این پایان نامه با فرمت word می باشد.
چکیده
درعصر حاضر شرکتها و سازمانها دیگر به جمعآوری و ذخیره اطلاعات در پایگاه دادههای عظیم نمیاندیشند، اکنون دغدغه اصلی شرکتها استفاده موثر از دادههای زیادی است که در پایگاه دادههای بزرگ ذخیره شدهاست.
سازمانها دیگر روی ذخیره رکوردهای اطلاعاتی حجیم سرمایه گذاری نمیکنند، بلکه برای سازمانها اطلاعات نهفتهای که در این رکوردها وجود دارد ارزشمند است، اطلاعاتی که به مدیران در تصمیمگیریهای کلان سازمان کمک میکند و میتواند وضعیت سازمان را در آینده پیشبینی کند.
هماکنون نیاز به سیستمهایی که روی تجزیه و تحلیل دادهها کار میکنند و از دادهها گزارشهای واقعی میگیرند، بیش از پیش احساس میشود، سیستمهایی که تحلیل پیچیده روی دادهها انجام میدهند.
چنین سیستمهایی، هوش تجاری نام دارند که در این پایاننامه به آن میپردازیم.
سیستمهای هوش تجاری، معانی مستتر در دادههای ذخیرهشده در پایگاه دادهها را بیرون میکشند و از آنها برای اتخاذ تصمیمات درست استفاده میکنند، در واقع تفسیر دادهها و استفاده از آنها برای اتخاذ تصمیمهای تجاری و تبدیل دادهها به شکل قابل تفسیر را هوش تجاری میگویند.
در این پروژه ابتدا به معرفی هوش تجاری و ابزارها و مفاهیم آن پرداخته شده است، سپس بخش پیادهسازی پروژه در BIDS و شیرپوینت تشریح شدهاست.
واژههای کلیدی
هوش تجاری، انبار داده، دادهگاه، پردازش تحلیلی برخط، پردازش تراکنشی برخط، دادهکاوی، سیستمهای تصمیمیار.
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
مقدمه...........................................................................................................................................................................................................13
فصل یکم – آشنایی با هوش تجاری.............................................................................................................................................14
1-1- تعریف هوش تجاری.....................................................................................................................................................................14
1-1-1- تفاوتهای اساسی بین سیستم های عملیاتی و هوش تجاری.........................................................................................17
1-2- اهداف زیرساختی هوش تجاری...............................................................................................................................................18
1-3- اهداف کاربردی هوش تجاری در سازمانها...........................................................................................................................19
1-4-انگیزههای استفاده از هوش تجاری درسازمانها...................................................................................................................20
1-4-1- مشکلات تجاری.....................................................................................................................................................................21
1-4-2- مشکلات تکنیکی..................................................................................................................../.............................................21
1-5- مشکلات راه اندازی یک سیستم هوش تجاری در سازمانها.........................................................................................22
1-6- نرمافزارهای موجود هوش تجاری...........................................................................................................................................24
1-6-1- بررسی نرمافزار Qlik View................................................................................................................................................26
1-6-2- نسخه های مختلف Qlik View........................................................................................................................................29
1-7- وضعیت هوش تجاری در جهان............................................................................................................................................30
فصل دوم – ابزارها و مفاهیم در هوش تجاری...................................................................................................................32
2-1- مراحل هوش تجاری............................................................................................................................................................32
2-2- ETL.........................................................................................................................................................................................34
2-3- انبارداده DW........................................................................................................................................................................37
2-3-1- معماری مدل سازی داده..............................................................................................................................................38
2-4- سیستم پردازش تحلیلی بر خط OLAP........................................................................................................................40
2-4-1- مدل چند بعدی دادهها....................................................................................................................................................41
2-4-2- حجم دادهای......................................................................................................................................................................42
2-4-3- مدل داده رابطهای.............................................................................................................................................................43
2-4-4- عملیات بر روی حجمهای دادهای..................................................................................................................................46
2-4-5- سرورهای OLAP ..............................................................................................................................................................48
2-5-پردازش ترکنش بر خط OLTP ...........................................................................................................................................51
2-6- دادهکاوی...................................................................................................................................................................................52
2-6-1- دلیل پیدایش دادهکاوی...................................................................................................................................................53
2-6-2- مراحل کشف دانش...........................................................................................................................................................54
2-6-3- توصیف دادهها در دادهکاوی............................................................................................................................................56
2-6-4- مدلهای پیشبینی دادهها..............................................................................................................................................57
2-6-5- مدلها و الگوریتمهای دادهکاوی...................................................................................................................................57
2-7- مدیریت ارتباط با مشتریCRM ......................................................................................................................................63
2-7-1- موضوعات مورد بحث در CRM.....................................................................................................................................65
2-7-2- انواع CRM.........................................................................................................................................................................67
2-7-3- مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای مشتریان.....................................................................................................68
2-7-4- مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانها....................................................................................................68
2-7-5- مراحل ارائه خدمت در مدیریت ارتباط با مشتری....................................................................................................69
2-8- برنامه ریزی منابع سازمانیERP.......................................................................................................................................69
2-8-1- اهداف اصلی ERP...........................................................................................................................................................70
2-8-2- دلایل عمده استفاده از ERP در شرکتها................................................................................................................71
2-8-3- هزینههای پنهان ERP.................................................................................................................................................72
2-8-4- مزایای ERP......................................................................................................................................................................73
2-8-5- معایب ERP.....................................................................................................................................................................74
2-9- عامل هوشمندIA ................................................................................................................................................................74
2-9-1- بررسی حضور عاملهای نرمافزاری هوشمند در جنبههای مختلف تجارت الکترونیک...................................75
2-9-2- عاملهای نرمافزاری در خرید اینترنتی......................................................................................................................76
2-10- سیستم پشتیبان تصمیمگیریDSS ............................................................................................................................77
2-10-1- مزایای DSS.................................................................................................................................................................77
2-10-2- چارچوب توسعهیافته DSS.......................................................................................................................................77
2-10-3- اجزای DSS.................................................................................................................................................................81
2-11- مدیریت زنجیره تامین SCM........................................................................................................................................82
2-11-1- فازهاى اصلى مدیریت زنجیره تأمین.....................................................................................................................83
2-11-2- بررسى فناوری تولید و برآورد نحوه تأمین دانش فنى مورد نیاز......................................................................84
2-11-3- پنج عملکرد براى مدیریت در برابر چالشهاى زنجیره تأمین.........................................................................84
2-12-سیستم مدیریت دانش KMS.........................................................................................................................................86
2-12-1- تعریف مدیریت دانش................................................................................................................................................86
2-12-2- اهداف مدیریت دانش................................................................................................................................................86
فصل سوم- معماری هوش تجاری......................................................................................................................................88
3-1- دادهگاه................................................................................................................................................................................88
3-2- ویژگیهای اساسی یک معماری خوب برای هوش تجاری.......................................................................................92
3-3- کارکرد BI در سطوح مختلف سازمان..........................................................................................................................93
3-4- زیرساختهای سختافزاری مورد نیاز برای هوش تجاری.....................................................................................95
3-5- فاکتورهای مهم در ایجاد شرایط مطلوب برای هوش تجاری.................................................................................96
3-6- نکات پایهای مهم در ساخت یک سیستم BI در سازمان.......................................................................................97
فصل چهارم- سرویسهای هوش تجاری در BIDS..................................................................................................99
4-1- سرویسهای گزارشگیری.............................................................................................................................................99
4-1-1- اجزای سرویسهای گزارشگیری.........................................................................................................................100
4-1-2- سرور گزارش..............................................................................................................................................................101
4-1-3- کاتالوگ ابردادهها......................................................................................................................................................101
4-1-4- طراح گزارش..............................................................................................................................................................101
4-1-5- برنامه وبی مدیریت گزارش....................................................................................................................................102
4-1-6- امنیت سرویسهای گزارشگیری..........................................................................................................................104
4-1-7- ابزار پیکربندی سرویسهای گزارشگیری.........................................................................................................105
4-2- سرویسهای تحلیلی....................................................................................................................................................105
4-2-1- امکانات SSAS 2005............................................................................................................................................106
4-2-2- معماری......................................................................................................................................................................106
4-2-3- مدل ابعادی یکپارچهشده (UDM)......................................................................................................................106
4-2-4- XML/A, XML و سرویسهای وب.......................................................................................................................107
4-2-5- سرعت، مقیاسپذیری و تداوم..............................................................................................................................107
4-2-6- استفادهپذیری...........................................................................................................................................................108
4-2-7- برنامه نویسی.............................................................................................................................................................109
4-2-8- پروژههای سرویسهای تحلیلی............................................................................................................................111
4-3- سرویسهای یکپارچگی...............................................................................................................................................112
4-3-1- ویژگیهای جدید SSIS........................................................................................................................................113
4-3-2- مبانی SSIS..............................................................................................................................................................115
فصل پنجم- هوش تجاری در شیر پوینت..................................................................................................................116
5-1- معرفی شیرپوینت........................................................................................................................................................116
5-2-شاخصهای عملکرد کلیدی KPI.............................................................................................................................117
5-2-1- تعیین شاخصها...................................................................................................................................................119
5-2-2- تجزیه و تحلیل ناحیهها......................................................................................................................................119
5-2-3- طبقهبندی شاخصها..........................................................................................................................................120
5-2-4- مشکلات تعیین شاخصها.................................................................................................................................121
5-2-5- کاربرد شاخصها در هوش تجاری...................................................................................................................121
5-2-6- عناوین کلیدی هوشمندی در کسب و کار....................................................................................................121
5-2-7- عامل کلیدی موفقیت.........................................................................................................................................122
5-3-داشبوردهای مدیریتی...............................................................................................................................................123
5-3-1- مفاهیم مدیریت عملکرد و هوش تجاری........................................................................................................124
5-3-2-فواید داشبورد........................................................................................................................................................125
5-4- مرکز گزارش...........................................................................................................................................................126
5-4-1- و یژگیها و مزایای یکپارچگی..........................................................................................................................127
5-5- سرویس اکسل..........................................................................................................................................................129
5-5-1- اهداف اصلی مایکروسافت از انتشار سرویس اکسل.....................................................................................129
5- 6- کاتالوگ دادههای تجاری.....................................................................................................................................130
نتیجهگیری.......................................................................................................................................................................131
پیوست یک: طبقات هوش تجاری...............................................................................................................................134
پیوست دو: مثلت هوش تجاری.....................................................................................................................................135
منابع و مراجع......................................................................................................................................................................136
فهرست شکلها
عنوان
صفحه
شکل1-1 هوش تجاری.....................................................................................................................
شکل 1-2 هوش تجاری در محصولات مایکروسافت........................................................................
شکل 1-3 نرم افزار Qlik View...................................................................................................
شکل 1-4 گزارش گیری در Qlik View......................................................................................
شکل 2-1 مراحل هوش تجاری........................................................................................................
شکل 2-2 مراحل ساخت یک انبار داده فرآیند (ETL).................................................................
شکل 2-3 مکعب داده......................................................................................................................
شکل 2-4 شمای ستاره ای.............................................................................................................
شکل 2-5 نمونه شمای ستاره ای....................................................................................................
شکل 2-6 شمای دانه برفی............................................................................................................
شکل 2-7 نمونه شمای دانهبرفی....................................................................................................
شکل 2-8 نمونهای از عملیاتDrill Down و Roll Up...........................................................
شکل 2-9 نمونهای از عملیاتDice و Slice.................................................................................
شکل 2-10 نمونهای از عملیاتpivot............................................................................................
شکل 2-11 معماری سیستم MOLAP.......................................................................................
شکل 2-12معماری سیستم ROLAP..........................................................................................
شکل 2-13 فرآیند دادهکاوی...........................................................................................................
شکل 2- 14 شبکه عصبی با یک لایه نهان...................................................................................
شکل 2-15 Wxy وزن یال بین X و Y.......................................................................................
شکل 2- 16 درخت تصمیم گیری....................................................................................................
شکل 3-1 معماری هوش تجاری با داده گاه منطقی........................................................................
شکل 3-2 معماری هوش تجاری با داده گاه مستقل.......................................................................
15
26
27
28
34
35
43
44
44
45
45
46
47
47
49
50
53
58
59
61
91
91
شکل 4-1 معماری SSIS........................................................................................................................
شکل 5-1 معرفی شیرپوینت..................................................................................................................
شکل 5-2 سرور پورتال شیر پوینت........................................................................................................
شکل 5-3 روش ساخت KPI در شیر پوینت......................................................................................
شکل 5-4 نمودار KPI.............................................................................................................................
شکل 5-5 داشبورد مدیریتی....................................................................................................................
شکل5 -6 گزارش گیری در شیر پوینت................................................................................................
شکل5- 7 مرکز گزارش در شیر پوینت.................................................................................................
شکل 5-8 کاتالوگ داده های تجاری......................................................................................................
114
116
117
118
122
125
127
128
130
فهرست جدولها
عنوان
صفحه
جدول (1-1): تفاوتهای اساسی در عملکرد سیستمهای عملیاتی و هوش تجاری ..................................................................17
جدول (1-2): مقایسه وضعیت داده ها در سیستمهای اطلاعاتی و هوش تجاری .................................................................... 18