دانلود درس پژوهی تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی ساسانیان کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 24
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی:
آشنایی با حکومت ساسانیان اهداف جزئی : 1- آشنایی دانش آموزان با چگونگی تشکیل حکومت ساسانی 2- آشنایی با موسس سلسله ساسانی 3- آشنایی با کتاب تدریس زردتشتیان 4- آشنایی با پایتخت ایران در زمان خسرو انوشیروان 5- آشنایی دانش اموزان با بناهای تاریخی دوره ساسانیان اهداف رفتاری: 1- درباره چگونگی تشکیل حکومت ساسانی توضیح دهند. ( دانستنی) 2- موسس حکومت ساسانی را نام ببرند. ( دانستنی) 3- نام کتاب زردتشتیان را بگویند. ( دانستنی) 4- پایتخت ایران در زمان خسرو انوشیروان را بگویند. ( دانستنی) 5- درباره بناهای دوره ساسانی عکس هایی تهیه کرده و به کلاس بیاورند. ( مهارتی) 6- نسبت به حفظ و نگه داری آثار تاریخی در موزه ها کوشا باشند . ( نگرشی) فضا و مدل کلاس : گروه های 3 نفره راهبردهای ایجاد انگیزه : تصاویری از بناهای طاق کسرا، سکه های زرین و نقش رستم در روی تابلو نصب کرده و از شاگردان سوال می کنیم. ارائه درس: ابتدا از شاگردان می خواهیم که در مورد تصاویر روی تابلو هر چه می بینند بگویند . بصورت انفرادی بعد معلم در خصوص حکومت ساسانیان شروع به صحبت می کند و اطلاعاتی در اختیار شاگردان می گذارد بعد از آنها می خواهد که در گروه بحث کنند و نظرات خود را یادداشت نمایند بعد از این مرحله سرگروه هر گروه در مورد چیزهایی که نوشته شده برای دیگر گروهان می خوانند و بعد معلم اطلاعاتی که شاگردان جمع آوری کرده اند را سازماندهی می کند و در کامل شدن آنها از دوره ساسانی که چگونه بوجود آمده دین رسمی آنها چیست و کتاب مقدس زردشتیان را نام برده و از پادشاه ساسانی خسرو انوشیروان و پای تخت آنها و کاخ هایی که ساخته شده بحث و گفتگو می کنند . و از معماری و سنگ تراشی و هنرهای ساسانیان و طبقه بندی بزرگان و مردم معمولی و روحانیون بزرگ زردشتی و شغل های آنها با دانش آموزان بحث کردند و معلم در آخر سوالاتی از دانش آموزان پرسیدند. نتیجه گیری : در آخرین مرحله معلم به کمک شاگردان مطالب را جمع بندی کردند. ارزشیابی پایانی: 1- نام کتاب زردشتیان را نام ببرند. 2- پای تخت ایران در زمان خسرو انوشیروان را بگویند. 3- موسس حکومت ساسانی را نام ببرند. 4- درباره ی تشکیل حکومت ساسانی توضیح دهند. تکلیف تمرین و به سوالات کتاب پاسخ دهند. تکلیف خلاقانه : در خصوص آثار باستاتی که در شهر وجود دارد تحقیق کرده و به کلاس بیاورند. تکلیف منزل: به سوالات کتاب پاسخ داده و در مورد پادشاه ایرانی کوروش گزارش تهیه کرده و به کلاس بیاورند و ارائه دهند
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :