دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی درس قارچها کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 25
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف :
هدف کلی : آشنایی فراگیران باقارچهای موجود در محیط هدفهای جزئی : محیط قارچها را بشناسند 0 اندازه و شکلهای مختلف قارچها را بدانند 0 فایده های قارچ ها را بفهمند 0 مضرات قارچ ها را تشخیص دهند 0 نحوه ی تولید و مثل قارچ ها را بدانند 0 نسبت به شناسایی قارچ ها ی محیط اطراف علاقه مند شوند 0 هدف های رفتاری : اندازه و شکل های قارچ ها را با رسم شکل نشان دهند 0 ( مهارتی ) قارچ های مفید و مضر را با هم مقایسه کنند 0 ( مهارتی ) انواع قارچ ها را نام ببرند 0 ( دانستنی ) محل های زندگی قا رچ ها را شرح دهند 0(مهارتی ) با علاقه به جمع آوری اطلاعات در خصوص قارچ ها بپردازند 0 ( نگرشی ) شرایط و نحوه ی تولید مثل قارچ ها را توضیح دهند 0 نکات کلیدی : قارچ ها – کپک ها – هاگ – هاگدان – پنی سیلین – مخمر - قارچ های چتری - فایده ها و ضررها مواد و وسایل مورد نیاز : میکروسکوپ – تصاویر و اشکال مختلف قارچ ها – قارچ های چتری – میوه کپک زده – نان کپک زده فضا و مدل کلاس : کلاس معمولی درس روش ها و راهبرد های انتخابی تدریس : روش برنامه ای – شاخه ای راهبرد ایجاد انگیزه : معلم : با در دست داشتن ماکتی از قارچ ها که چند نوع قارچ طبیعی روی آنها دیده می شود توجه دانش آموزان را به درس جلب می کند 0 ارزشیابی تشخیصی : 1 - جانداران ساده به چند دسته تقسیم می شوند نام ببرید ؟ 2 - فراوان ترین جانداران ساده کدامند ؟ 3 - کدام نوع از جانداران ساده شبیه گیاهان می باشند ؟ 4 - کدام یک از جانداران ساده سبزینه دارند و برای خود غذا می سازند ؟ 5 - کدام یک از جانداران ساده زیر بیشتر در آب زندگی می کنند ؟ الف ) جلبک ها ب ) باکتریها ج ) قارچها مراحل روش برنامه ای : مرحله نخست : استخراج اهداف درسی معلم با توجه به اهداف درس قاب ها و کارت های آموزشی را تنظیم می کند 0 مرحله دوم :تعیین نوع آموزش برنامه ای روش برنا مه ای شاخه ای توسط معلم انتخاب می شود مرحله سوم :ساخت گام ها یا قاب ها یا واحد های کوچک ساختن گام ها و قاب های مورد نیاز برای تدریس توسط معلم ارزشیابی پایانی : ارزشیابی پایانی در خود روش تدریس نهفته است 0 تعیین تکالیف :تمرین صفحه ی 82 کتاب درس قسمت فکر کنید ومشاهده کنید راانجام داده ودر کلاس گزارش دهید بسطی وخلاقیتی :انواع قارچ ها ی محیط اطراف خود را جمع آوری وطبقه بندی کنید وگزارش نمایید 0 تدریس اول : 1- گروه بندی دانش آموزان 2- سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب 3- ایجاد انگیزه 4- توضیح راجع به مناسبت های اخیر 5- بررسی تکالیف دانش آموزان 6- ارزشیابی از قبل *گزارش دهی مستند آموزگاران طی یک نشست به نقد کار مشترک خود پرداختند. دراین جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده شد، اجازه داده شد اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس و مسایل عمده ی آن اظهار نظر نماید سپس آموزگاران دیگر گروه معمولاً از دیگاه انتقادی درباره ی قسمت هایی از تدریس که به نظر آن ها مشکل داشته است، صحبت نمودند. *بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه آموزگاران گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخورد های فراگیران در طرح درس تجدید نظر نمودند.. آنان تعدادی از موادآموزشی، فعالیت ها،سوال ها و مسایل مطرح شده یا همه ی این موارد را تغییر دادند..تاکید آن ها اغلب برتغییر مواردی بود که در جریان کلاس درس شواهددقیقی مبنی برضرورت تغییر آنها یافت.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :