لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه38
فهرست مطالب
انواع سنگهای آذرین
دیدکلی
سنگهای آذرین تیره
سنگهای آذرین بینابینی
سنگهای آذرین کره ماه
پلاژیوبافت سنگ آذرین
پگماتیت
بافت درشت بلور
بافت شیشهای
فرایند دگرگونی
عوامل دگرگونی
خردههای اسکلتی کربنات کلسیم
خردههای اسکلتی سیلیسی
لامیناسیون های مسطح
ساختمان های درون لایه ای
ساختمان های رسوبی اولیه
ساختمان های رسوبی اولیه فیزیکی
ریپل مارک
آثار کنده شدگی یا خردشدگی
ساختمان های موجود در سطح زیرین لایه
ردهبندی پیشنهادی اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی IUGS
طبقهبندی مودال سنگهای آذرین
در اثر فرود آمدن قطرات باران بر روی رسوبات نرم حفره هایی تشکیل می گردد که اطراف آنها برآمده است و آثار باران نامیده می شود. این آثار بیشتر در مناطق باقی می ماند که باران به طور دایمی نبارد زیرا اگر باان به طور دائمی ببارد این آثار شسته شده از بین می روند.
آثار و قالبهای بلوری
در شرایط مناسب ممکن است بلورهای مختلفی از قبیل نمک ژیپس و یخ و غیره در سطح رسوبات نرم تشکیل گردد. چنانچه شرایط محیط تغییر می کند این رسوبات ذوب شده و از بین می روند. پس از ذوب این بلورها، حفره های باقی مانده از رسوبات پر می شوند و قالب بلوری را تشکیل می دهند. آثار بلورهای نمک در سطح لایه نشان دهنده بالا بودن درجه شوری محیط است.
آثار شیارهای جریانی
که شیارهای جریانی عبارت است از اشکالی که شبیه به کانالهای دانه دار و شیار مانند و در سطح رسوبات ماسه ای در سواحل تکیل میگردندو این آثار توسط جریان آب های کم عمق در سطح رسوبات ساحلی ساخته می شوند. این اثار در محیط های عهد حاضر دیده شده و احتمال مدفون شدن و حفظ شدن آنها اندک است.
ساختمان های حفره شده و پر شده
حفره های که در اثر تغییر شدت جریان آب در سطح رسوبات حفر و سپس با رسوبات دیگر پر شده اند را ساختمان های کنده شده یا حفر شده و پر شده می نامند. این نوع رسوبات در رسوبات رودخانه ای به مقدار زیادی یافت می شوند اگر کنده شدگی به مقدار زیاد و در مقیاس خیلی بزرگ صورت گیرد. تشکیل کانال را می دهد.
بررسی و تجزیه وتحلیل ویژگیهای فرهنگ سازمانی شرکت برق منطقهای مازندران و تأثیر آن بر اثربخشی نظام کیفیت
(از دید کاربران داخلی)
مقدمه
« حدود یک دهه است که بحث نظامهای مدیریت کیفیت و استانداردهای عمومی بینالمللی مرتبط با آنها یعنی 9000ISO در کشور ما به طور جدی مطرح است و تاکنون بسیاری از شرکتها اعم از کوچک و بزرگ، دولتی و خصوصی، خدماتی و تولیدی با انگیزههای مختلف موفق به استقرار این الگوها در مؤسسات خود شدند و بسیاری دیگر نیز در حال پیادهسازی این نظامها هستند» (شاهمحمدی،1382،12). در همین ارتباط، وجود موجی گسترده از سال 1375 به این طرف موجب شد تا بیشتر شرکتهای برق منطقهای و شرکتهای مدیریت تولید و توزیع برق نسبت به استقرار و اجرای نظام تضمین کیفیت منطبق با یکی از الگوهای یاد شده (ISO 9001 یا ISO 9002 ) و دریافت گواهینامه از شرکتهای گواهیدهنده مبادرت نمایند.
از آنجا که پیادهسازی هر یک از این الگوها و نظامها مستلزم صرف منابع (مالی، انسانی، زمان و … ) قابل ملاحظهای بوده و انرژی زیادی را از شرکتها به خود اختصاص داده است، ضروری است با انجام پژوهشهای منظم علمی، میزان اثربخشی این نظامها و مهمترین عوامل مؤثر بر آن در شرکتهای تابعه وزارت نیرو اعم از شرکتهای برق منطقهای، مدیریت تولید و توزیع را از جهات مختلف (کاربران داخل یا خارج از سازمان) مورد شناسائی و بررسی قرار داد و با شناخت دقیق ابعاد و نقاط قوت و ضعف این ابزارها، به استفاده بهینه و مطلوبتری از آن نائل گردید.
با مروری بر مطالعات انجام شده ـ به ویژه در کشورهای اروپائی ـ و نیز تجارب حاصله از اجرای نظامهای مدیریتی مشابه در داخل کشور چنین به نظر میرسد که در بین عوامل گوناگون اثرگذار بر اجرای صحیح و اثربخش این گونه نظامها به طور کلی و نظامهای «مدیریت / تضمین کیفیت» به طور اخص، عامل «فرهنگ سازمانی» یکی از مهمترین عاملهای کلیدی اثرگذار و تعیین کننده در میزان موفقیت و شکست این قبیل نظامها بهشمار میرود و در صورت عدم توجه شایسته و بایسته به ابعاد و ویژگیهای آن چه بسا موفقیت استفاده از این ابزارهای مدیریتی با شکست مواجه شود. (هامس ،1991؛ کوتر و هسکت ،1992؛ مکوبی ،1993؛ سراف و سباستین ،1993؛ وندونگ و ساندرز ،1993؛ شوستر ،1994؛ سینکلر و کالینز ،1994؛ به نقل از مالاک و دیگران ،1997،328 و ککاله ، 1998)
1-1- بیان مسأله پژوهش
موضوع پژوهش حاضر « بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگیهای فرهنگ سازمانی شرکت برق منطقهای مازندران و تأثیر آن بر اثربخشی نظام کیفیت از دید کاربران داخلی» به عنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت نیرو میباشد.
«فرهنگ سازمانی را در متون مدیریت به عنوان مجموعهای از ادراکات، هنجارها و ارزشهای مشترکی دانستهاند که مورد پذیرش اعضای سازمان بوده و در عمق زندگی سازمانی جریان دارد» (الوانی، 1378، 30). مجموعه مورد نظر، که در واقع معرف شخصیت و هویت هر سازمان است، موضوع نسبتاً جدیدی است که از حدود دو دهه قبل در ادبیات مدیریت مطرح گردیده و به استناد پژوهشهای فراوانی که در این باره صورت پذیرفته است تأثیر ویژه و تعیین کنندهای در موفقیت و شکست بسیاری از فعالیتهای مدیریت و سازمان و از جمله نظامهای مدیریت/تضمین کیفیت ایفا مینماید.
پژوهش حاضر به دنبال پاسخگوئی به سه سئوال مهم زیر است.
نخست، با توجه به الگوها و نظریههای نوین فرهنگ سازمانی چه فرهنگ سازمانی بر شرکت برق منطقهای مازندران حاکم است و این فرهنگ دارای چه ویژگیهائی است؟
دوم، آیا از دید معاونین، مدیران، کارشناسان و تکنیسینهای شرکت به عنوان کاربران داخلی نظام تضمین کیفیت (که بر اساس الگوی استاندارد جهانی ISO 9000-1994 از بیش از دو سال قبل در شرکت مستقر و به مرحله اجرا درآمده است)، نظام اثربخشی ارزیابی میگردد یا خیر؟
سوم، آیا همان گونه که در مبانی نظری موضوع پژوهش اشاره شده، ارتباطی میان فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکت برق منطقه ای مازندران و نگرش کاربران داخلی نظام کیفیت نسبت به اثربخشی این نظام وجود دارد یا خیر؟
1-2- قلمرو پژوهش (زمانی و مکانی)
قلمرو زمانی: این پژوهش در محدوده زمانی نیمه دوم سال 1381 تا نیمه اول سال 1382طراحی و به مرحله اجرا در آمده است.
قلمرو مکانی: از نظر مکانی، این پژوهش محدوده حوزه ستادی شرکت سهامی برق منطقهای مازندران (شامل حوزه مدیریت، شش معاونت و ستاد امورهای سهگانه بهرهبرداری) را در بر میگیرد.
1-3- اهمیت موضوع و انگیزه انتخاب آن
به اعتقاد پژوهشگر، پیادهسازی الگوی تضمین کیفیت ISO 9000)) به عنوان یک الگوی عملی برای نظاممند نمودن فعالیتهای سازمانی و اداری، یک رویداد مهم مدیریتی در سازمانهای دولتی کشور محسوب میشود. به خصوص از این جهت که مدیران سازمانهای دولتی را با مفاهیم نظام، تفکر نظاممند، فرایند و نگرش فرایندی، هدفگذاری و طرحریزی کیفیت، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، ممیزی و تفاوت آن با بازرسی و بسیاری از مفاهیم سیستمی دیگر نه به صورت مجرد و انتزاعی و در قالب مفاهیم نظری، بلکه به شکل مدلی عینی و کاربردی برای پیادهسازی آن در سازمان آشنا نموده است.
از سوی دیگر، در این الگو برای مدیریت ارشد سازمان مسئولیت خطیری در قبال موفقیت یا عدم موفقیت سیستم تعریف گردیده است به طوری که وی را ملزم مینماید تا قبل از هر چیز خطمشی و هدفهای خود را از استقرار سیستم به نحوی روشن و قابل درک در « بیانیه خطمشی کیفیت» بیان نماید، منابع لازم را برای تحقق اهداف تعیین شده گردآوری و تدارک نماید، مسئولیتها و اختیارات تمامی افراد و ارکان مؤثر بر کیفیت سازمان را مشخص و مدون سازد، نسبت به استقرار سیستم (بر اساس نظامنامه و هرم مستندات کیفیت) اقدام نماید و همچنین با انجام ممیزیهای دورهای داخلی و یا شخص ثالث از اجرای صحیح سیستم اطمینان حاصل نموده و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق بالفعل یا بالقوه نسبت به انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه اطمینان یابد و این همه ممکن نخواهد شد مگر با آگاهسازی و جلب مشارکت کلیه کارکنان کلیدی و مؤثر سازمان و مستندسازی دقیق روشهای اجرائی و دستورالعملها و مدارک پشتیبان که مجموعاً در نظامنامه کیفیت معرفی گردیده است.
بنابراین آنچه که تحت عنوان پیادهسازی نظام کیفیت در مجموعه سازمانهای تابعه وزارت نیرو اتفاق افتاده، زمینه بسیار مناسبی را برای بررسی علمی اجرای نظامهای مدیریتی و آثار تغییرات سیستماتیک آن در سازمانهای اداری (دولتی) ما فراهم ساخته است.
اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر میشود که فراموش نکنیم موجها و چالشهای مشابه دیگری نیز در راهاند. از جمله بحث ارتقاء سیستمهای موجود به ویرایش سال 2000، نظام مدیریت کیفیت جامع (TQM )، نظامهای خود ـ ارزیابی و مدلهای تعالی تجاری و موارد بسیاری از این قبیل.
حال که چند سالی است از استقرار و اجرای سیستمهای مدیریت کیفیت مبتنی بر الگوی تضمین کیفیت سری ایزو 9000 در شرکتهای تابعه وزارت نیرو میگذرد این موضوع چه در سطوح عالی تصمیمگیری وزارت نیرو و چه در سطح مدیریت و کارکنان شرکتهائی که به اجرای این نظام پرداختهاند کاملاَ مطرح است که پیاده سازی و اجرای این سیستم که در درجه اول برای نظم بخشی امور و فعالیتهای سازمانی صورت گرفته است، تا چه اندازه مفید بوده و در جهت اهدافی که برای آن تعیین شده است قرار داشته است؟
با توجه به اینکه پژوهشگر از آغاز بحث استقرار نظام کیفیت در شرکت برق منطقهای مازندران به عنوان مدیر دفتر تضمین کیفیت و بهرهوری، مجری پیادهسازی نظام و مسئول نگهداری و بهبود سیستم مذکور بوده است همواره به این سئوال اندیشدیده است که آیا اجرای این سیستم از دید استفادهکنندگان (کاربران) داخلی آن توانسته است به اهدافی که برای آن تعریف شده دست یابد و به گونه کلی آیا چنین الگوئی (استاندارد ایزو 9000) با فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکت و ویژگیهای آن ارتباطی دارد یا خیر؟
1-4- هدفهای پژوهش
پژوهش حاضر هدفهای اصلی و فرعی زیر را دنبال مینماید:
هدفهای اصلی:
• شناخت فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکت برق منطقهای مازندران و ویژگیهای آن
• شناخت نگرش کاربران داخلی نظام تضمین کیفیت (معاونین، مدیران، کارشناسان و تکنیسینها) در مورد اثربخشی نظام یاد شده
• شناسائی رابطه میان ویژگیهای فرهنگ سازمانی و تأثیر آن نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام کیفیت .
هدفهای فرعی:
• مقایسه یافتههای حاصل از اجرای ابزار اندازهگیری فرهنگ سازمانی در شرکت برق منطقهای مازندران و نمونههای اجرا شده در استرالیا و فنلاند
• بررسی روایی و اعتبار ابزارهای مورد استفاده
1-5- سوالهای پژوهش
در این پژوهش سه پرسش اصلی و 18 پرسش فرعی به شرح زیر مطرح است:
1- فرهنگ سازمانی شرکت برق منطقهای مازندران دارای چه ویژگیها (ابعادی) است؟
1-1- آیا بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی در واحدهای مختلف سازمانی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
1-2- آیا بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی و پست سازمانی پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
1-3- آیا بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی و تحصیلات پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
1-4- آیا بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی و بخش مشاغل پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2- از دید کاربران داخلی نظام تضمین کیفیت (معاونین، مدیران، کارشناسان و تکینسینها) اثربخشی این نظام چگونه ارزیابی میشود؟
2-1- آیا بین نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام کیفیت به تفکیک واحدهای مختلف سازمانی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2-2- آیا بین نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام کیفیت به تفکیک پست سازمانی پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2-3- آیا بین نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام کیفیت به تفکیک تحصیلات پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2-4- آیا بین نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام کیفیت به تفکیک بخش مشاغل پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
3- آیا بین ویژگیها (ابعاد) فرهنگ سازمانی و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-1- آیا بین ویژگی فرهنگی رهبری و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-2- آیا بین ویژگی فرهنگی ساختار و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-3- آیا بین ویژگی فرهنگی نوآوری و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-4- آیا بین ویژگی فرهنگی عملکرد شغلی و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-5- آیا بین ویژگی فرهنگی برنامهریزی و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-6- آیا بین ویژگی فرهنگی ارتباطات و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-7- آیا بین ویژگی فرهنگی محیط و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-8- آیا بین ویژگی فرهنگی جنبههای انسانگرایی و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-9- آیا بین ویژگی فرهنگی توسعه فردیو نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
3-10- آیا بین ویژگی فرهنگی جامعهپذیری هنگام ورود و نگرش کاربران داخلی در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
1-6- معرفی متغیرها
متغیر مستقل: در این پژوهش، فرهنگ سازمانی حاکم و ویژگیها (ابعاد) آن به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته است.
متغیر وابسته: نگرش کاربران داخلی نظام کیفیت در مورد اثر این نظام به عنوان متغیر وابسته میباشد.
متغیرهای مداخلهکننده: متغیرهای واحد سازمانی، پست سازمانی، تحصیلات و بخش مشاغل از جمله متغیرهای مداخلهکننده این پژوهش محسوب میگردد.
1-7- تعریف واژهها
فرهنگ سازمانی : «مجموعهای از ادراکات، هنجارها و ارزشهای مشترکی است که مورد پذیرش اعضای سازمان بوده و در عمق زندگی سازمانی جریان دارد» (الوانی، 1378،30).
ویژگیها (ابعاد) فرهنگ سازمانی : برای سنجش ویژگیها (ابعاد) فرهنگ سازمانی، در پژوهش حاضر از ابزاری استفاده شده که توسط برودفوت و اشکنسی (1994) توسعه یافته است. ویژگیهای مورد سنجش و تعاریف هر یک از ابعاد دهگانه آن به شرح زیر میباشد:
1. رهبری : نقشی که رهبران در هدایت سازمان، حفظ و نگهداری فرهنگ حاکم و ارائه خدمات به عنوان یک الگو بر عهده دارند.
2. ساختار : درجهای که ساختار سازمانی موجب محدودیت فعالیت اعضای سازمان، مشاهده تأثیر سیاستها و رویهها بر روی رفتار آنها و میزان تمرکز قدرت در سازمان میشود.
3. نوآوری : ریسکپذیری سازمان و رغبتی که به این امر نشان میدهد و میزان تشویق افراد به خلاقیت و نوآوری است.
4. عملکرد شغلی : درجه تأکید و میزان جهتگیری سازمان نسبت به عملکرد شغلی و این که آیا به عملکرد شغلی پاداشی تعلق میگیرد یا خیر.
5. برنامهریزی : وجود هدفهای روشن سازمانی و این که آیا برای دستیابی به این اهداف برنامه دارد و با جدیت برنامهها را دنبال میکند.
6. ارتباطات : تبادل آزادانه اطلاعات در همه سطوح داخلی سازمان (جائی که این امکان وجود داشته باشد)، مسیر گردش اطلاعات (از پائین به بالا و از بالا به پائین) و نقش و اهمیت شایعه در ارتباطات.
7. محیط : درجه پاسخگوئی سازمان به نیازهای مشتریان و میزان تأثیر و تأثر متقابل از سایر سازمانهای مشابه.
8. انسانگرائی محیط کار : میزان احترامی که سازمان برای اعضای خود قایل میشود و از آنها مراقبت میکند.
9. توسعه فردی : میزان تلاشی که سازمان جهت فراهم ساختن فرصتهائی برای توسعه مهارتهای اعضای خود به عمل میآورد و پاداشهائی که از مجرای توسعه مسیر شغلی و چالشی نمودن کار ارائه میدهد.
10. جامعهپذیری هنگام ورود به سازمان : مدت زمانی که یک عضو جدید در سازمان جا میافتد، درجهای که کارکنان احساس میکنند سازمان را شناختهاند، دامنه رسمی شدن و اثر بخشی فرایند جامعهپذیری. (اشکنسی و دیگران، 2000،140)
با توجه به مشابهت برخی از عناوین ویژگیهای فرهنگ سازمانی با وظائف مدیریت مانند رهبری، برنامهریزی و ساختار، ذکر این نکته لازم بنظر میرسد که در تمامی موارد فوق، مجموعة ادراکات، هنجارها و ارزشهای مشترک میان اعضای سازمان نسبت به هر یک از این ویژگیها مورد نظر است. به عنوان نمونه، ویژگی فرهنگی «برنامهریزی»، مبین آن است که آیا در میان اعضای سازمان عنصر هدف، هدفگذاری و داشتن برنامههایی برای تحقق و پیگیری آن در سازمان، به عنوان یک ارزش مطرح است یا اساساً این عنصر در میان اعضاء جایگاهی ندارد. بنابراین هریک از ویژگیهای دهگانه فوق صرفاً از منظر فرهنگی مورد تفسیر قرار میگیرد.
نظام(سیستم) کیفیت: ساختار سازمانی، روشهای اجرایی، فرایندها و منابع مورد نیاز برای به اجرا درآوردن مدیریت کیفیت (ایران ـ ایزو 8402، 1374،21)
نگرش :
نگرش «عبارت است از یک نوع آمادگی فکری و اعصابی (احساسی) که به وسیله تجربه سازماندهی میشود و بر روی عکسالعملهای انسان نسبت به کلیه پدیدهها و وضعیتهایی که با او سروکار دارد تأثیری جهتدهنده یا پویا میگذارد» (آلپورت، 1973 به نقل از: رفیعپور، 1372،6)
کاربران داخلی نظام تضمین کیفیت: به طور کلی کاربران نظام کیفیت را میتوان به دو گروه: خارجی (مشتریان بیرونی ) و داخلی (مشتریان درونی) تقسیم نمود.
در این پژوهش به جهت نقش و تأثیر تعیینکنندهای که نگرش کاربران داخلی این نظام در اجرا و یا عدم اجرای آن در سازمان ایفاء مینمایند نگرش این کاربران در مورد اثربخشی نظام تضمین کیفیت مورد بررسی قرار گرفته است.
منظور از کاربران داخلی در این پژوهش، مدیران ارشد (معاونین) و میانی (مدیران)، کارشناسان (فنی و اداری ـ مالی) و تکنیسینهای (فنی و اداری ـ مالی) شرکت برق منطقهای مازندران هستند که در دامنه عملکرد نظام تضمین کیفیت شرکت تعریف شده و این نظام در آن واحدها به اجراء درآمده است.
1-8- تعریف عملیاتی متغیرها
فرهنگ سازمانی حاکم: منظور از فرهنگ سازمانی حاکم، نمره کل هر پاسخگو از ابزار (پرسشنامه) فرهنگ سازمانی برودفوت و اشکنسی (1994) است که دامنه امتیازات آن بین 65 تا 455 است. به طوری که نمره 65 معرف فرهنگ سازمانی بسیار ضعیف و نمره 455 نشاندهنده فرهنگ سازمانی بسیار قوی میباشد.
ویژگیها (ابعاد) فرهنگ سازمانی: علاوه بر وضعیت فرهنگ سازمانی حاکم (نمره کل)، یازده بعد دیگر شامل ده ویژگی فرهنگی و نمره تعهد سازمانی در این ابزار مورد اندازهگیری قرار میگیرد. برای تعیین هریک از این ویژگیها، پنج گویه و جهت اندازهگیری تعهد سازمانی پانزده گویه بکار رفته است. دامنه نمرات هر یک از ویژگیهای دهگانه بین 5 تا 35 میباشد. به طوری که نمره 5 معرف « ضعف» و نمره 35 نشان دهنده « قوت» سازمان در آن ویژگی فرهنگی مورد نظر میباشد.
نگرش به اثربخشی نظام تضمین کیفیت: مجموع امتیازات هر پاسخگو در«ابزار سنجش نگرش کاربران داخلی به اثربخشی نظام کیفیت» مبین نگرش یا میزان موافقت و مخالفت پاسخگو نسبت به اثربخشی نظام یادشده میباشد.
در این ابزار نمره 65 مبین بیشترین میزان مخالفت و نمره 455 نشاندهنده بیشترین میزان موافقت نسبت به اثربخشی نظام کیفیت میباشد.
واحد(های) سازمانی: منظور از واحدهای سازمانی، حوزه مدیریت (دفاتر روابط عمومی و مجامع عمومی) و شش معاونت برنامهریزی و تحقیقات، انتقال (دفتر نظارت برانتقال، مرکز دیسپاچینگ منطقهای شمال و ستاد امورهای سهگانه بهرهبرداری مرکز، غرب و شرق مازندران)، طرح و توسعه، نظارت بر توزیع، منابع انسانی (دفاتر برنامهریزی نیروی انسانی و آموزش و تشکیلات و روشها)، مالی و پشتیبانی (امور بازرگانی و اداره انبارها) شرکت برق منطقهای مازندران است.
1-9- روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر ماهیت و اهداف، از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها برای آزمون فرضیهها، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. همچنین از آنجائیکه در این پژوهش رابطهی میان متغیرهای «فرهنگ سازمانی» و «نگرش کاربران داخلی نسبت به اثربخشی نظام کیفیت» نیز مورد بررسی قرار میگیرد از نوع همبستگی است.
1-10- ساختار گزارش
پایاننامه حاضر در پنج فصل به شرح زیر تهیه گردیده است:
فصل اول به بیان کلیات پژوهش اختصاص یافته است. در این فصل سعی شده ضمن بیان دقیق موضوع پژوهش و انگیزه انتخاب آن، به اهمیت موضوع، اهداف، سئوالات، فرضیهها و متغیرهای پژوهش و نهایتاَ تعاریف توصیفی و عملیاتی متغیرها پرداخته شود.
در فصل دوم تلاش گردیده با مراجعه به منابع و مراجع معتبر داخلی و خارجی ضمن بیان مبانی نظری پژوهش و نتایج پژوهشهای بعمل آمده در این زمینه، چارچوب و اساس نظری پژوهش تبیین شود.
در فصل سوم با تعریف جامعه آماری، نمونه و روش نمونهبرداری، حجم نمونه و روش تعیین آن، ابزارهای اندازهگیری دادهها، نحوه تعیین اعتبار و روائی ابزارهای اندازهگیری و نهایتاَ روش تجزیه و تحلیل دادهها زیر عنوان روش تحقیق ارائه گردیده است.
فصل چهارم به ارائه یافتهها (نتایج) پژوهش در سه بخش توصیفی، تحلیلی و یافتههای فرعی اختصاص یافته است.
فصل پنجم به خلاصه، تفسیر، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها اختصاص دارد. در این فصل ضمن بیان خلاصهای از مسأله، روش و یافتهها و محدودیتهای پژوهش، ارتباط نتایج پژوهش و یافتههای پیشین و همچنین پیشنهاداتی برای کاربرد نتایج حاصله ارائه خواهد شد.
نهایتاَ ضمن معرفی منابع و مراجع مورد استفاده، نمونهای از ابزارهای بکار رفته برای اندازهگیری متغیرها و برخی دیگر از نتایج آماری در بخش پیوستها ارائه میشود.
2ـ مبانی نظری
مقدمه
این فصل به مروری بر ادبیات موضوع و تلخیص و تحلیل اهم پژوهشهای به عمل آمده در دو زمینهی مهم و مرتبط پژوهش، یعنی « فرهنگ سازمانی» و « اثربخشی نظام کیفیت» و ارتباط میان این دو اختصاص دارد. بنابراین سعی خواهد شد ضمن مروری بر مفاهیم، تعاریف و مبانی نظری موضوع تحقیق و پیشینهی پژوهشهای به عمل آمده در این دو زمینه، چارچوب نظری مناسبی برای انجام پژوهش ارائه گردد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 163 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
فرمت پروپوزال ها word و قابل ویرایش
شامل:
اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش پرخاشگری
بررسی ابعاد هوش هیجانی بین دانشجویان
اثر بخشی دوره های آموزشی مربیان مهد کودک
اثر بخشی درمان فراشناخت
بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه
بررسی پارامترهای هندسی مهاربند زانویی
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:130
فهرست مطالب :
1-1- مقدمه.............................................. 2
1-2- شکل پذیری سازه ها ......................................................... 4
1-3- مفصل و لنگر پلاستیک ......................................................... 5
1-4- منحنی هیستر زیس و رفتار چرخه ای سازه ها ............................. 6
1-5- مقایسه رفتار خطی و غیر خطی در سیستمهای سازه ای ................... 7
1-6- ضریب شکل پذیری .......................................... 8
1-7- ضریب کاهش نیروی زلزله در اثر شکل پذیری سازه .................................... 9
1-8- ضریب اضافه مقاومت ............................................. 10
1-9- ضریب رفتار ساختمان .............................................. 10
1-10- ضریب تبدیل جابجایی خطی به غیر خطی ..................... 12
1-11- سختی ......................................................................... 12
1-12- مقاومت ............................................................... 12
1-13- جمع بندی پارامترهای کنترل کننده ................................. 12
فصل دوم :
2-1-1- قاب فضایی خمشی ..................................................... 14
2-1-2- تعریف سیستم قاب صلب خمشی ................................................... 14
2-1-3- رفتار قابهای خمشی در برابر بار جانبی ...................................... 15
2-1-4- رابطه بار – تغییر مکان در قابهای خمشی ............................................ 16
2-1-5- رفتار چرخه ای قابها ....................................................... 16
2-1-6- شکل پذیری قابهای خمشی ............................................ 16
2-1-7- مفصل پلاستیک در قابهای خمشی ....................................... 17
2-1-8- مشخص کردن لنگر پلاستیک محتمل در مفصل پلاستیک .................................. 18
2-1-9- کنترل ضابطه تیر ضعیف – ستون قوی ............................... 18
2-1-10- چشمه اتصال ....................................................... 19
2-1-11- اثرات چشمه اتصال بر رفتار قاب خمشی ............................ 19
2-1-12- طراحی چشمه اتصال ........................................................ 19
2-1-13- اثرات نامعینی ......................................................... 20
2-2-1- سیستم مهاربندی همگرا ................................................... 20
2-2-2- پاسخ رفت و برگشتی مهاربندهای فولادی ......................................... 21
2-2-3- ضریب کاهش مقاومت فشاری مهاربند ........................... 23
2-2-4- رفتار لرزه ای قابهای فولادی با مهاربندی ضربدری ...................................... 23
2-2-5- رفتار کششی تنها .................................................... 24
2-2-6- رفتار کششی – فشاری ................................................... 24
2-2-7- تاثیر ضریب لاغری در رفتار قاب با مهاربندی همگرا ....................... 24
2-2-8- سیستم دوگانه قاب خمشی و مهاربندی همگرا ......................... 25
2-3-1- سیستم مهاربندی واگرا ........................................................ 25
2-3-2- سختی و مقاومت قاب ................................................... 26
2-3-3- زمان تناوب قاب .............................................. 27
2-3-4- مکانیزم جذب انرژی ..................................................... 27
2-3-5- نیروها در تیرها و تیر پیوند .................................................. 29
2-3-6- تعیین مرز پیوندهای برشی و خمشی ................................................ 30
2-3-7- تسلیم و مکانیزم خرابی در تیر پیوند ............................................ 31
2-3-8- اثر کمانش جان تیر پیوند ...................................................... 31
2-3-9- مقاومت نهایی تیر پیوند ............................................ 32
2-4-1-سیستم جدید قاب با مهاربندی زانویی ............................. 32
2-4-2- اتصالات مهاربند – زانویی ................................................ 35
2-4-3- سختی جانبی الاستیک قابهای KBF.................................... 35
2-4-4- اثر مشخصات اعضاء بر سختی جانبی ارتجاعی سیستمهای KBF............. 37
2-4-5- رفتار غیر خطی مهاربند زانویی تحت بار جانبی................................. 37
فصل سوم :
3-1- مقدمه ............................................................ 41
3-2- مشخصات کلی ساختمان .............................................. 41
3-3- بارگذاری جانبی ...................................................... 44
3-3-1- بارگذاری ثقلی ...................................................... 44
3-3-2- بارگذاری جانبی ....................................................... 45
3-4- تحلیل قابها...................................................................... 46
3-5- طراحی قابها ...................................................... 48
3-5-1- کمانش موضعی اجزاء جدار نازک .................................... 48
3-5-2- کمانش جانبی در تیرها و کمانش جانبی – پیچشی در ستونها ........................ 50
3-6- طراحی قابهای TKBF................................................... 53
3-7- طراحی اعضای زانویی .......................................... 54
3-8- طراحی تیرها و ستونها ......................................................... 55
3-9- طراحی اعضای مهاربندی ........................................................... 55
3-10- طراحی قابهای EBF..................................................... 55
3-11- طراحی قابهای CBF..................................................... 55
3-12- نتایج طراحی مدلها ............................................. 56
3-12-1- سیستم TKBF + MRF ................................................... 56
3-12-2-سیستم EBF + MRF................................................... 57
3-12-3- سیستم CBF + MRF.................................................. 57
3-13- کنترل مقاطع انتخابی با قسمت دوم آئین نامه AISC....................... 58
3-13-1- کنترل کمانش موضعی .......................................................... 58
3-13-2- کنترل پایداری جانبی اعضای زانویی ....................................... 58
3-14- بررسی رفتار استاتیکی خطی سیستمهای KBF و EBF و CBF و مقایسه آنها با یکدیگر ..... 58
3-14-1- مقایسه تغییر مکان جانبی مدلها...................................... 59
3-14-2-مقایسه پربود طبیعی مدلها............................................ 59
3-14-3- بررسی نیروپذیری المانهای زانویی در قابهای TKBF.......................... 60
3-14-4- بررسی نیروهای داخلی ایجاد شده در تیر کف...................................... 61
3-14-5- بررسی نیروی فشاری در اعضای قطری .................................................... 63
3-15- بررسی اثر پارامترهای هندسی قاب روی سختی سیستمهای KBF................... 63
3-15-1- بررسی اثر و بر سختی ارتجاعی سیستمهای TKBF................. 64
3-16- تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی .................................. 81
3-16-1-معادلات تعادل دینامیکی .................................................. 81
3-16-2- مشخصات دینامیکی قابهای مورد مطالعه ................................ 82
3-16-3- شتاب نگاشتهای اعمالی ............................................. 83
3-16-4-نتایج تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی ....................................... 92
فصل چهارم :
4-1- نتایج ........................................................ 96
4-2- ضوابط طراحی زانویی ..................................... 97
4-3- پیشنهادات ........................................................ 99
پیوست 1 .................................................... 100
پیوست 2......................................................... 107
پیوست 3......................................................... 111
مراجع ....................................................... 118
چکیده :
سختی و شکلپذیری دو موضوع اساسی در طراحی ساختمانها در برابر زلزلهاند. ایجاد سختی و مقاومت به منظور کنترل تغییرمکان جانبی و ایجاد شکل پذیری برای افزایش قابلیت جذب انرژی و تحمل تغییرشکلهای خمیری اهمیت دارند. در طراحی ساختمانهای فولادی مقاوم در برابر زلزله، استفاده از سیستمهای قابهای مقاوم خمشی MRF ، قابهای با مهاربند همگرا CBF و قابهای با مهاربند واگرا EBF رایج است.
قابهای مقاوم خمشی MRF ، شامل ستونها و تیرهایی است که توسط اتصالات خمشی به یکدیگر متصل شدهاند. سختی جانبی این قابها به سختی خمشی ستونها، تیرها و اتصالات در صفحه خمش بستگی دارد. در طراحی این قابها فلسفه تیر ضعیف و ستون قوی حاکم است. این امر ایجاب میکند که تیرها زودتر از ستونها تسلیم شوند و با شکل پذیری مناسب خود، انرژی زلزله را جذب و مستهلک کنند و اتصالات دربارهای حدی با شکل پذیری غیرارتجاعی مناسب خود، قابلیت تحمل تغییر شکلهای خمیری را بالا ببرند.این قابها دارای شکل پذیری مناسب ولی سختی جانبی کمتری هستند(شکل1-1 ).
قابها با مهاربند همگرا CBF ، در برابر زلزله از نظر سختی، مقاومت و کنترل تغییرمکانهای جانبی در محدوده خطی دارای رفتار بسیار مناسبیاند، ولی در محدوده غیرارتجاعی به علت سختی جانبی مهاربندها، قابلیت جذب انرژی کمتری دارند و در نتیجه دارای شکل پذیری کمتریاند. قابهای با مهاربند همگرا شکلهای مختلفی دارند که در آئین نامه 2800 ایران برخی از آنها معرفی شده است. در این قابها برش وارده در ابتدا توسط اعضای قطری جذب شده و سپس مستقیماً به نیروی فشاری و کششی تبدیل شده و به سیستم قائم انتقال مییابند (شکل 1-2 ) .
در قابهای با مهاربند واگرا EBF ، عضو قطری بصورت برون محور به تیر کف متصل میگردد. در محل اتصال تیر و ستون و مهاربند مقداری خروج از مرکزیت ایجاد میشود به نحوی که تیر رابط توانایی تحمل تغییر شکلهای بزرگ را داشته باشد و همانند فیوز شکل پذیر عمل کنند (شکل 1-3 ).
لذا یکی از اهداف اصلی در طراحی این قابها در برابر زلزله، جلوگیری از کمانش مهار بندها از طریق بوجود آمدن مفاصل پلاستیک برشی و خمشی در تیرهای رابط میباشد. قابهای با مهاربند واگرا از قابلیت هر دوی قابهای مقاوم خمشی و قابهای با مهاربند همگرا بهره گرفتهاند و بنابراین سختی و شکل پذیری مناسب را به صورت توام تامین میکنند. تعیین صحیح طول تیرهای رابط و طراحی مناسب آنها بسیار حائز اهمیتاند. اگرچه قابهای EBF دارای رفتار بسیار مناسبتریاند، ولی با تسلیم تیر رابط در اثر بارهای زلزله، خسارات جدی به کف وارد خواهد شد و چون این عضو به عنوان یک عضو اصلی سازهای محسوب میشود، ترمیم سازه نیز مشکل خواهد بود. این موضوع و گسترش مفاصل پلاستیک به تیرها و سپس به ستونها در قابهای EBF ، تمایل به یافتن سیستمهای جدید مقاوم در برابر زلزله با رفتار مناسبتر از لحاظ شکل پذیری و سختی جانبی را افزایش میدهد. در این راستا تلاشهای صورت گرفته ، منجر به پیشنهاد سیستمی به نام مهاربند زانویی KBF شده است [ 3 ] ( شکل1-4 ) .
در این سیستم وظیفه تامین سختی جانبی به عهده مهاربند قطری بوده که حداقل یک انتهای آن به جای اتصال به محل تلاقی تیر و ستون، به میان یک عضو زانویی متصل است و دو انتهای این عضو زانویی به تیر و ستون اتصال دارد.
در واقع با وارد آمدن نیروی مهاربند به این عضو، سه مفصل پلاستیک در دو انتها و محل اتصال آن به مهاربند تشکیل میگردد و باعث جذب و استهلاک انرژی زلزله خواهد شد. از آنجا که در این سیستم پیشنهادی، مهاربندهای قطری برای عدم کمانش طراحی نمیگردند، رفتار آن تحت بار رفت و برگشتی، بسیار شبیه رفتار سیستم مهاربند ضربدری یا همگرا بوده و منحنی رفتار هیسترزیس آن به صورت ناپایدار و نامنظم بوده و سطح خالص زیر منحنی، کاهش مییابد. بنابراین قادر به جذب انرژی زیادی نیست.
به همین دلیل در تکمیل این سیستم پیشنهاد گردید [4] تا همانند مهاربند واگرا EBF ، عضو مهاربندی برای عدم کمانش و تسلیم، طراحی گردد. در این صورت میتوان تنها از یک عضو مهاربندی استفاده کرد.
هدف نهایی در طرح و کاربرد این سیستم این است که در پایان زلزله وارده، تنها عضو زانویی دچار تسلیم و خرابی شده باشد و قاب و مهاربند آن همچنان ارتجاعی مانده و دچار کمانش یا تسلیم نگردیده باشد تا بتوان تنها با تعویض عضو زانویی، مجدداً سیستم را مورد استفاده قرار داد.
در ادامه برخی از مفاهیم لرزهای و همچنین سیستمهای مختلف مهاربندی جانبی سازهها با بیان ویژگیهای آنها به طور مختصر بیان خواهد شد. سپس به بررسی بیشتر سیستم مهاربندی جانبی زانویی خواهیم پرداخت و بهترین نمودار برای ابعاد هندسی این سیستم که سختی و شکلپذیری توام را نتیجه دهد، معرفی خواهیم نمود.
و...
NikoFile