تحقیق بلایای طبیعی

تحقیق بلایای طبیعی

لینک پرداخت و دانلود "پایین مطلب:
فرمت فایل: word (قابل ویرایش) 
تعداد صفحه: 22
فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
مهمترین بلایای طبیعی عبارتند از:

سیل
فرسایش
گسیختگی دامنه ها
نشست و فروریزش زمین
زمین لرزه
      -     زمین لرزه_ صداهای زلزله
زمین لرزه_ نورهای زلزله
زمین لرزه_ لرزش های دریا (تسونامی)
زمین لرزه_ تغییر مشخصات آب چشمه ها
زمین لرزه_ ایجاد شکاف و گسل
زمین لرزه_ زمین لغزش
زمین لرزه_ آبگونگی یا وارونگی
رعد و برق
آتشفشان
خشکسالی
اثرات تغییرات اقلیمی بر خطر حوادث و بلایای طبیعی

قسمتی از متن:

خشکسالی حالتی نرمال و مستمر از اقلیم است. گرچه بسیاری به اشتباه آن را واقعه ای تصادفی و نادر می دانند. این پدیده تقریباً در تمامی مناطق اقلیمی رخ می دهد، گرچه مشخصات آن از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً تفاوت می کند. خشکسالی یک اختلال موقتی است و با خشکی تفاوت دارد چرا که خشکی صرفاً محدود به مناطقی با بارندگی اندک است و حالتی دائمی از اقلیم می باشد.
خشکسالی جزء‌ بلایای طبیعی نامحسوس است. گر چه تعاریف متفاوتی برای این پدیده ارائه شده لیکن در کل حاصل کمبود بارش در طی یک دوره ممتد زمانی معمولاً یک فصل یا بیشتر می باشد. این کمبود منجر به نقصان آب برای برخی فعالیت ها، گروهها و یا یک بخش زیست محیطی می شود. خشکسالی بایستی در رابطه با برخی شرایط متوسط درازمدت از موازنه بین بارش و تبخیر و تعرق درنظر گرفته شود، معمولاً در هر منطقه ای یک شرایط خاص بعنوان  نرمال تعریف می شود.
بعلاوه این پدیده با زمان (فصل اصلی وقوع این پدیده، تأخیر در شروع فصل بارانی، وقوع بارش در ارتباط با مراحل اصلی رشد گیاه) و نیز مؤثر بودن بارش ها (شدت بارش، تعداد رخدادهای بارندگی) مرتبط است.
سایر فاکتورهای اقلیمی نظیر دمای بالا، باد شدید و رطوبت نسبی پایین تر غالباً در بسیاری از نقاط جهان با این پدیده همراه شده و می توانند به طرز قابل ملاحظه بر شدت آن بیافزایند.
خشکسالی را نبایست صرفاً بعنوان پدیده ای کاملاً فیزیکی یا طبیعی درنظر گرفت. تأثیرات آن در جامعه ماحصل ایفای نقشی طبیعی مابین یک رخداد طبیعی (بارش کمتر از حد مورد انتظار به دلیل تغییرات اقلیمی) و نیاز به منبع تأمین آب    می باشد.
افزایش دما، طوفان، بهمن، بارش های تندری، بیابان زایی، آتش سوزی، سرما زدگی .... نیز از دیگر بلایای طبیعی می باشند. بلایای طبیعی از طریق اثراتی که بر محیط زیست می گذارند در بیشتر موارد به علت تخریب زیستگاه گونه ها و به علت عدم سازگاری گونه های زنده مانده با محیط تخریب شده و تغییر یافته ی جدید، باعث از بین رفتن گونه و حتی انقراض گونه ها می شود. طوفان ها، گردبادها، مواد مذاب آتشفشان ها، خاکستر های ناشی از فعالیت آتش فشان ها، از بین رفتن پوشش گیاهی در اثر بیابان زایی، خشکسالی، از بین رفتن خاک مناسب بر اثر طوفان، سیل، یخ زدگی، آتش سوزی حاصل از گرمای شدید، رعد و برق ... و در کل اقلیم و آب و هوا از جنبه های مختلف اثرات غیر مستقیم زیادی روی گونه های گیاهی، جمعیت حیات وحش و ... در یک منطقه می گذارد. به عنوان مثال روی غذا، آب، انگل ها یا جمعیت شکارچیان اثر می گذارد. هم چنین این عامل می تواند به طور مستقیم یک عامل مرگ و میر یا افزایش جمعیت در یک منطقه باشد؛ یک طوفان ناگهانی می تواند تمام پرندگان مهاجر را از بین ببرد، یک سرمای ناگهانی می تواند باعث نابودی بسیاری از جمعیت های حیات وحش شود. این عامل می توانند با از بین بردن رقبای گونه باعث رشد و پراکنش جمعیت گونه ی دیگر شود.



خرید و دانلود تحقیق بلایای طبیعی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.