تاریخچه ورزش جانبازان و معلولین کشور

 تاریخچه ورزش جانبازان و معلولین کشور

18 صفحه

تاریخچه ورزش جانبازان و معلولین کشور :

فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین تا پیش از انقلاب اسلامی ، به صورت  کمیته ای غیرفعال زیرنظر فدراسیون پزشکی بوده و فعالیت این کمیته صرفاً به شرکت مسوولین آن در گردهمایی های بین المللی محدود می شد و هیچگونه فعالیت عملی در بین افراد معلول انجام نمی داد .

  پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ، در اواخر سال 1358 فدراسیون ورزشهای معلولین تاسیس گردید. اولین فعالیت این فدراسیون تازه تاسیس ، اعزام یک گروه به مسابقات المپیک افراد معلول در هلند بود که در تابستان سا ل 1359 صورت گرفت که هدف از این اعزام کسب تجارب فنی و تهیه منابع و قوانین و مقررات و شرکت در اجلاس ورزش معلولین جهت شناساندن ج.ا.ایران در فدراسیون بین المللی معلولین بود .

پس از بازگشت گروه اعزامی از مسابقات المپیک هلند ، اولین دوره کلاس مربیگری ورزشهای  معلولین درچند رشته در همان سال برگزار شد . مربیان پس از آموزشهای لازم به استانهای خود مراجعت و نسبت به تشکیل تیمهای ورزشی اقدام نمودند که اولین مسابقات افراد معلول در رشته های دوومیدانی ، پینگ پنگ ، شطرنج ، بسکتبال  با ویلچر ، والیبال نشسته و شنا در تهران در شهریورماه 1359 برگزار   شد، که نابینایان فقط در رشته شطرنج شرکت داشتند.

استقبال افراد معلول از فعالیتهای ورزشی و شرکت در مسابقات بقدری بود که مسئولین را واداشت تا اقدام بیشتری در این  زمینه انجام دهند.با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 و نیل بخشی از رزمندگان به فیض جانبازی روز به روز به آمار ورزشکاران این رشته افزوده می شد که این نقطه عطفی در تاریخ فدراسیون محسوب می گردد.



خرید و دانلود  تاریخچه ورزش جانبازان و معلولین کشور


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.