دانلود درس پژوهی علوم اول ابتدایی محیط اطراف ما کامل و آماده بافرمت ورد قابل ویرایش تعدادصفحات 25
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
هدف کلی ←
آشنایی با یکی از حواس پنج گانه و نقش آن در شناسای محیط اطراف ( بینایی) اهداف جزئی ← 1- اجسام را از نظر شکل ظاهری ( رنگ ، اندازه) مشاهده کند و مشاهداتش را در یک جمله بیان کند. دانستنی ها ← 2- با دقت در محیط اطراف پدیده ها و اشیاء را شناسایی و اطلاعات لازم را جمع آوری کند. 3- راه های مراقبت از چشم را نام ببرد. 1- در فعالیت پرسش و پاسخ نوبت را رعایت کند. نگرش ← 2- به حفظ سلامت چشم اهمیت دهد. 3- از دیدن ( استفاده از چشم) محیط اطراف و زیبایی های آفریده های خدا احساس لذت کند و خدا را شکر گذار باشد. 1- برای دیدن اشیاء و محیط اطراف خود از حس بینایی خود درست استفاده کند. مهارت ← 2- فرق دیدن و مشاهده کردن را عملاً تجربه کند. 3- اجسام را از نظر شکل ظاهری با هم در گروه مقایسه کند. روش تدریس ← بحث گروهی – پرسش و پاسخ- تفحص گروهی وسایل مورد نیاز ← اشیاء به تعداد مورد نیاز باید باشد ( مداد- پاکن- تراش- گیره- ماژیک – خودکار – توپ کوچولو و....) - سلام واحوالپرسی – دقت در رفتارهای دانش آموزان- حضور و غیاب. ایجاد انگیزه ← حین وارد شدن در کلاس وسایلی که قرار است مورد استفاده قرار دهیم با خودمان می آوریم و یک مولاژ چشم نیز با خودمان می آوریم. ارزشیابی ورودی ← پرسش از دانش آموزان چه چیزهایی در کلاس می بینید خوب دقت کنید ونام ببرید. ارائه درس ← گام اول← دانش آموزان را به گروه های چهار نفره تقسیم می کنیم و فعالیتهایی که می خواهیم انجام دهیم را برای آنها توضیح می دهیم. برای هر گروه از وسایل شخصی خودشان نیز استفاده می کنیم و به تعداد 15 الی 10 وسیله و با یک چشم بند روی میز آنها قرار می دهیم. گام دوم ← شروع فعالیت بچه ها خوب گوش کنید . در هر گروه افراد اول به دقت به وسایل و محل قرار گرفتن اشیاء روی میز نگاه کنید به مدت 2 دقیقه وقت دارید. که به اشیاء خوب نگاه کنید چشم دوستتان را با چشم بند ببندید و بعد از گذشت چند ثانیه و با جابجا کردن محل قرار گرفتن یک یا دو شیء حالا چشم دوستتان را باز کنید و باید او با دقت سعی کند جابجایی اشیاء را تشخیص دهد. این کار را به نوبت برای افراد گروه تکرار کنید و میزان فعالیت گروه ها و نحوه ی عملکرد را درچک لیست ثبت گردد. گام سوم ← از دانش آموزان می پرسیم . باچشم بسته چگونه توانستی اجسام را بشناسی یا این که فکر می کنی دلیل اشتباه تو چه بود؟ این نوع پرسشها باعث می شود که دانش آموزان در عکس العمل های خود دقت کنند. گام چهارم ← یکی از بچه ها را بیرون کلاس می فرستیم و با جابجا کردن کیف دانش آموزان یا وسیله ای دیگر یا جا بجا کردن یکی ازدانش آموزان می خواهیم که وارد کلاس شود و از او می خواهیم که با دقت به دانش آموزان بگوید چه تغییری در کلاس ایجاد شده یا چه وسیله ای جابجا شده است شخص با پرسش سوالات و بچه ها ی دیگر با گفتن نه یا نزدیک شدیا او را راهنمایی می کنند یا به پاسخ برسد. این کار را با تعدادی از بچه ها مثلاً از هر گروه یک نفر ادامه می دهیم. تا دانش آموزان به مفهوم مشاهده کردن نزدیک شوند( یعنی نگاه کردن با دقت) بعد از بچه ها می پرسیم بچه ها برای اینکه آنچه در اطراف ما وجود دارد بدرستی در ذهن ما جا بگیرند باید بدقت به آنها نگاه کنیم و از چشمان خود درست استفاده کنیم . پس اگر بخواهیم اشیاء را بدرستی بینیم باید از چشم های خود بدرستی مراقبت کنیم و متذکر شویم که این یکی از حواسی است که بینایی نام دارد. گام پنجم← جمع بندی مطالب← متذکر شدن چند جمله از قبیل این که بچه ها بدرستی به اجسام نگاه کنید و شکل و اندازه های آنها را به خاطر بسپارید – مثلاً ← مداد چه شکلی است واندازه آن چقدر است و... سعی کنید بچه ها با مشاهده دقیق اشیاء تصویر درستی در ذهن خود از اشیاء داشته باشند. ارزشیابی پایانی ← طرح سوالاتی از قبیل 1- با چشم بسته اشیاء را چگنه تشخیص دادید. 2- چگونه می توانیم اشیایی که در محیط اطراف ما وجود دارند به خاطر بسپاریم؟ 3- راههای مراقبت از چشم را نام ببرید. اگر پاسخ ها درست نبودند سعی می کنیم جمع بندی از مطالب گفته شده داشته باشیم و با متذکر شدن راه های مراقبت از چشم بچه ها را نسبت به این عضو حساس 1- موقع نگاه کردن به تلوزیون فاصله را رعایت کنیم. 2- دست کثیف به چشم نزنیم 3- وسایل نوک تیز به چشم نزیم و.... تعیین تکلیف ← برای جلسه بعد کوچه خود را یا خیابانی که در آن« زندگی می کنید را نقاشی کنید و تعداد تیرک های برق را بشمارید و در نقاشی بکشید.
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :