پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
گرایش استراتژیک
همراه با پرسش نامه
159 صفحه
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب می باشد. برای این منظور مدیریت دانش بر اساس نظریه نوناکا و تاکوچی در چهار بعد؛ اجتماعی نمودن دانش سازمانی، بیرونی سازی دانش سازمانی، پیوند و ترکیب دانش سازمانی، درونی سازی دانش سازمانی تعریف و در این راستا یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان (رسمی، پیمانی، قرارداد کار مشخص) مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب می باشد که تعداد آنها 63 نفر می باشد و با توجه به محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید یعنی از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد بر اساس مؤلفه های مدیریت دانش جهت سنجش مدیریت دانش و پرسشنامه ACHIEVE مربوط به هرسی و گلداسمیت برای سنجش عملکرد کارکنان بوده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 873/0 و برای عملکرد کارکنان 921/0 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصل از آن با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش های آماری استنباطی کلموگروف - اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که مدیریت دانش و ابعاد آن بر عملکرد کارکنان مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب تأثیر دارد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، عملکرد کارکنان، مدل ACHIEVE