مقدمه :
سیستم های فرمان خودرو را می توان شامل اهرم بندی فرمان و جعبه فرمان دانست . اهرم بندی فرمان از لحاظ تئوری از اصل آکرمان پیروی می کند ولی در حالت واقعی برای پایداری جهتی خودرو از اصل آکرمان مقداری انحراف دارد . نمونه ای از اصل آکرمان در کالسگه های قدیم دیده می شود که دو چرخ جلو حول یک مرکز لولا شده می چرخند . در سرعت های پایین خودرو در مسیر فرمان داده شده می پیچد . در سرعت های بالا با بیش فرمانی و کم فرمانی روبرو می شویم ، اگر چه بیشتر با کم فرمانی روبرو هستیم ولی باید هر دو اثر را کاهش دهیم . با تقویت نیروی جانبی در تایر ها این مشکلات در سیستم های فرمان حل می شوند . با چهار چرخ فرمان کردن خودرو ها و طراحی سیستم های نیروی جانبی در تایرها افزایش می یابد و در نتیجه به پایداری جهتی خودرو می رسیم . همزمان فرمان پذیری خودرو افزایش می یابد .
برای افزایش نیروی اعمال شده بر غربیلک جعبه فرمان را طراحی می کنیم . در جعبه فرمان های معمولی نیروی اعمال شده بر غربیلک فرمان باید بزرگتر باشد ، همچنین جابجایی نیرو نیز بیشتر است . با به کار بردن جعبه فرمان های قدرتی نیروی اعمال شده بر غربیلک فرمان و جابجایی نیروی اعمال شده کاهش می یابد . در فصل اول به بررسی اصل آکرمان ، مکانیزم لازم برای تحقق اصل آکرمان و فرمان پذیری خودرو می پردازیم . در فصل دوم به بررسی جعبه فرمان های معمولی و قدرتی می پردازیم ، در این فصل نسبت فرمان متغیر و نسبت فرمان دینامیکی را تعریف می کنیم . در فصل سوم سیستم های کنترلی را معرفی می کنیم.
فهرست پایان نامه سیستم های فرمان و کنترل خودرومقدمه ( سیستم های فرمان ) – ۱
اصل آکرمان – ۴
معادلات دور زدن – ۱۱
حالات ۱) فرمان عادی ۲) کم فرمان ۳) بیش فرمان – ۱۵
سرعت مشخصه – ۱۷
سرعت بحرانی – ۱۷
اثرنیروهای رانش بر دور زدن – ۱۸
نیروها وگشتاورهای وارد بر سیستم فرمان – ۲۲
نیروی عمودی – ۲۷
نیروی جانبی – ۲۸
نیروی رانشی – ۲۸
گشتاور تنظیم – ۲۹
اثر جلو محرک – ۳۰
گشتاور انتقال قدرت حول محور فرمان – ۳۰
اثرات نیروی رانشی بر سختی جانبی تایر – ۳۲
اثرات نیروی رانشی بر گشتاور تنظیم – ۳۲
خلاصه اثرات کم فرمانی – ۳۲
سیستم های فرمان – ۳۷
جعبه فرمان ساچمه ای – ۳۸
جعبه فرمان رک و پینیون – ۴۰
نحوه عملکرد – ۴۱
ساخت و توضیح – ۴۳
ویژگی های طراحی – ۴۵
تنظیم پیش بار یاتاقان پینیون – ۴۷
تنظیم حلقه نگه دارنده یاتاقان رک – ۴۸
نسبت فرمان سینماتیکی – ۴۹
نسبت فرمان متغیر – ۵۰
نسبت فرمان دینامیکی – ۵۲
فرمان قدرتی – ۵۳
انواع فرمان های قدرتی – ۵۴
وضعیت خلاص فرمان – ۵۵
هنگام پیچیدن – ۵۶
فرمان قدرتی ساچمه ای با سوپاپ کنترل برگشتی خطی – ۵۷
توضیح سوپاپ کنترل برگشتی خطی – ۵۷
عملکرد سوپاپ کنترل برگشتی خطی ( حالت خلاص ) – ۵۷
چرخش پاد ساعتگرد غربیلک فرمان – ۵۸
چرخش ساعتگرد غربیلک فرمان – ۵۹
فرمان قدرتی رک و پینیون با سوپاپ کنترل برگشتی چرخشی – ۶۱
توضیح سوپاپ کنترل برگشتی چرخشی – ۶۲
عملکرد سوپاپ کنترل برگشتی چرخشی (حالت خلاص ) – ۶۲
پیچیدن به راست ـ چرخش ساعتگرد غربیلک فرمان – ۶۳
پیچیدن به چپ ـ چرخش پاد ساعتگرد غربیلک فرمان – ۶۴
محدودیت قدرت کمکی – ۶۶
خودرو نوع چهار چرخ فرمان – ۶۸
سیستم ترمز ضد قفل ( ) – ۶۸
عملکرد سیستم – ۷۰
سیستم های کنترل کششی ترمز ( ) – ۷۰
عملکرد سیستم – ۷۱
سیستم های کنترل پایداری – ۷۱
سنسورهای سیستم – ۷۲
عملکرد سیستم – ۷۳
لغات و اصطلاحات – ۷۵
منابع پایان نامه سیستم های فرمان – ۷۷