برای خود تعریف میکند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگیهای دولتی تعریف میشود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل هایی را صورت دهند. به علاوه ، این استانداردها برای برنامههایی که در خصوص کمک بهبود به امور مالی است کارا میباشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار میگیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود 5/22 میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک(Small Business) به حساب میآیند.
راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک:
این راهنما به منظور آن تدوین شده است که بتواند با بیان تمامی نکات و در عین حال حفظ سادگی و قابل فهم بودن، به شما در راه ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 30 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید