لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه50
فهرست مطالب
مقدمه 3
تاریخچه مختصر از مطالعات مربوط به نوجوانی 4
نوجوانی 7
تغییر اجتماعی نوجوانی 9
جامعه و نوجوان 9
عوامل اجتماعی تعاملی میان افراد 11
ارتباطهای موضوعی یا ارتباط بادیگران در دوره نوجوانی 12
تقسیم بندی نوجوانی به مراحل خاص 14
طغیان علیه والدین و محیط 16
مکانیزمهای دفاعی دوره نوجوانی 18
دوستی و رفاقت در دوران نوجوانی 23
روابط دوستی 24
روابط با همسالان 25
نوجوانان و اوقات فراغت 25
بیزاری عواطف 27
خودپرورانی در دوران نوجوانی 29
تغییرات در خودپنداری 29
پیشرفتها در زمینه تفکر در دوران نوجوانی 30
خودمحوری نوجوانان 31
نوجوانان و مقوله تصمیم گیری 32
محرکهای تنش زای رایج در دوران نوجوانی 33
اختلافات روانی و از خود بیگانگی 34
مشکلات و خطرات نتایج دوران نوجوانی 35
نکات کلیدی برای نوجوانان 37
نظر کارشناسی 40
منابع 41
مقدمه :
کدام دوره زندگی جالب توجه تر از بلوغ و نوجوانی است؟ قطعا بخشی از پاسخ به تغییر چشمگیر از ناباروری به باروری بر می گردد/. خصوصا این موضوع برای افرادی که با تغییرات زیستی ، روان شناختی و اجتماعی سروکار دارند . جالب توجه تر است اما بخشی دیگر مربوط به دوران بلوغ و نوجوانی است ، ولی متاسفانه اغلب تصویری از این دوران ارائه می شود که چندان جالب نیست . مثلا این دوران رامجموعه ای از کمبودها ، تنبلی ، عدم مشارکت ، بی ادبی ، نفرت و حتی خطرناک و دارای نگرش منفی تلقی می کنند . در صورتی که می دانیم نوجوانی روح فعالیت و بخش جالب توجه زندگی است واز این طریق می توانیم اهمیت زندگی را بهتر درک کنیم . بنابراین باید راههای مناسب درک این دوران را بدانیم که یکی مراجعه به پژوهشهای کتابخانه ای و دیدگاههای نظری در این خصوص است و دیگری که مهمتر تلقی می شود زندگی با نوجوان و تجربه زیسته با آنهاست . در این صورت متوجه خواهیم شد که چقدر باهوش ، مهربان ، بذله گو ، نکته سنج و جز آن هستند .
بر این اساس تلاش خواهد شد تا اثر پیوندهای عمیق بین اعضای خانواده و نیز علل عدم ارتباط و اطمینان بین والدین و نوجوانان مورد تبیین واقع شود ، گرچه عدم توجه به تفاوتهای فردی همواره کار را با ناکامی مواجه خواهد کرد ، اما سعی می شود تا به جنبه های فردی ، جنسیت و تفاوتهای فرهنگی توجه شود . ازسوی دیگر به یافته هایی پرداخته خواهد شد که برای دوره نوجوانی کارایی لازم را داشته باشند .
تاریخچه مختصری از مطالعات مربوط به نوجوانی
همان گونه که در بسیاری از علوم قدیمی ترین نظریه ها از آن ارسطوست ، وی در مورد پدیده نوجوانی نیز صاحب نظر است . ارسطو تغییرات مربوط به بلوغ جنسی و تاریخ تقریبی آن را در دختران و پسران یونان ، حدود چهارده سالگی تعیین کرده است . او تغییرات جسمانی پسران رامعلول فعالیت های غده های جنسی می دانست . در خصوص تغییرات روانی همزمان با تغییرات جسمانی ، ارسطو معتقد بود می بایست از دختران به علت فعالیت شدید جنسی ، حفاظت و حراست بیشتری شود. افزون بر این ارسطو از صفات و خصوصیاتی نام می برد که نوجوانان را از بز