عنوان :
بررسی میزان تأثیر اردوهای تربیتی و آموزشی
بر رشد شخصیت دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه تبادکان از دیدگاه معلمین مربوطه در سال تحصیلی 78-77
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 96 صفحه
چکیده
پروژه فعالیتی است که از نظر آموزش و پرورش دارای ارزش میباشد و متوجه هدف معینی است. واحد کار مستلزم بررسی و جمع آوری اطلاعات و یافتن راه حل مطالعه و انجام کار عملی است.
فراگردهای این پروژه که در واحدهای آموزشی صورت گرفته است میتواند در جهت تبحر و تثبیت مطالعات تحقیقاتی دانشجویانآتی موثر واقع شود.
اردوهای تربیتی در میان فعالیتهای گوناگون تربیتی از اهمیت و اعتبار ویژهای برخوردار است. اردو یکی از بهترین و مناسب ترین شرایطی است که میتوان طی آن به تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان پرداخت. به جرأت باید گفت سازندگی اردو تا حدی است که چه بسا نتوان با روزها و ماهها کار معمولی در خانه و مدرسه به نتایج مطلوب آن رسید.
تشکیل اردوگاهها واختصاص بودجهای قابل توجه به آن، آموزش مربیان ویژه و اجرای برنامه ریزی دقیق و حساب شده از مواردی است که هم اکنون اغلب کشورهای جهان با درک آثار کار اردویی توجه خاصی بدان مبذول میدارند و یکی از ارکان تربیتی خود را بر محور اردو قرار داده اند و به عنوان کاری پرارزش و پراعتبار، آینده ساز و بسیار مهم تلقی میشود.
بنابراین با توجه به اهمیت اردوهای تربیتی و پیشرفتهای پیچیده صنعتی و شهری و مسائل روزافزون فساد اخلاقی و جوامع شهری و تهاجمات فرهنگی بیگانگان از اهم وظایف آموزش و پرورش و دستگاهها و مراکز فرهنگی و تربیتی اهتمام فراوان نسبت به برگزاری اردوهای تربیتی در سطح مدارس کشور میباشد. اگر علاقمند به فرهنگ خودی هستیم و به آب و خاک کشورمان عشق می ورزیم وهنوز به آرمانها مقدس اسلام پایبند هستیم باید در جستجوی این کار مهم برآئیم.
مقدمه
بدون شک در هر عصر و زمانی مقتضیات خاصی را ایجاب میکند. زمانی بود که سفر کجاوه و درشکه و اسب غرورآمیز و افتخار انگیز بود. ولی امروزه آنها جای خود را به قطارها و جتهای سریع السیر داده اند. در اروپای قرون وسطی، محتوای کتابهای درسی را کلیسای کاتولیک تعیین میکرد و منطق، منطق ارسطویی بود و هر نوع بدعت و نوآوری محکوم میشد. جز آنچه که در کتابهای پیشینیان آمده بود مورد قبول قرار نمیگرفت. مردم برای حل مسائل و مشکلات خود تنها به نوشتههای فلاسفه گذشته مراجعه میکردند و چنانچه در این نوشتهها راه حلی پیدا نمیشد مسائل را غیر قابل حل میدانستند.
ولی امروزه متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که آموزش مطلوب موقعی صورت میگیرد که اولا ٌ : متناسب با رشد شاگردان باشد. ثانیاٌ شاگردان در اجرای آن نقش فعالی داشته باشند و این امکان پذیر نیست جز در سایه تحقیق مستمر و پیگیر در هر شرایط و زمان. در جامعه امروز همه ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و یا در حال پیشرفت، به مسأله تربیت توجه دارند و آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی در مقیاس جهانی از اولویت خاصی بهره مند است. این توجه شدید بی دلیل نیست و بر منطقی قوی بنیاد شده است. دنیای امروز، تربیت فرزند را از نیازهای اولیه بشریت میشناسد. در زمان قدیم که زندگی انسان به صورت بدوی و ساده بود آنچه از پدر و مادر و محیط خود به خود به نسل جوان منتقل میشد به قدر کافی سازنده بود و فرزند شرایط زندگی را از طبیعت و تحت تأثیر محیط فرا میگرفت. در ان زمان به کوشش عمدی و گسترده برای تربیت فرزندان چندان نیازی نبود. ضرورت تربیت عمدی از زمانی جلب توجه کرد که صورت پیشرفته و پیچیده زندگی و کسب آمادگی برای مقابله با مسائل تازه و روزمره ایجاب میکرد و این آمادگی خود به خود و بدون تلاش فراهم نیامد.
به مرور زمان و هر قدر زندگی صورت کامل تر و پیچیده تری به خود گرفت نیاز به تربیت عمدی با شدت بیشتر احساس شد و کوشش پیگیر خانواده و جامعه را در تربیت اجتناب ناپذیر ساخت.
نظر به اینکه از راه تعلیم و تربیت میتوان موجبات رشد فردی و رفاه جمعی را فراهم نمود، میتوان گفت تعلیم و تربیت در زندگی انسان نقش مهمیدارد و بطور کلی پرورش استعدادهای فردی، تحکیم پایههای زندگی جمعی، گسترش آرمانهای دمکراتیک و ایجاد تفاهم میان افراد انسانی در سایه تعلیم و تربیت صورت میگیرد.
در بیان اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که گوهر آدمی منوط بدان است. مراقبتهایی که تحت عنوان تعلیم و تربیت به آدمی ارزانی داشته میشود. شرط لازم برای نیل او به مرحله کمال انسانی است.
پس از انقلاب اسلامیتوجهی خاص از جانب دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به برگزاری اردو و بالا بردن کیفیت آن مبذول شده و از این رهگذر تجربیات بسی ارزشمند بدست آمده است. پرواضح است که در یک کار رشد یابنده به تجربیات جدیدی دست می یابیم که بعضاٌ مخالف مراحل اولیه کار است و همین امر دلالت بر مسیر تکاملی و بالندة آن حرکت دارد. آن چه در اینجا به عنوان یک پیشنهاد براری برگزاری اردوهای دانش آموزی مطرح میگردد در حقیقت تجربهای است برآمده از فعالیتهای بسیاری از دوست داران مسائل تربیتی و علیرغم اینکه در پارهای از موارد به نقد و مخالفت با روشهای فعلی اردو مینشیند در کل خود را مدیون آنها میداند. ولی در عین حال پیشنهادها و طرحهای ارائه شده در این مجموعه، خود وجوداختلاف با روشهای فعلی را به نوعی بازگو میکند و از این رهگذر نقاط ضعف اردوهای کنونی نیز آشکار میشود.
امروزه اردوهای تربیتی میتواند به عنوان یک ابزار مؤثر در پرورش و رشد و شکوفائی نسل آینده ساز جامعه اسلامی ایران محسوب شود.
بنابراین یکی از برنامههای مهم و قابل توجه که در رشد و شکوفائی شخصیت فردی و اجتماعی دانش آموزان و غنی ساختن اوقات فراغت آنان نقش بسزایی دارد، اردو و فعالیتهای اردویی است و این زمانی میتواند یک اردوی مؤثر باشد که با برنامهریزی صحیح و زمان بندی لازم و اهداف مشخص همراه باشد.
وقتی اردو میتواند موجب تقویت روحیة دانش آموزان و تربیت اجتماعی آنان شود که توسط مربیان مجرب و اردو رفته و دوره دیده انجام گیرد که اگر بدون برنامه و بدون هدف و انگیزه باشد و از مربیان مجرب استفاده نگردد میتواند نقش بسیار زیادی برای تضعیف روحیة دانش آموزان داشته باشد و نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم میباشد.
پس اگر اردو با هدف و برنامهریزی مشخصی صورت گیرد میتواند استعدادهای نهفته و بالقوة دانش آموزان را به استعدادهای بالفعل تبدیل کرده و گامهای مؤثر در راستای حفظ ارزشهای مقدس و الای اسلام بردارد.
یک اردوی خوب و مفید باید از اهداف خاصی برخوردار باشد. قبل و بعد و حین اردو با برنامه همراه باشد و بتواند قوة مسئولیت را در دانش آموزان تقویت کند و موجب تربیت اجتماعی گردد.
اهداف تحقیق
بررسی و شناخت علل و عوامل اردوهای تربیتی – آموزشی در رشد اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمین مربوطه
آشنائی با نظرات معلمین نسبت به نقش اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد اخلاقی دانش آموزان تحقیق و مطالعه دیدگاههای معلمین مربوطه نسبت به نقش اردوهای تربیتی - آموزشی در کاهش انحرافات دانش آموزان
آگاهی از نظرات معلمین نسبت به تأثیر اردوهای تربیتی – آموزشی بر رشد قوای ذهنی و جسمیدانش آموزان
بررسی میزان تفاوت و نگرش معلمین و مربیان نسبت به نقش و اهمیت اردوهای تربیتی – آموزشی
سئوالات تحقیق
آیا برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی با توجه به اهمیت نیازهای رشد شخصیت دانش آموزان دورة ابتدائی تهیه میشود ؟ برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟ آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به نیازهای رشد عاطفی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟ آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد توانائی ذهنی دانش آموزان توجه میشود ؟ در برنامهریزی اردوهای تربیتی –آموزشی تا چه حد به اهمیت رشد قوای جسمانی دانش آموزان توجه کافی میشود ؟آیا در برنامهریزی اردوهای تربیتی – آموزشی به رشد مفاهیم آموزشی و ایجاد علاقه نسبت به تحصیل در نظر گرفته میشود...
و..........