6 ص
اشاره: جمهوری اسلامیایران در افق چشمانداز توسعه بیست ساله خود با ایجاد فرصتهای برابر یادگیری و دسترسی به آموزش و پرورش برای همه، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان و توسعه مشارکت بخشهای غیردولتی در امر آموزش و پرورش، موجبات دستیابی به جامعهای متکی بر سرمایه انسانی را فراهم میآورد. بدین ترتیب، اهداف کمی و شاخصهای کلیدی مصوب بخشآموزش و پرورش عمومیو فنی و حرفهای براساس راهبردهای کلان توسعه علمی آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت برنامههای آموزشی و پرورشی، اتخاذ رویکرد پژوهش محوری، بهبود مدیریت و توسعه منابع انسانی و استفاده از امکانات و شیوههای متنوع و منعطف در ارایه خدمات آموزشی، معطوف به بهبود و ارتقای متغیرها و نشانگرهای آموزشی در زمینههایی چون نرخ جذب پایه اول دوره ابتدایی، پوشش تحصیلی در تمام سطوح آموزشی به ویژه در مناطق محروم و روستایی و دختران، توسعه فعالیتهای سوادآموزی و کاهش جمعیت بیسواد کشور به ویژه در بین زنان است.
نظر به اینکه در سال جاری گزارش جدیدی از مؤسسه آماری یونسکو مشتمل بر شاخصهای آموزشی کشورهای منطقه و از جمله ایران منتشر نشده بوده، ناگزیر آخرین گزارش این مؤسسه که مربوط به سال 2006 (1385) بوده و شامل دادههای مربوط به سال 2004 (1383) می شود مبنای شاخصهای مربوط به 24 کشور از 25 کشور منطقه است اما در مورد ایران مبنای محاسبه شاخصهای مورد نظر برای سال 1385، کتاب آمار آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1386-1385 است که به تازگی از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.