پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA
گرایش مدیریت تکنولوژی
همراه با پرسش نامه
200 صفحه
چکیده:
مرور بر روی ادبیات نوآوری نشان می دهد که در دو دهه ی اخیر، تغییرات سیستماتیک و بنیادی در روشی که شرکت ها برای فعالیت های نوآورانه خود انجام می دهند ایجاد شده است. به خصوص رشد بزرگی در استفاده از شبکه های خارجی توسط شرکت ها با ابعاد مختلف دیده می شود. این پژوهش سعی بر این دارد تا با نگاهی جامع به تأثیر توانایی های داخلی و ارتباط های خارجی سازمان با نوآوری بپردازد. برای این منظور توانایی نوآوری فناورانه بعنوان توانایی سازمان برای نوآوری و شبکه های همکاری بعنوان عوامل محیطی برای نوآوری در نظر گرفته شده است. به زبانی ساده تر، این پژوهش به ارتباط میان توانایی نوآوری فناورانه (ظرفیت یادگیری، ظرفیت تحقیق و توسعه، ظرفیت تخصیص منابع، ظرفیت ساخت و تولید، ظرفیت بازاریابی، ظرفیت سازمانی و ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک) و شبکه های همکاری (همکاری بین شرکتی، همکاری با مؤسسات دولتی، همکاری با مؤسسات میانجی و همکاری با سازمان های پژوهشی) با انواع نوآوری (نوآوری محصول، نوآوری فرآیند و نوآوری مدیریت) نگاهی دقیق تر می نماید.
این پژوهش به بررسی ارتباط این سه مجموعه در شرکت های نرم افزاری ایران (صنعت نرم افزارهای بانکداری) خواهد پرداخت. اطلاعات جمع آوری شده از 156خبره و مدیر ارشد و میانی 12 شرکت زیر مجموعه گروه توسن (کیش ویر) توسط روش تحلیل عاملی (Factor Analysis)، تحلیل همبستگی متمرکز (Canonical Correlation Analysis) بررسی گردید. نتایج حاصل شده نشان می دهد که مجموعه های توانایی نوآوری فناورانه و شبکه های همکاری با نوآوری رابطه معنی دار و مثبتی دارند. همچنین میان دو مجموعه توانایی نوآوری فناورانه و شبکه های همکاری رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد.
یافته های این پژوهش همچنین نشان می دهند که در بُعد داخل سازمانی، ظرفیت سازمانی، ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک، ظرفیت یادگیری و ظرفیت تحقیق و توسعه به ترتیب بیشترین تأثیر را بر روی نوآوری دارند. در بُعد بیرون سازمان (شبکه های همکاری) ابعاد همکاری بین شرکتی و همکاری با سازمان های پژوهشی بیشترین تأثیر را بر روی نوآوری دارند. همکاری با مؤسسات میانجی تأثیر ضعیف دارد و همکاری با سازمان های دولتی تأثیری بر نوآوری ندارد. از طرف دیگر همکاری بین شرکتی و همکاری با سازمان های پژوهشی بیشترین تأثیر را بر روی توانایی نوآوری فناورانه دارد. همچنین ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک، ظرفیت سازمانی و ظرفیت بازاریابی بیشترین نقش را در ایجاد ارتباط بین شبکه های همکاری و توانایی نوآوری فناورانه ایفا می کنند.
واژگان کلیدی: شبکه های همکاری، توانایی های نوآوری فناورانه، نوآوری، سیستم نوآوری منطقهای