داستان موفقیت آمیز شش سیگما
احتمالاً چیزهایی در رابطه با آموزش کمربند سپاهان در سازمانتان شنیده اید . ممکن است ابتدا این سؤال برای شما مطرح گردد که «هنرهای رزمی چه ارتباطی با شغل من دارد؟ ممکن است در ابتدا گیج شدید و از خودتان بپرسید که «این عبارتها چه معنایی دارند؟»
چند هفته بعد ، همه افراد بخش شما به جلسه مهمی دعوت می شوند ، پس از نمایش یکسری اسلاید و تصویر ، مدیر سازمان با اشاره به موفقیت جنرال الکتریک و موتورولا ، در خصوص یکی از رقبای بزرگ سازمان سخن می گوید ، در ادامه وی به بیان مثالهایی در خصوص شش سیگما و اینکه چگونه می تواند باعث صرفه جویی مالی و رضایت و خوشنودی مشتریان شود ، می پردازد و سپس یکی از سخنرانان می گوید : «اگر سطح فرآیند از سه سیگما به چهار سیگما تغییر کند ، می توان بخ یک صرفه جویی ، معادل صد میلیون دلار دست یافت» .
دقیقاً شش سیگما چیست ؟
شش سیگما روشی هوشمندانه و عاقلانه جهت مدیریت فعالیت های تجاری یک سازمان و یا یک بخش است . در شش سیگما اولین اصل توجه به مشتری می باشد .
سه هدف اصلی از بکارگیری شش سیگما عبارتند از :
افزایش رضایت مشتری کاهش زمان انجام فعالیت ها کاهش تعداد نقص هااگر چه شش سیگما فرآیندهای یک سازمان را اندازه گیری و تحلیل می کند ، ولی تنها یک برنامه کیفیت نیست ، بلکه برنامه ای برای فعالیتهای تجاری یک سازمان است . رسیدن به هدف شش سیگما به چیزی بیشتر از بهبودهای کوچک و افزایش سود نیاز دارد ، این رویکرد ، به کسب موفقیت های همه جانبه در سازمان نیازمند است .
چه چیز جدیدی در شش سیگما وجود دارد ؟
در سال های 1980، مدیریت کیفیت جامع (TQM) ، بسیار عمومیت داشت . مدیریت کیفیت جامع نیز رویکردی برای بهبود بود ، اما سرانجام در بسیاری از شرکت ها ، به طور آهسته و بی سر و صدا به دست فراموشی سپرده شد .
سه ویژگی عمده زیر شش سیگما را از دیگر برنامه های گذشته کیفیت مجزا می سازد :
شش سیگما مشتری گراست و اغلب بطور آشکارا سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی دارد و همواره به سوی این بهبود حرکت می کند . (منظور از مشتریان خارجی ، مشتریانی هستند که محصولات و خدمات سازمان را خریداری می کنند.)پروژه های شش سیگما باعث گسترش سرمایه بالایی می شوند .در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد مدیریت می شود . شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است .شش سیگما باعث ایجاد مزایای بسیاری می گردد ، اما رسیدن به این مزایا نیازمند کار تیمی در تمام سطوح سازمان است .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش اول : شش سیگما چیست
فصل اول : داستان موفقیت آمیز شش سیگما 2
فصل دوم : منظور از شش سیگما چیست 6
فصل سوم : شش سیگما در سازمان شما 13
فصل چهارم : فرایند حل مسئله تیم شش سیگما 21
فصل پنجم : راهنمایی برای موفقیت شش سیگما 29
فصل ششم : نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما 37
فصل هفتم : شش سیگما در عمل 56
فصل هشتم : نکته ای برای مدیران 62
فصل نهم : نکاتنی که کارکنان باید بدانند 67
بخش دوم : تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها
مقدمه 74
چرخه dmaic 79
ابزارهای مورد استفاده در فاز بهبود 85
اتلاف یا waste 90
اصول تفکر ناب 91
بستر سازی و توسعه فرهنگ سازمانی با مفاهیم تفکر ناب 98
تئوری محدودیت ها (toc) 101
ابزارهای مورد نیاز برای کاربرد تئوری محدودیتها 105
نتیجه گیری 108
منابع و مأخذ 110