مقدمه :
پیشرفتهای اجتماعی و سیاستهای علمی تکنولوژی بشر ارتباطات فرهنگی مردمان گوناگون را در سراسر دنیا آسان نموده است.
پیشرفت سیستمهای ماهوارهای – مخابراتی آرمانها، اندیشهها و سنتهای اجتماعی را بر بال امواج سوار کرده و از این سوی جهان به آن سوی جهان در آن واحد انتقال میدهد.
امروزه برخوردهای فرهنگی تا حدی افزایش یافته که باورهای فرهنگی، هویتهای فرهنگی، ملی به آسانی قابل تغییر و تردید میشود.
باورهای فرهنگی که جامعهای در طول سالیان دراز به آنها خوی کرده و با آنها زندگی کرده بسرعت رنگ میبازد و این خبر در سایه تقابل های گسترده اندیشهها و سیر و انتقال اصول فرهنگی از طریق شیوههای صحیح تکنیکی صورت نمیگیرد.
در پس این انتقالها و برخوردهای فرهنگی همیشه روشهای انسانی و دوستانه بکار میرود به باد یغما رفتن وتاراج اصول فرهنگی جامعه و بر باد رفتن اخلاق و فضیلتهای اجتماعی آن اهداف سلطهگری در زمینههای اجتماعی - اقتصادی را در بر گرفته و شیوههای اعمال دشمنیهای گسترده نیز در حد گستردهای امروزه رواج یافه و این چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست زیرا هنگامی که مبانی فرهنگی یک جامعه حتی به زیر سوال رفت و جامعه دچار سستی شد با تسلط و اعمال شیوههای جدید زندگی بیگانگان هموار میگردد بنابراین برخوردهای مقابله گرایانه با این تهاجم فرهنگی امروزه علاوه بر داشتن ابزارهای علمی و فنی لازم هوشیاری اجتماعی خاصی را احتیاج دارد.
متاسفانه مهمترین قشری که مورد تهاجم فرهنگی قرار میگیرند نسل جوان هستند. زیرا نسل جوان در هر مملکتی در واقع پایه گذار نحوه پیشرفت و زندگی و آرمانهای آن جامعه در آینده است.
بنابراین تربیت و آموزش جوانان هر کشور تضمین کننده راه پیشرفتهای اجتماعی - اقتصادی و فنی آن کشور است.
امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالک پیشرفته تقریباً این نتیجه حاصل شده است که مراکز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراکز دانشگاهی و کانونهای خاص تربیتی امروز نمیتوانند هم بار آموزشی فرزندان یک جامعه را بر دوش بکشند. و یا اینکه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند و اینکه در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند.
بنابراین نیاز به بازگشایی و احداث مراکز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوههای نوین مدیریتی میباشد یکی از این مراکز علاوه بر احداث مرکز علمی و آموزشی فعال ایجاد هستهها و مراکز فرهنگی که تماماً زمینههای آموزشی – تربیتی را داشته در بر دارد.
مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یک مجموعه فرهنگی خدماتی میتواند بطور مستقل عمل نماید اما در واقع برای تکمیل سایت شهرداری منطقه 22 طراحی شده است و همین عامل سبب میشود که در تمام مراحل طراحی، طراح نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش کند تا نیازهای آنرا برآورده کند.
تعداد صفحات 91 word
فصل اول- درباره فرهنگ و هویت
مقدمه ۲
ویژگیهای طرح ۴
فرهنگ و هویت ۵
فرهنگ و طبیعت ۷
نتایج ۸
فصل دوم- درباره تهران و منطقه ۲۲
مقدمه ۱۱
مختصات جغرافیایی ۱۲
سابقه تاریخی شهر تهران ۱۲
بررسی های جمعیتی ۱۳
بررسی وضعیت اقتصادی ۱۴
شبکه و تاسیسات حمل و نقل و دسترسی های شهری ۱۵
بررسی آلودگی های زیست محیطی ۱۵
بررسی وضعیت فرهنگی تهران ۱۶
بررسی منطقه ۲۲ در تهران ۱۹
موقعیت قرار گیری منطقه ۱۹
وضعیت شبکه های دسترسی ۱۹
موقعیت جغرافیایی ۲۰
شیب و توپوگرافی ۲۱
وضعیت زلزله ۲۲
پوشش گیاهی ۲۳
بررسی های اجتماعی ۲۴
بررسی کاربردی ۲۶
فصل سوم- سایت، تحلیل سایت و روند طراحی
پانورامای سایت ۲۸
نقشه های مختلف تهران و منطقه ۲۲ ۲۹
روند طراحی ۳۰
تحلیل سیرکرلاسیون سایت ۳۰
فصل چهارم- بررسی شرایط اقلیمی
شرایط اقلیمی تهران ۳۲
نمودارهای اقلیمی ۳۳
تابش آفتاب ۳۵
دما ۳۶
رطوبت ۳۷
باد ۳۸
بارندگی ۳۸
عوامل فرعی ۳۹
معماری و اقلیم ۴۰
گیاهان و معماری ۴۲
نتیجه ۴۳
فصل پنجم- فضایابی، استانداردها و بررسی رابطه عملکردها
فضاهای موجود در سایت ۴۸
آمفی تئاتر و سالن نمایش ۴۸
فضاهای آموزشی ۵۰
رستورانها ۵۲
مجموعه ورزشی ۵۴
کتابخانه ۵۵
باغ ایرانی ۵۷
پارکینک ۶۳
انواع پارکینگ ۶۹
ارائه یک نمونه ۷۹
فصل ششم- تاسیسات
تاسیسات ۸۲
فصل هفتم- برنامه فیزیکی
بخش آموزشی ۸۶
کتابخانه ۸۶
رستوران ۸۸
منابع و ماخذ ۸۹