پایان نامه طراحی خانه کودک پایان نامه مرتبط با رشته روانشناسی و معماری

پایان نامه طراحی خانه کودک

بهمن ۴, ۱۳۹۳/

  پایان نامه مرتبط با  رشته روانشناسی و معماری
 پایان نامه طراحی خانه کودک  با فرمت ورد (دانلود متن کامل پایان نامه)

 

فصل اول : مطالعات پایه و زمینه1-1) بخش اول (پایه ):برخورد روانشناسانه با موضوع1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی1-1-2) مراحل رشد کودک1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله1-1-3) کاردانی کودک1-1-4) کودک و بازی1-1-4-1) تاریخچه بازی1-1-4-2) تعریف بازی1-1-4-3) اهمیت بازی1-1-4-4) بازی از نظر فروبل1-1-4-5) اموزش از طریق بازی1-1-4-6) انواع بازی1-1-5) کاربرد بازی در اموزش1-1-5-1) بازی های اموزشی1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی1-1-5-3) بازی های نمایشی1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده1-1-6) فضای بازی1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی1-1) بخش اول (تکمیلی):1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان1-1-2) کودک ، معماری و فضا1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک1-1-5) شیرخوارگاه1-1-6) مهد کودک و کودکستان1-1-7) محوطه سازی برای کودکان1-1-7-1) محوطه بازی طبیعی1-1-7-2) فضای باز1-1-7-3) خیابان1-1-7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه1-1-7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم1-2)بخش دوم : (نمونه های تطبیقی)1-2-1)نمونه های ایرانی1-2-2)نمونه های خارجیفصل سوم : آنالیز سایت1-3) خصوصیات بلوار ارشاد1-3-1) انتخاب سایت و شناخت کلی ان1-3-2) ضوابط مکان یابی سایتالف) ضوابط اجتماعی بافت ب) ضوابط کالبدی باف1-3-3) شناخت زمینه (سابقه تاریخی شهر مشهد و بررسی روند توسعه فیزیکی شهر در قرون گذشته)1-3-4) شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهدالف)بافت سنتی ب)بافت میانی ج)بافت شطرنجی1-3-5) طراحی اقلیمی در شهر مشهد1-3-6)انالیز سایتفصل چهارم: اصول طراحی1-4) فضا1-4-1) میزان درک کودک از فضا  1-4-2) معیارهای کیفیت فضا 1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل4- فرم1-4-3) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان1-4-5) شرایط محیطی(اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)1-4-6) شرایط کالبدی(رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس)1-4-7)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان1-4-8)برنامه فیزیکی منابع و ماخذ فصل پنجم :طراحیتکه ای از متن :آشنایی با مساله(پروپوزال)الف) ضرورت واهمیت موضوعب) طرح مسئلهج) اهدافد) مبانی نظری عام طرحه) منابع 

 

 

 

الف )ضرورت و اهمیت موضوع :

   سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق انها ونیز فضایی برای اماده یازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.

   در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از انها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند .

   بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیرقرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود اورد.

هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در دل پرورانده است دنیایی مبرا از این رازهای زندگی و در عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی برای تفریح و تماشای بی پلیان انسانها ومحیط پیرامونشان در تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند.

کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیتی و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانیکه وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این او مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در ان کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب برای خلاقیت کودکان فراهم آورد.

در طراحی ساختمان مهدکودک، کودک محوری اولویت دار. به این معنی که ساختمان باید برای نگهدرای موقت کودکان طراحی شود نادیده گرفتن عادتمان شده است، حتی اگر پای کودکان در میان باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویمند: شهر بزرگ شده، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است.

زنان راهی محیط های کاری شده اند اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست. کودک خبری از جامعه انسانی شهر نشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی با این حال گویا این بخش از جامعه شهری ما چندان جدی گرفته نمی شود، مگر به مناسبت روز ج هانی کودک آن هم با پخش چند کارتون.

از اموزش اصلو شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه انها. چند مدرسه یا مهدکودک را سراغ داریم که با شرایط جسمی و روانی کابر آن نیمی کودک همخوانی داشته باشد.

متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این پایان نامه در این صفحه درج شده است(به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است



خرید و دانلود پایان نامه طراحی خانه کودک  پایان نامه مرتبط با  رشته روانشناسی و معماری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.