تحقیق سیر تحول وتطور نقوش محرابی

 تحقیق سیر تحول وتطور نقوش محرابی

چکیده تحقیق

 

در این تحقیق در ابتدای امر سعی بر آن شده تا معنی و مفهوم محراب در فرهنگهای لغت و همچنین جایگاه آن در ادبیات عرفانی ارائه شود . در مرحله بعد تقسیم بندی های مختلف و نظریاتی که در مورد ریشه محراب و منشا پیدایش این نقش می باشد مورد بررسی قرار گرفته و در مورد هر کدام توضیحات لازم ارائه شده است ؛ به عنوان مثال در مورد محرابی در اسلام پس از عنوان نظریه ، به موضوعاتی از قبیل محرابهای اولیه ، نقش محراب در مساجد ، مشهورترین محرابهای جهان اسلام ، محراب در معماری اسلامی و ... اشاره شده است ؛ و یا در مورد نظریه محراب و مهرابه پس از توضیح ارتباط محراب با مهرابه های آئین مهری ، به توضیح در مورد شکل مهرابه ها ، تمثیل کشتن گاو ، مهرابه های ایران و ... پرداخته شده است .

پس از بررسی ارتباط نمکدانهای عشایری ایران با نقش محراب ؛ طرحهای مختلف محرابی را به همراه عکسهای مربوط به آن شرح داده ایم ؛ و در انتها نیز علاه بر بررسی نماد در قالیهای محرابی و جانمازی ، به بررسی چند نمونه از قالیهای محرابی موجود در موزه فرش پرداختیم .

با امید به اینکه تحقیق حاضر مورد توجه قرار بگیرد .

 

تعداد صفحات 71 word

 

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه و بیان مساله   (۱-۱

پیشینه تاریخی تحقیق   (۱-۲

فصل دوم : مواد و روشهای تحقیقفصل دوم : مواد و روشهای تحقیق

۱-۲) نوع و روش تحقیق

۲-۲) فرضیه تحقیق

۳-۲) اهداف تحقیق

فصل سوم : یافته های تحقیق

۱-۳) معانی محراب در فرهنگهای لغت فارسی و عربی

۲-۳) محراب در ادبیات عرفانی

۳-۳)  تقسیم بندی کلی در مورد منشا پیدایش نقوش محرابی

۴-۳)  پوست حیوانات

۵-۳) محرابی در اسلام و رابطۀ آن با مهرابه ها

          ۱-۵-۳) محرابهای اولیه

          ۲-۵-۳) نقش محراب در مساجد و دیگر اماکن مذهبی

          ۳-۵-۳) مشهورترین محرابهای جهان اسلام

          ۴-۵-۳) محراب در معماری اسلامی

          ۶-۳) محراب کلیساها و وجه تشابه و تفاوت آنها با محراب مساجد

۷-۳) محراب در آئین مهری

          ۱-۷-۳) مهرابه در آئین مهر

          ۲-۷-۳) شکل مهرابه ها

          ۳-۷-۳) تمثیل کشتن گاو

          ۴-۷-۳) بررسی نقش غار در آئین میترا

          ۵-۷-۳) مهرابه های ایران

۸-۳) رنگ در محراب

۹-۳) کتیبه های تزئینی محرابها

۱۰-۳) ارتباط نمکدانهای عشایری ایران و نقش محراب و انعکاس نقوش شبیه به آن بر روی انواع تاچه های بختیاری

۱۱-۳ ) قالیهای محرابی

          ۱-۱۱-۳)طرح محرابی ستوندار

          ۲-۱۱-۳) طرح محرابی قندیلی

          ۳-۱۱-۳) طرح محرابی درختی

          ۴-۱۱-۳) طرح محرابی گلدانی

          ۵-۱۱-۳) طرح محرابی دورنما

          ۶-۱۱-۳) طرح سجاده ای (طرح سجاده شاه عباسی)

          ۷-۱۱-۳) تفاوت قالیچه های طرح سجاده ای با قالیچه های سجاده

          ۸-۱۱-۳) طرح محرابی هزار گل (گل و بوته دار)

          ۹-۱۱-۳) طرح محرابی باغی (محرابی چهارباغ)

          ۱۰-۱۱-۳ ) طرح محرابی گنبدی (گنبددار)

          ۱۱-۱۱-۳) طرح محرابی ترنجی (ترنج دار)

          ۱۲-۱۱-۳) طرح محرابی تصویری (تصویردار)

         ۱۳-۱۱-۳) طرح گلدانی حاج خانمی

         ۱۴-۱۱-۳) طرح دو محرابه

         ۱۵-۱۱-۳) طرح سجاده چند محرابه (۳،۵،۷ یا ۹ محراب)

        ۱۲-۳) نمونه هایی از محرابهای مختلف ( عکس )

۱۳-۳) طرح محرابی و سجاده ها در مناطق مختلف

۱۴-۳) محرابی در مناطق مختلف

۱۵-۳ ) نقش ناظم

۱۶-۳ ) نماد در قالی

          ۱-۱۶-۳ ) نماد سرو

          ۲-۱۶-۳ ) نماد شجره الاخضر

۱۷-۳ ) چند نمونه از قالیهای محرابی موزة فرش

  فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها

 فصل پنجم : پیشنهاد و جمع بندی

 فصل ششم : فهرست زیر نویسها / منابع و مآخذ



خرید و دانلود  تحقیق سیر تحول وتطور نقوش محرابی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.