نوع فایل: word
قابل ویرایش 40 صفحه
مقدمه:
مدرسه و خانه دو نهاد هستند که در تربیت فرزندان تاثیر به سزایی دارند زمانی که کودک در کنار مادر و پدر خود پرورش جسمی می یابد توام با پرورش روحی و تاثیر محیط بر او یادگیری را فرا می گیرد. اولین ورود کودک به مدرسه گامی بزرگ است که فرهنگ خانه را خود به مدرسه می آورد. آموزش و پرورش که یک سازمان انسجام یافته است کودک را تحت تاثیر قرار می دهد یعنی آن خرده فرهنگ خانه را توسعه بخشیده و جهت می دهد و نهایتا این جهت دهی باید منجر به کمال انسان گردد. رابطه خانه و مدرسه آن چنان مثل جسم وجان در هم تنیده است که هر گونه ضعف و سستی و نقصان در هر کدام دیگری را به سختی متاثر می سازد و سلامت هر یک تضمین گر سلامت وجود دیگری است بهترین مشارکت خانواده در ارتقاء آموزش و پرورش دانش آموزان نظارتی است که والدین در مورد فرزندان خود از طریق برنامه ریزی صحیح کنترل و نظارت همه جانبه، ایجاد امکانات مناسب آموزشی و تربیتی همکاری و هماهنگی با برنامه ریزی مدرسه باید داشته باشند بنابراین خانواده باید خود را موظف بداند که فرزند او در کدام مدرسه، با چه کسی، و چگونه همراه است؟ و معلم باید آشنایی کامل به ویژگی های دانش آموزان و تفاوت فردی یا نگرش خانواده نسبت به جامعه واقف باشد و باید اولیاء دانش آموزان به طور مستمر و برنامه ریزی شده با مدرسه در ارتباط باشد و از طرف خانواده اختیارات به معلم و مدرسه داده شود و از طرف مدرسه اطلاعات لازم در مورد دانش آموزان گفته شود و این امر موجب می شود که مدرسه و خانه با یکدیگر هماهنگ باشد و موجب پیشرفت تحصیلی گردد.
فهرست مطالب:
مقدمه
رابطه خانه و مدرسه ، تعامل دو طرفه
موانع مشارکت والدین در نظام تعلیم و تربیت
راههای برقراری ارتباط میان خانه و مدرسه
اصول برقراری ارتباط میان نهاد خانه و مدرسه
وظایف مدرسه در قبال افزایش ارتباط میان مدرسه و خانه
ارتباط بین خانه و مدرسه در دوره های تحصیلی مختلف
نظریه فلسفه وجودی انجمن اولیاء و مربیان
نقش انجمن اولیاء و مربیان در هماهنگی تربیت
امور مربوط به روابط با همکاران و... توسط معلم به عنوان رکن اساسی آ.پ
پیامدها و راهکارهای ارتباط بین خانه و مدرسه
اقسام ارتباط بین اولیاء و مربیان
نقش و وظیفه والدین موقع ناسازگاری بین معلم و دانش آموز
بزرگتر ها باهم ملاقات می کنند
جلسه بهینه مشاوره
فرضیات نا مربوط در جلسه مشاوره
مشاوره والدین و معلمان چگونه باید پایان پذیرد
مقدمه
جامعه آماری
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار و اندازه گیری
توصیف و تحلیل داده ها
پرسشنامه
منابع و مآخذ
منابع و مأخذ:
میر کمالی ، سید محمد ، رفتار و روابط در سازمان و مدیریت ، انتشارات امین 1378
شعبانی ، حسن ، مهارتهای آموزش و پرورش ، انتشارات سمت 1376
شریعتمداری ، علی ، جامعه و تعلیم و تربیت ، انتشارات سمت 1376
جهانگردی ، یدا... ، آشنایی انجمن اولیاء مربیان ، نشریه ماهانه آموزشی ـ تربیتی ،1375
پیوند ، نشریه ماهانه آموزشی ـ تربیتی ، ش 288 ، 1382
حسن ملکی ، نشریه ماهانه آموزشی ـ تربیتی ، 1377
خالقیان ، بلال ، روابط انسانی در مدرسه ، تهران ، انتشارات مهاجر ، 1382