اوضاع بازار رایانه(سخت افزار)در ایران
اطلاق اوضاع خراب برای توصیف شرایط بازار کامپیوتر بهمعنی رکود کامل خرید و فروش نیست، چرا که خرید و فروش هیچگاه در این بازارها ساکن نخواهد شد. دستگاههای شخصی قدیمی نیاز به خاکروبی و ارتقا دارند و سیستمهای دولتی نیز محتاج توسعه هستند. همین دو علت باعث تبادل پول و کالا و تضمینکننده یک وضعیت حداقلی در بازار خواهند بود، اما علت این امر چیست که در بازارهای جهانی درخواست برای خرید قطعات رو به بالا و اینجا رو به پایین است؟سری به زیرزمین بازارهای پایتخت بزنید و تعداد بالای فروشگاههایی را که از خرید و فروش قطعات مستعمل ارتزاق میکنند شاهد باشید. اینکه در طبقه همکف بازار پایتخت بهعنوان یکی از مراکز عرضه کالای لوکس کامپیوتر، چند فروشگاه کسبوکار خود را بر محور قطعات دستدوم قرارنشان دهنده چیست؟
بهعنوان دمدستیترین پاسخ میتوان بالا بودن قیمت کامپیوتر و عدم تناسب آن را با درآمدهای عموم مطرح کرد. میتوان درآمد ناخالص ملی سرانه و قدرت خرید هر نفر در ایران را با بسیاری از کشورهای دیگر جهان مقایسه کرد و استدلال کرد که قیمت کامپیوتر برای عموم شهروندان ایرانی واقعا بالاست. دلیل دیگری نیز میتوان عنوان کرد که بهشکل غیرمستقیم به این موضوع مربوط میشود و آن اینکه عموم مردم نقش کارکردی برای این دستگاه تعریف نکردهاند. برای مثال نقش کارکردی یخچال، نگهداری از مواد غذایی است که نیاز به برودت دارند و یا نقش کارکردی لباسشویی، دریافت لباسهای کثیف با مقداری آب و مواد شوینده برای شستن است. اما اگر طی یک نظرسنجی از مردم بخواهیم برای کامپیوتر نقش کارکردی تعریف کنند، باور کنید پاسخ قاطع به ایشان به انجام بازی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و حداکثر اتصال به اینترنت و چت کردن منحصر خواهد بود. بهنظر شما نقش کارکردی کامپیوتر منحصر بهاین موارد است؟
ورود کامپیوتر به داخل خانهها و البته ارتقای همان فرهنگ کلیشهای نخنما شده، نه سوسولبازی محسوب شده و نه اسراف خواهد بود. در تعاریف فضای اطلاعات، کامپیوتر را نهفقط یک وسیله سرگرمیساز که یکی از ارکان توسعه جامعه اطلاعات و بسط فضاهای مجازی و بسترساز تجارتهای نوین مبتنی بر اینترنت و صنعت دیجیتال میدانند که خود موضوع نیست بلکه ایجادکننده فضایی برای ورود شما به این حوزه و درگیر شدن با این قبیل موضوعات خواهد بود.
گزیده ای از مصاحبه مهندس احمد علیپور
مدیرعامل شرکت فراسو و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای
(در رابطه با اوضاع سخت افزار ایران و جهان)
برخی سیاستهای نادرست حمایت از تولید عملا مسیر بهرهبرداری و انتفاع هر چه بیشتر از بازار سخت افزار ایران را برای چند مارک معدود آسیایی مهیا نموده،به نحوی که به دست خود بخش بزرگی از ارزش افزوده صنعت را تقدیم صاحبان این چند برند خارجی نمودهایم.
مهندس احمد علیپور،مدیرعامل شرکت فراسو و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای،در گفت و گو با خبرنگار ایلنا،با تاکید بر قابلیتهای فراوان دست اندرکاران صنعت سخت افزار ایران،اظهار داشت: در فرآیند تولید یک کالای سخت افزاری از مرحله طراحی صنعتی تا فروش آن به مصرف کننده ، فعالیتهای این حرفه هر یک دارای ارزش افزوده ویژهای هستند.
وی، افزود: متاسفانه سیاستهای دولت در 20 سال گذشته تنها حمایت بی قید و شرط از ساخت فیزیکی محصول بوده که از کمترین ارزش افزوده برخوردار است،ضمن این که با وجود کشورهایی چون چین که از وجود نیروی کار فراوان و ارزان برخوردارند،توجیه کافی برای سرمایهگذاری و حمایت از این بخش وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت فراسو،ادامه داد: این در حالی است که در برندینگ (تولید مارک تجاری و ایجاد بازار بین المللی برای آن) ارزش افزوده بسیار بالایی نهفته که از حمایتها و توجه دولت محروم مانده است.
علیپور،گفت: کشورهای پیشرفته در سالهای اخیر با انتقال صنایع خود به کشورهای دارای نیروی کار ارزان و حفظ رقابتی نمودن کالاهای مربوط به مارکهای تجاری ملی خود،به این بخش توجه خاصی نمودهاند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای،تصریح کرد: این که بخش عظیمی از ساخت فیزیکی محصولات در کشور چین انجام میشود به هیچ وجه به معنی محروم ماندن سایر کشورها از سهم ارزش افزوده تولید نیست. بسیارند محصولاتی که سود ساخت فیزیکی آنها از چند سنت تجاوز نمیکند،ولی صاحبان مارک تجاری آن محصول دهها و گاه صدها برابر بیشتر از عرضه آن محصولات در بازار جهانی انتفاع میبرند.
فهـرست مطـالب
تقدیر وتشکر.....................
فصل اول(مقدمه).................
فصل دوم(تحلیل صنعت)................
فصل سوم(شرح فعالیت کار آفرینانه)...........
فصل چهارم(بخش تولید)................
فصل پنجم(بازاریابی).................
فصل ششم(سازماندهی)................
فصل هفتم(ارزیابی ریسک)...............
فصل هشتم(امور مالی)................
منابع وماخذ.....................
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 54صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا باز کنید