تحقیق در مورد تاثیر تنش خشکی برمراحل مختلف جوانه زنی ارقام رایج کلزا

تحقیق در مورد تاثیر تنش خشکی برمراحل مختلف جوانه زنی ارقام رایج کلزا

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  

تعداد صفحه:9

 

  

 فهرست مطالب

 

معرفی سه رقم انگور متحمل به تنش خشکی در استان قزوین

چکیده:

مقدمه:

مواد و روشها:

نتایج:

 

 

 

مقدمه:

خسارت ناشی از گرما و کمبود آب، بر محصولات زراعی و باغی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین در گیاهان زراعی و باغی،مخصوصاً درختان انگور( Vitis vinifera)  که دچار شرایط نامطلوب تنشهای آبی میشوند، مقاومت به خشکی از نظر جلوگیری از کاهش عملکرد بسیار مهم خواهد بود. لذا شناسایی، انتخاب و استفاده از ارقام انگور متحمل در برابر تنش‌های خشکی از موارد بسیار مهم و ضروری در برنامه‌های به‌نژادی انگور میباشد. اهداف این بررسی عبارتند از:

بررسی مقدماتی وضعیت مقاومت ارقام بومی انگور استان قزوین به تنش خشکی.انتخاب غیر مستقیم و مورفولوژیک ارقام انگور مقاوم به تنش خشکیتعیین مقاومترین ارقام انگور به تنش خشکی تحت شرایط تنش

زیل‌جی‌وان و همکاران[1](1981) اولین تحقیق را در مورد تیمارهای آبی انگور انجام دادند. آنها دریافتند که در رقم چنین[2]، حداکثر ریشه دهی در منطقه 300 الی 400 میلیمتری عمق خاک بوده و 90% تراکم ریشه از عمقی کمتر از 900 میلیمتری خاک وجود داشت و حداکثر نیاز آبی در مرحله گلدهی و سبزی حبه‌ها بود.

مری‌آکس[3](1981) رقم انگور گریناچی[4] را توسط 200 لیتر آب آبیاری نمود و طی 6 مرحله از  مراحل مختلف رشد، مورد تنش خشکی قرار داد. تجزیه داده‌های حاصل از اندازه‌گیری تعداد برگ، وزن و مقدار  قند حبه‌ها نشان داد که 73% شاخه‌ها و برگها در مراحل اولیه رشد تشکیل میشوند.میزان قند حبه‌ها کاهش یافته و اندازه حبه‌ها کچکتر گردید. این نتیج در آزمایشهای تأثیر تنشهای خشکی بر فشار اسمزی ارقام هسلینگ[5] و سیلوانر[6]  نیز بدست آمد(دیورینگ[7]، 1984).

ریکی‌آردی و همکاران[8](1989) واکنش به دمای کانوپی در کلتیوارهای مختلف انگور را در شرایط آب قابل دسترس و بدون آب قابل دسترس بررسی کردند. دمای تاج پوشه (کانوپی) بوسیله دماسنج مادون قرمز اندازه‌گیری شد. نتایج حاصله نشان داد که بین شرایط تنش خشکی و عدم تنش خشکی از نظر دمای تاج پوشه اختلاف معنی‌دار وجود داشت ولی بین کولتیوارها از نظر تاج پوشه اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید.

نوری [9])1989) مشاهده نمود که در بعضی از شرایط استرس خشکی، میزان نسبت فتوسنتز ، وزن مخصوص برگها، مساحت برگ و توده ماده خشک آن کاهش می‌یابد که ارقام ترامینر[10]، پینوت[11]و مولدووا[12] بسیار مقاوم به استرس خشکی بوده در حالیکه رقم موسکات گامبریسکی[13] خیلی حساس به تنش خشکی بود. 


 



خرید و دانلود تحقیق در مورد تاثیر تنش خشکی برمراحل مختلف جوانه زنی ارقام رایج کلزا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.