پایان نامه کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی
همراه با پرسش نامه
126 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر رابطة استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطة میان ویژگیهای فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکههای اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشگاه های سطح شهر تهران، و در بین دانشجویان رشته ها و دوره های مختلف تحصیلی، صورت گرفته است.
تحلیل یافتههای این مطالعه که هویت دینی کاربران در در پنج حیطهی احساس، باور و اعتقاد، روابط صمیمی با خانواده، عملکرد آموزشی والدین در حوزه دین و پایبندی والدین به ارزشها و اعتقادات دینی مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد نشان از آن دارد که صرف حضور و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر تضعیف هویت دینی کاربران تأثیر معناداری ندارد ولی نوع استفاده از این شبکه ها از نظر استفاده کاربردی و یا تفریحی، مدت زمان طولانی حضور در این شبکه ها و همچنین هدف استفاده کاربران از این شبکه ها بعلاوه طبقه و پایگاه اجتماعی آنان در تضعیف هویت دینی کاربران و تمایل آنان در حرکت از هویت سنتی و اصیل دینی به سمت هویت بازتابی و مدرن تأثیرگذار بوده و حداقل اینکه هویت اصیل کاربران را در برخی از حیطهها دچار تشکیک می کند.
به نظر می رسد پذیرش حضور در این شبکه ها گریز ناپذیر است اما با یک آسیب شناسی جامع و برنامه ریزی درست و استفاده از همه ی ظرفیت های ارتباطی می توان از آن به عنوان یک فرصت در جهت تقویت هویت دینی بهره جست.
کلید واژهها: اینترنت؛ شبکه های اجتماعی؛ فیس بوک؛ هویت؛ هویت دینی