لینک پرداخت و دانلود "پایین مطلب:
فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 95
فهرست مطالب:
کاشی :
انواع کاشی
انواع کاشی و یژگیهای آن:
ب)کاشی کف( سرامیک):
کاشیسازی
کاشی گلی:
کاشی جسمی:
مراحل ساخت کاشی
ابزارهای مورد استفاده در ساخت کاشی:
طرز تهیه و ساخت کاشی
قالبگیری و شکلدادن:
تاریخچه هنر کاشیکاری در جهان:
برای خدا و شاهزادگان زمینی
شکوه ترسیمشده
عصر ماشین
تفوق علم طراحی
دنیای نو
قسمتی از متن:
تاریخچه هنر کاشیکاری در جهان:
هنر کاشیکاری سابقه طولانی داد و قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد میرسد که اول با آجرهای لعابدار برای استحکام و نماسازی بنا توأم استفاده میشد. ولی رفتهرفته در آرایشهای ظاهری ساختمان و نماسازی نیز کاربرد یافت.[1]کاشی همیشه در معماری اورپائیان بکار میرفته است. حتی در اولین ساختماهای آجریی و سنگی بناشده نیز کاشی درواقع بخش مهمی از میراث واقعی و عینی ما را تشکیل می دهد. تفاوت در روشهای ساخت کاشی، تنوع روشهای بکارگیری و شیوههای نوین و زیبای تزئین آنها همگی در کنار هم تاریخ زیبا و اسرارآمیز از کاشی بدست میدهد.
البته کاشی فقط منحصر به اروپا و امریکا نیست و در این مقاله میتوان به کاشیهای اسلامی در خاورمیانه یا کاشیهای هندی و چینی اشاره کرد که نمونههایی از میراث غنی و باشکوه دیگر کشورها بشمار میآیند البته این نکته ورای بحث حاضر و گسترده تر از چنین مقالهای کوتاهی است.
کاشیهای موجود در اروپا دارای تنوع و گوناگونی بسیاری درکشورهای این قارهاند. دلایل ازبین رفتن یا بقای کاشی بسیارست اما تقریباً هیچ چیزی به اندازه جنگ جهانی اول و دوم مخربتر نبودهاند. تغییرات و سلیقهها و روشهای کار و زندگی که به خود تأثیری بیشمار برکاشی داشته و در نهایت به جایگزین کاشیهای قدیمی با انواع جدید آن منجر گردید.
افزایش استفاده از کاغذدیواری در قرنهای 18و 19 نکتهای درخود توجه است. مقایسه احیاءکنندگان ابنیه باستانی نیز آثاری تأسفبار از خود بجای گذاشتهاند. در قرن 19 بسیاری از کلیساهای کوچک وبزرگ قرون وسطی درواقع طعمه سبکهای نوین معماری نظیر« ویولت ل دوکViollet- Le- Duc درفرانسه یا سرجورج گیلبرت اسکات Sir Gorge Gillbert Scott در بریتانیا متأسفانه طی بازسازی قرن نوزدهم اکثر کاشیهای قرون وسطی از بین رفتند. د رخلال قرن 20 دلیل عمده تهاجم و نابودی احیاء و بازسازی سریع شهرها بود و هلند که بواسطه ساختمانهای کاشیشدهاش بسیار معروف بود هماکنون به ندرت دارای کاشیهای مربوط به قرن 17 یا حتی 18 میباشد.
در کشورهایی که شیوه صنعتیشدن ساختمانسازی و بازسازی شهری به کندی پیش رفتهاست نمونههای بسیاری از کاشیهای اولیه باقیماندهاند. قسمتهایی از ایتالیا و جنوب اسپانیا، پرتغال میراثی از کاشیهای اصیل خود را حفظ کردهاند ( بخصوص در عبادتگاهها، کاخها، یا خانههای اشرافی) اغلب کاشیهای قرن 19 در اوایل قرن 20 را میتوان در شمال اروپا و امریکا یافت. این مسئله و این رشد سطح آگاهی نسبت به میراث گرانبهای کاشیهای اروپایی و امریکا بیشتر به خاطر علایق و گردآورندگان کاشی و نیز گروههای حفظ تاریخ طبیعی بودهاست.
پدیده جمعآوری کاشی به قرن 19 بازمیگردد که هم تأثیری منفی و هم مثبت داشتهاست. جداکردن کاشی از محل نصب در واقع فاصلهای بین محیط اصلی و کاربرد آنها قائل است. از طرفی دیگر بسیاری از کاشیها با این روش از خط نابودی فاصله گرفته و هماکنون در کلکسیونهای عمومی یا خصوصی بسر میبرند. چنانچه ساختمانی از بین برود تنها آیندگان میتوانند از عکسهای آن استفاده کنند. کاشیهای تزئینی کف مربوط به قرون وسطی در مکانهای گوناگون بریتانیا مورد استفاده قرار میگرفتند و در کاخ قرون وسطایی« الحمبرا Alhambra » که متعلق به مغربیهای مسلمان در جنوب اسپانیاست. هنوز هم کاشیهای موزائیکی آن دوران به چشم میخورند. در اوایل قرن 19 بکاربردن تکنیکهای نقاشی چندرنگ بر روی کاشی با روکش قلع از ایتالیا به تمام اروپا توسعه یافت و درکاشیهای منقوش و صفحات نقشدار باشکوه و مجلل قرون 16 و 17 و اوایل قرن 18 توسط سفالگران اسپانیایی، هلندی ، پرتغالی به اوج خود رسید. دوره رنسانس یکی از مهمترین دوران مربوط به تولید کاشی در اروپا بود بطوریکه در این دوره نمای داخلی تمام دیوارها از بالا تا پائین با کاشیهای نقاشیشده آراسته میشدند. انعکاس این توسعه تحت تأثیر صنعت کاشی هلندی، حتی در فرانسه و بریتانیا، آلمان، و دانمارک نیز به چشم میخورد.
مجدداً در خلال انقلاب صنعتی تولید عمده کاشی به شمال اروپا تغییر مکان یافت و تغییرات حائز اهمیتی در زمینه فنآوری و تولید رخ داد. یکی از مهمترین تکنیکها چاپ طرح برروی کاشی سرامیکی بود که اولین بار در نیمه دوم قرن 18 در« لیورپول Liverpool » توسعه یافت. بریتانیا در خلا قرن 19 جهان را به سوی ماشینیشدن، تولید و تزئین کاشی هدایت کرد و تولید انبوه طی نیمه دوم قرن 19 منجر به ارزانشدن و قابل دسترسشدن بیشتر کاشی گردید. کاشی به دلایل گوناگون و برای مصارف متعدد در اغلب کلیساها، مکانهای عمومی و خانههای بریتانیایی بکار میرفت این پیشرفتها تأثیر بارزی بر تولید کاشی در سایر نقاط اروپا داشت و حتی در امریکا برای جوابگویی به تقاضای دنیای جدید تولید انبوه کاشی نیز عملی گردید. همچنین طراحان و معماران نیز در این توسعه صنعتی تآثیرگذار بودند. برای مثال از طراحان بریتانیایی نظیر« والترکرین Walter Crean » و « ویلیامموریس William Morris » و« ویلیام مورگان William De Morgan » و معماران اسپانیایی و هلندی مانند« آنتونیو گائودی Antonio Gaudi » و « هندریکو برلیج Henndrico Berliage » نام برد.
در قرن حاضر تمایل مفرط نوگرایان به مواد خام، عریان و زشتی نظیر شیشه و آهن باعث شد کاربرد وسایل تزئینی نظیر کاشی در معماری کنار گذاشته شود. تحولات هنر معماری در بیشتر شهرها طی سالهای 1960 ،1970 باعث نابودی تعداد زیادی از ساختمانهای قرن 19 بالطبع مفقودشدن کاشیهای نصبشده گردید.
خوشبختانه با محافظت از بیشتر مکانهای باستانی و علاقه مجدد معماران پس نوینگرا به کاشیهای تزئینی سرعت این روند مخرب کمتر شدهاست. امروزه علاوه بر اکثر تولیدکنندگان کاشی تعداد زیادی از هنرمندان مرد و زن کارگاههای کوچکی را راهاندازی کرده و به تولید کاشیهای تزئینی دستی در انواع جالب ودرخور توجهی همت گماشتهاند.